Egentlig er det meget let at beskrive: Den nye BMW
1-serie har helt regulært mere kant end den
hidtidige. Fronten er ny, bagpartiet er nyt og så
kunne det hele egentlig være sagt. Men der er mere i
den end som så. Nye motorer, ikke mindst. Det gælder
bl.a. den 2-liters dieselmotor, som den prøvekørte
BMW 118d var udrustet med.
Tilretningen af designet skal dog ikke forbigås så
hurtigt. For selvom den hidtidige 1-serie var pæn,
var dens design ikke banebrydende. Det har
designerne formentlig også bemærket, og resultatet
er blevet en så kraftig opstrammer, som det
eksisterende koncept tillader. Skal der foretages
yderligere, kræver det formentlig en gennemgribende
ændring af den samlede pakke.
Harmoni
Men den nye 1-serie er blevet pæn, rigtig pæn. Den
er mere tro imod BMW’s tradition for at bygge
velkørende biler med sportslig islæt. Den klæber sig
visuelt mere til vejen end forgængeren og designet
er derfor bedre i harmoni med helheden. Hvad
køredynamikken angår, er den største ændring, at
bilen er blevet endnu mere lydløs, endnu mere
komfortabel.
BMW kan et eller andet med hjulophængene. Det
kendetegner enhver BMW, stor som lille, at
affjedringen evner at absorbere de små ujævnheder
mere blødt end konkurrenterne kan præstere.
Følsomheden er den samme, men mindre ujævnheder
forplantes ikke så hårdt gennem hjulophængene. Det
indebærer, at man kan anvende en strammere
opsætning, der sikrer større styrepræcision og
retningsstabilitet, uden at gå på kompromis med
affjedringskomforten. Bilen bliver mao. mere
sportslig, men ikke ukomfortabelt sportslig.
Indbyder til at blive kørt
Det er bemærkelsesværdigt, at vægtfordelingen ikke
er så meget forskellig i dieseludgaven, sammenlignet
med den tilsvarende benzinbil. Vægtforskellen er 45
kg, hvoraf størstedelen ligger på forhjulene. Men
fordi motoren ligger på langs af kørselsretningen,
skydes vægten bagover. I forvejen sidder føreren
stort set midt mellem akslerne i den godt 4,3 meter
lange kompakt-BMW og derved er balancen optimal. I
kombination med baghjulstræk, som BMW er blandt de
få, der fortsat tilbyder (blev gerne ved med det…),
oplever man en herlig køredynamik. En 1-serie BMW
indbyder til at blive kørt.
Balancen i bilen ændres naturligvis, i samme
øjeblik, der kommer passagerer på bagsædet. Men
pladsforholdene appellerer ikke til, at der sidder
mange mennesker bagi bilen. Den er lidt kneben og
kan fortrinsvis tilskrives ønsket om at tilgodese
forsædepassagererne og kørefærdighederne. Men man
kan være fem og man kan have op til 360 liter bagage
med.
Opdateret motor
Naturligt nok lever hele det nye motorprogram op til
Euro 6 normerne, der træder i kraft dette efterår.
De er alle både blevet Euro 6 optimeret og opdateret
i enhver forstand. Den fine 150 hestes maskine er et
mønstereksempel på en moderne vibrationssvag
dieselmotor. Den er baseret på den såkaldte Twin
Power tankegang, hvor forbrændingen ændres med
omdrejningerne.
Den præsterer foruden de 150 hestekræfter tillige et
drejningsmoment på 320 Nm over en meget bred
momentkurve fra 1500 til 3000 omdr./min. Det gør det
muligt at accelerere fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder,
men giver også en enestående smidighed ved snart
sagt ethvert omdrejningstal. Samtidig kan man køre
op til 25 km/l – hjulpet på vej af den såkaldte
EcoPro indstilling, der er blandt valgmulighederne i
BMW’s Driving Experience Control.
Udstyret
Standardudstyret i en 1-serie BMW inkluderer
multifunktions læderrat, sædevarme, midterarmlæn ved
forsæderne, forlygtevaskere, tågeforlygter,
klimaanlæg, det såkaldte i-drive, hvor man fra
midterkonsollen kan kontrollere en række af bilens
funktioner, samt en tilhørende 6,5” skærm, der
ligesom skyder op af midterkonsollen, for blot at
nævne en lille del af viften. Sidstnævnte følger
BMW-designet på også andre modeller og det er vel et
holdningsspørgsmål, hvad man synes om det. Til
gengæld stiller netop den del af det meget
iøjefaldende instrumentbord store krav til
rengøringen. Der er ret mange kroge og sprækker,
hvor snavs kan gemme sig.
Den prøvekørte model var udrustet med Advantage
pakken, som koster 26.000 kroner. Den inkluderer
p-sensorer bagtil, som er godt, fordi udsynet bagud
netop ved parkeringsmanøvre er knap så godt. Mindst
ligeså meget glæde har man af markedets vel nok mest
velfungerende fartpilot uden afstandskontrol. Den er
utrolig let at betjene og samarbejder også med
bremserne, så bilen bremses ned i de tilfælde, hvor
f.eks. tyngdekraften på vej ned af en bakke får
BMW’en til at accelerere.
Meget bil for pengene
Desuden var den udrustet med 17” alufælge, som ser
godt ud og medvirker til den dynamiske køreoplevelse
– merpris 26.000 kroner – samt et
gennemlæsningssystem, som oversat til alm. dansk
betyder, at det asymmetrisk delelige bagsæderyglæn
består af tre afsnit, så man selv kan afgøre i
hvilken side man har brug for at lægge ryglænet ned,
inklusiv et forholdsvist bredt midterafsnit.
Merprisen herfor er godt 4000 kroner.
Bagagerumsgulvet er i øvrigt plant med
bagsæderyglænene, når de er lagt ned.
Prismæssigt ligger 118d fornuftigt til på 360.000
kroner. Det sættes i perspektiv af, at den billigste
1-serie blot er knap 20.000 kroner billigere. Bemærk
i den forbindelse, at den billigste
privatleasingpris for en 1-serie BMW er attraktive
3800 kroner om måneden.
|