Sådan en BMW har verden aldrig set før. En kompakt
multibil, en MPV om man vil, med forhjulstræk og høj
siddestilling. Verden står ikke længere – eller også
gør den det netop. For BMW hører til de få
bilfabrikker, der kom helskindet gennem
finanskrisen, for de forstår at tilpasse sig
kundernes ønsker.
Og netop BMW’s nye 2-serie er udtryk for kundernes
ønsker og behov. Og kunderne til en sådan bil er
fuldstændig ligeglade med om bilen har forhjulstræk
eller baghjulstræk. Faktisk har BMW selv påvist, at
det kun var de færreste af de bilkøbere, der
anskaffede en af de små BMW’er, der i det hele taget
var bevidst om hvorvidt den havde forhjulstræk eller
baghjulstræk. Og dybest set er det også fuldstændig
ligegyldigt, når man bygger en bil som en den nye
2-serie Active Tourer.
1 bliver til 2
For at forstå BMW’s nye bil og i første omgang dens
placering i modelprogrammet skal man vide, at en
variation over en traditionel 1-serie BMW kaldes
2-serie, det gælder f.eks. en cabriolet og coupé
udgaver af sådan et køretøj. Tilsvarende hedder de
mere fancy udgaver af en 3-serie BMW 4-serie, 5-
serie bliver til 6-serie. Og en 2-serie har derfor
også baghjulstræk ligesom alle de andre BMW’er og
sådan som fabrikken i München altid har gjort.
Undtagelsen er: Active Tourer. Den er en 2-serie,
men tilnavnet sender drivaksler og transmission op
foran, hvor de hører til i en multibil. For i en
sådan er det ganske andre egenskaber, det handler
om.
Køredynamikken
Men hvad så med køredynamikken, som jo traditionelt
set trives bedst med baghjulstræk?
Jo, heldigvis er der også andre forhold, der spiller
ind på oplevelsen af en bils køreegenskaber.
Affjedring, drivline, gearkasse osv. og hér er BMW
kommet godt i mål. 2-serie Active Tourer har
naturligt nok et højere tyngdepunkt, så derfor må
affjedringen være sådan afstemt, at den modvirker de
naturlige krængninger.
Det går hånd i hånd med den bestemte køreoplevelse,
som oftest hører til, når man taler køredynamik. Så
hér får affjedringen pludselig en dobbelt rolle. Og
selvom en 2-serie Active Tourer ikke kører som en
baghjulstrukken 1-serie, har man formået at gøre
kørslen både spændende og underholdende. Den føles
som en BMW og det er ganske godt.
Lært af de andre
Man har da sikkert også kikket over muren indtil
datterselskabet MINI, som jo har bygget dynamiske
forhjulstrukne biler i årtier, og lært deraf. Det er
jo en del af fordelen ved, at tyskerne har overtaget
det britiske ikon for efterhånden en del år siden.
BMW har i det hele taget ikke genopfundet den dybe
tallerken. De har lært af konkurrenterne og de har
gjort det godt og gedigent. Et tredelt bagsæderyglæn
hører sig til, hvis man skal kunne kalde en bil for
en MPV, og det har en 2-serie Activ Tourer. Det
samme gør høj siddeposition, en velkomponeret
kabineudnyttelse og regulært bagagerum.
Tilgængelig
Under den faste heldækkende hattehylde (kun fortil
bag bagsæderyglænenes bagkant kan man skimte, hvad
der måtte gemme sig i bagagerummet) er et regulært
bagagerum på 468 liter. Det er et glimrende tal for
en bil, der målet 4,34 meter i længden.
Men
ellers er det mest fra førerpladsen, at man virkelig
får den nye bil ind i sjælen: Utrolig åben, venlig,
funktionel, elegant – og i testbilen understreget
gennem såvel et lyst interiør som et tilkøbt
panorama glastag. Fremragende og flot. At man så
måske kan tvivle på, at det lyse interiør vedblive
med at være lyst, er en ganske anden sag. Heldigvis
har bilen endnu kun få måneder på bagen.
Udstyrstykke
Den prøvekørte udgave var 218d Active Tourer, iført
udstyr fra Luxury Line og Advantage. Sidstnævnte
koster kun 12.000 kroner oven i grundprisen på
423.000 og byder på multifunktionsrat, fartpilot,
p-sensorer bag og 2-zone klimaanlæg. De penge er
godt givet ud.
Som basis har BMW’en sædevarme, regnsensor,
sportslæderrat, tågeforlygter, opvarmelige
sidespejle, Bluetooth plus en 6,5” skærm over
midterkonsollen.
Og Luxury-Line til små 52.000 kroner tilfører
yderligere 17” alufælge, en række krom-detaljer og
ikke mindst det lækre læderindtræk. Når man så, som
i testbilen, yderligere giver den metallak,
tagræling, elektrisk bagklap og førnævnte panorama
glastag løber fornøjelsen op i 550.000 kroner.
Komfortabel og effektiv
Sidst men ikke mindst: Maskineriet! Fremragende
2-liters dieselmotor, der ikke bare præsterer 150 hk
og et stort moment over et bredt omdrejningsområde
med tilhørende fine fartpræstationer, men også gør
det muligt at køre over 24 km/l. Den er yderst
støjsvag og man mærker heller ikke meget til støj
gennem hjul og hjulophæng. Det underbygger, at en
2-serie Active Tourer også skal være et komfortabelt
om end et effektivt transportmiddel.
Og vil man endda have den sportslige fornemmelse
indenbords, kan man blot blænde op for to
instrumenter på centerskærmen, der viser det
aktuelle tal for hestekræfter og drejningsmoment. En
sjov gimmick, som understreger, at det er en BMW,
man har med at gøre.
|