BMW kan det dér med sportslige biler. Men engang
imellem er det som om, at de ikke tror det selv og
så skal de ud og for alvor vise, hvad de dur til,
dernede i München. Det behøver de nu ikke, for de
kan det altså.
Men uanset om formålet er, overfor sig selv og andre
at dokumentere, at man mestrer håndværket, er det en
fryd at få lov til at stifte bekendtskab med
bevisførelsen. I dette tilfælde i form af en BMW
135i Cabriolet. Altså den mindste af BMW’erne,
udstyret med en 306 hestes Række 6'er og elektrisk folde
kaleche. Wauw.
Det blev ikke mindre wauw af at kabinen var skabt i
blegrødt læder med koksgrå paneler. Lækkert,
elegant, smart og sportsligt.
Kontrol-kørsel
Vi valgte, at ville prøve den bil rigtigt. For at
”kontrollere” om den nu var så god, som prisen på
822.000 kroner indikerede, at den skulle være. Det
gør man ikke på offentlig vej. Så vi lånte asfalten
på FDM Sjællandsringen, fræsede dæk og sprøjtede CO2
ud i atmosfæren, så man næsten havde dårlig
samvittighed ved det.
Nå, det varede ikke hele dagen at konstatere, at BMW
ER unik til at bygge sportslige biler, så det går jo
nok. Men tænk engang: En standardvogn, som med
kalechen nede vil kunne fange et hvilket som helst
pigebarn på cruise op ad strandvejen, og som vil
kunne sætte de fleste til vægs i drag-racet mod det
næste røde lys. En bil, som samtidig er en
køremaskine, som man kan drifte igennem kurverne
med, med respekt for autoværnenes placering (alt for
tæt ved banekanten). Vel vidende, at man er i sikre
hænder, repræsenteret i BMW’en af en fremragende
ESP, der giver føreren så megen kontrol over
udskridningerne, at man føler, at man har styr på
tingene. Og som samtidig diskret griber ind, inden
det viser sig, at det har man ikke.
Baghjulstrækkets berettigelse
Karrosseriet er mere end så stift, som man kan
forvente det i en cabriolet. Der opleves ingen som
helst medstyring af fleksible vognplader. Den faste
affjedring og de brede lavprofildæk sikrer perfekte
kurveegenskaber og motorens snurren sætter prikken
over i’et.
Kører man en BMW 135i på en afspærret bane forstår
man, hvorfor BMW stædigt fastholder baghjulstræk. På
almindelig landevej er det mindre indlysende. Her er
det også mindre indlysende, hvad sådan en bil
egentlig skal gøre godt for. På mærkelig vis bruger
den nemlig næsten dobbelt så meget benzin til at
køre med konstant fart som en tilsvarende bil med en
motor med mindre potentiale.
BMW 135i Cabriolet er ikke kun en køremaskine og et
forunderligt stykke mekanik (og stof – for man har
som nævnt kaleche og ikke foldetag i bilen) – den er
også et gennemtænkt funktionelt transport-apparat
med visse luksuøse plus-elementer.
|