Egentlig er en BMW 2-serie Gran Tourer jo bare en
forlænget udgave af BMW Active Tourer (læs
vores prøvekørsel af BMW 2-serie Active Tourer hér
>>>). Men man tager ikke bare en bil og
forlænger den med 22 cm uden at det har
konsekvenser. Eller gør man? I alle tilfælde har
Gran Tourer fremragende køreegenskaber.
Det er jo helt centralt i en BMW, at den kører godt.
Selvom undersøgelser har afsløret, at det er en ret
lille andel af BMW-køberne, der overhovedet
forholder sig til om deres biler har træk på for-
eller baghjul (omkring en femtedel), så ville de
samme BMW kunder formentlig godt kunne mærke en
forskel, hvis ikke bilen kørte som en BMW forventes
at køre.
Kører som en BMW skal køre
Og det har BMW opnået, ikke bare med den første
forhjulstrukne BMW – 2-serie Active Tourer – men
også med den nye og ligeså forhjulstrukne Gran
Tourer. Den kører som en BMW skal køre.
Undervognen i en 2-serie Active og nu også Gran
Tourer er baseret på MINI teknik. Og netop MINI har
meget stor erfaring i at overføre MINI
køreegenskaber til større modeller. At det lykkes
for BMW er derfor måske ikke så overraskende, men
alligevel er det værd at bemærke og ganske godt
gået. Især når bilen er vokset til de 4,56 meter,
som en Gran Tourer måler i længden.
Anderledes balance
22 cm mere end Active Tourer er en sjat, ja, mere
end en sjat. Når man ydermere installerer 2 ekstra
bagsæder i bilen, helt bagude hvor de permanent
låner lidt plads fra bagagerummet, så skydes
tyngdepunktet markant bagud, balancen i bilen bliver
anderledes, men det har man fået styr på. Vi gætter
på, at det gælder alle varianter af 2-serie Gran
Tourer.
Der var nemlig det særlige ved den 218d Gran Tourer,
som vi har prøvekørt, at den godt nok havde en
dieselmotor identisk med den, vi oprindelig har
prøvet i 218d Active Tourer, men at den desuden var
forsynet den såkaldte M Sportpakke.
M Sport er gevinst
M Sport pakken står i den nette sum af 63.000
kroner, som skal lægges oven i basisprisen efter
afgiftsnedsættelsen på 432.863 kroner samt
Steptronic automatgearskiftet, der koster godt
33.000 kroner. De penge er godt givet ud, men de har
også deres meget direkte indflydelse på
køreoplevelsen.
”Direkte” får her en dobbelt betydning, for
hjulophængene er tilpasset en mere sportslig tilgang
til køredynamikken og de få yderligere assistance af
18” alufælge med lavprofildæk. Det giver en ret
direkte føling med kørebanen. Og de faste
sportssæder forplanter denne føling helt op gennem
kroppen på føreren (og passagererne).
Harmoni med præstationsniveauet
Det er faktisk ikke så dårligt. For selvom
undertegnede ikke er den store tilhænger af faste
køreegenskaber på almindelig vej (det er glimrende
på en helt glat racerbane-asfalt), fungerer det
udmærket her. Faktisk forbavsende godt.
Det er i god harmoni med motorens fartpræstationer,
dens unikke fleksibilitet, Steptronic automatgearets
forbilledlige skiftepræcision og helt i
overensstemmelse med det, man forventer sig af en
BMW. Og forhjulstrækket? Altså, hold lige hesten,
der er tale om en rummelig og funktionel MPV, ikke
er racerbil, men hvilken MPV…
God plads
Funktionel er den. Syv sæder (ekstraudstyr), om end
med moderate pladsforhold på de bageste to,
glimrende plads på midterste sæderække, et rummeligt
bagagerum på 645 liter, når tredje sæderække er
foldet væk (kan øges til ikke mindre end 1905 liter
med alle siddepladser foldet væk), komfortabelt
indrettet og en bil, man trives i og lever med.
Ekstraudstyret inkluderer en Travel-pakke (cirka
10.000 kroner oveni), som ikke mindst indeholder
fancy indstillelige ”fly-borde” på bagsiden af
forsædernes ryglæn. De kan indstilles både i højde
og i vinkel, så de kan sidde vandret. Smart…
Veludstyret
Basisudstyret i en 218d Gran Tourer omfatter i
Danmark Advantage-pakken, så det er ikke alt, der
skal tilkøbes. Advantage består af multifunktions
sportslæderrat, regnsensor, Run Flat dæk, sædevarme
og den måske knap så designmæssigt vellykkede
”pop-up” skærm på 6,5” over midterkonsollen (det må
godt nok være vanskeligt at gøre rent bag ved den
skærm…), men en sådan løsning er BMW jo ikke ene om!
Klimaanlæg er standard, p-sensorer ligeså (stor
fordel), en fartpilot, som anvender bremserne til at
fastholde farten, når man eksempelvis kører nedad
bakke, og meget andet.
Den prøvekørte bil var ikke desto mindre også
udrustet med bunker af ekstraudstyr. Vi kan i flæng
nævne elektrisk bagklap (herligt), metallak (flot),
den førnævnte tredje sæderække (er faktisk
ekstraudstyr), LED og kurvelys (fremragende lys) og
M Sport pakken (som vi nødigt ville være foruden).
Konklusion: BMW 218d Gran Tourer er ikke den
allermest rummelige MPV på markedet, men den er
gennemført harmonisk og kører som en BMW. Sådan skal
det være…
|