En rejsebil må gerne have mange hestekræfter, den
skal være rummelig med god bagageplads, helst en
stationcar eller multibil. Eller? Tilfældet ville,
at en stationcar med masser af hestekræfter blev
forvandlet til en powersvag sedan, men kilometerne
var der ingen, der gjorde noget ved – den skulle
stadig køre ligeså langt. Bilen var en BMW 316d
Sedan.
Og resultatet: Den overraskende oplevelse var, at vi
på intet tidspunkt på køreturen fra Danmark til
Frankrig løb tør for kræfter. Og turen blev mindre
stressende, for de tvungne tankstop var færre. Trods
hurtig kørsel med marchhastighed tæt ved 200 km/t –
for det kunne den udmærket klare – var
brændstofforbruget beskedne 17-18 km/l. I Danmark
oven i købet tæt ved de 20. Det gav reelle
besparelser på brændstofudgiften.
Ægte sedan
Men der kom andre fordele til. Med mindre man
tilkøber nedfældelige bagsæderyglæn, er en 3-serie
sedan en ægte sedan. Den har udvendigt bagagerum,
men det centrale er, at det er adskilt fra kabinen.
Det gør det vanskeligt at bryde ind i bagagerummet,
og forsikringsdækningen vil sandsynligvis være bedre
end i den rummelige stationcar. Udover at
fleksibiliteten naturligvis er mindre, er
bagagepladsen i en 3’er BMW Sedan nu ikke dårlig –
480 liter regulær bagageplads er udmærket i en bil,
der måler 4,62 cm i længden.
Så: Et ikke helt forventet plus til bagagepladsen.
Formidable kørefærdigheder
Og et magnum plus til køreegenskaberne. Vi har ved
flere lejligheder prøvekørt den nye 3-serie. Men ved
200 km/t på tyske autobahns er det alene sket ved
vintertide og med vinterdæk. Den prøvekørte 316d var
udstyret med 18” fælge og 245 mm brede 40 procent
lavprofildæk. Det gav en glimrende stabilitet, helt
på linje med de allerbedste i samme størrelse, som
vi for længst har udnævnt til at være Mercedes
C-klasse og Mazda 6. Gennem kurverne er BMW’en til
gengæld i en klasse for sig.
Den styrer utrolig godt, den kan køres med meget
stor præcision. Og har man brug for en mere kontant
kontant føling med vejbanen, trykker man på
sports-knappen. Så ændres hele drivline
konfigurationen og man får en mere dynamisk
formidling af kræfterne. Forbavsende i øvrigt, at
kørselskomforten trods de store hjul ikke lider
derunder. Bilen er udmærket behageligt affjedret
uden at den dynamiske køreoplevelse går tabt.
Automatgearet spiller med
Alternativt til sports-indstillingen findes en
Eco-indstilling. Indrømmet: Den blev ikke benyttet
nævneværdigt. Den indstilling har næppe heller den
helt store funktion ved motorvejskørsel og den gør
køreoplevelsen for træg.
Selvfølgelig ville flere kræfter være en fordel til
sportslig kørsel. Men fordi motorkræfter også
handler om formidling af kræfterne og fordi bilen
også var udrustet med automatgear, var
køreoplevelsen optimeret indenfor de mulige rammer.
Automatgearkassen er hurtig, men frem for alt styrer
elektronikken gearvalget med en sådan akkuratesse,
at den kan tilskrives en væsentlig andel i den gode
køreoplevelse.
De tørre facts
Man kan sige det på den måde, at BMW’en kørte, som
havde den mange flere kræfter. Det er dermed kun de
tørre facts, at det tager 10,9 sekunder at nå de 100
km/t, der afslører, at maskineriet blot er en øko-optimeret
2-liters diesel med turbolader. Og skal det så lige
ud, ifald fakta-boksen til højre på siden ikke endnu
er taget i brug: Motoren præsterer op til 116
hestekræfter, når den er på toppen, og
drejningsmomentet er på pæne 260 Nm over hele
omdrejningsområdet fra 1750 til 2750 omdr./min.
På negativ-siden hører, at maskineriet brummer en
del under acceleration. Det er dog ret naturligt,
for selvfølgelig skal den anstrenge sig lidt for at
få de halvanden ton bil op i fart, noget for noget.
Andre gode features
Vi kom til at holde af BMW’en på den lange køretur,
også af flere andre grunde. Den er på den ene side
diskret, og afslører ikke, hvad der gemmes under
motorhjelmen. På den anden side ser den knaldgodt ud
med de store brede hjul. Udstyret er udmærket og det
blev selvfølgelig ikke ringere af, at et godt
sportslæderrat underbyggede køreoplevelsen.
Business pakken inkluderede fartpilot, som i moderne
tid ikke er til at undvære på en langtur.
Navigationsanlægget er let læseligt, men havde tid
efter anden en alternativ opfattelse af, hvad den
optimale rute var, sammenlignet med det medbragte
bærbare udstyr og en af undertegnede gennem årene
opnåede erfaring i optimal ruteplanlægning.
Park Distance Control bagtil hindrer kostbare
skrammer på eget køretøj og andres. Også et udmærket
udstyr.
Listeprisen for en 316d er inklusive automatgear små
490.000 kroner. Med udstyr som det førnævnte og
meget mere koster den godt 550.000. Mange penge
måske, men penge, der er godt givet ud, fordi man
får en fin og tidsrigtig bil for prisen. Bilen kan i
øvrigt leases i tre år for 35.000 kroner i
udbetaling og 4.400 kroner om måneden – med et
kilometertal på 20.000 om året. |