BMW har som alle andre bilfabrikker arbejdet
målrettet på at reducere CO2 udledningen og dermed
også brændstofforbruget. Men hos BMW har
udfordringen været, at få forventningen om
køredynamik til at gå hånd i hånd med målsætningen
om reduceret CO2 udledning.
Den mest brændstoføkonomiske BMW er 116d. Den kører
officielt 22,7 kilometer på en liter dieselolie og
på spørgsmålet om, hvorvidt projektet er lykkedes er
svaret: Både ja og nej.
Problemet er dog alene forventningerne. Når man
sætter sig bag rattet af en BMW har man helt
naturligt forventninger til køredynamik og en vis
fartformåen. Køredynamik, især med træk på
baghjulene, stiller krav om motorkraft. Den
økonomiske 2-liters maskine præsterer 115
hestekræfter og ikke mindst et acceptabelt moment,
der imidlertid er til rådighed over et stort
omdrejningsinterval. Det indebærer, at man ved lav
fart ikke savner motorkraft. Men ligeså snart man er
oppe i hastighed savner man effekt.
En BMW skal køres
Det skyldes som nævnt forventningerne, men også at
en BMW har så gode køreegenskaber. En BMW er først
for alvor noget, når man begynder at køre den
bevidst og målrettet. Og det savner man motorkraften
til at kunne gøre.
Resultatet er, at man i BMW 116d har en glimrende og
yderst velkørende bil, med det rigtige udseende, den
fornødne prestige, men uden den forventede fart. Når
det så er sagt, er valget af en 116d jo til syvende
og sidst et valg, man foretager med hjertet,
assisteret af bankkontoen. Og vi skal skynde os at
tilføje at 1-serien også findes i en 118d udgave med
143 hestekræfter, væsentligt bedre fartpræstationer
(0-100 km/t på 9 sekunder) og næsten det samme
brændstofforbrug. Merprisen er blot 25.000 kroner og
selvom vi ikke til dato har prøvet en 118d, ser det
på papiret ud som om den dybest set er det bedste
valg.
Fin brændstoføkonomi
Men når det nu er 116d, det handler om, må man glæde
sig over den meget fine brændstoføkonomi. På det
danske motorvejsnet kørte vi rask væk over 17
kilometer pr. liter. Og i Tyskland med op til 200
km/t og så høj fart som trafikken tillod, kørte vi
mellem 13 og 14 km/l. Det er faktisk ret fine tal.
Maskineriet er en 2-liters commonrail dieselmotor,
selvom modelbetegnelsen kunne indikere, at det var
en 1,6’er (det samme gælder i øvrigt 118d). Den er
ikke udpræget lydløs i accelerationsfasen, men når
hastigheden er konstant, hører man ikke meget til
den. Også vibrationsniveauet er moderat og
helhedsoplevelsen hører til på den positive side af
middel…
Kompakt mellemklassebil
En BMW 116d koster 340.000 kroner og det er relativt
mange penge. For man får ikke en stor
mellemklassebil ud af det, men en bil i VW Golf
størrelse. Og der følger ikke meget udstyr med i
prisen. Det betyder, at inden man er færdig med at
udruste sin BMW, er den steget markant i pris og så
skal man virkelig prioritere køreglæde og
køredynamik højt for i den prisklasse at kunne
affinde sig med et mindre bagagerum og begrænset
benplads på bagsædet.
Det skal ikke misforstås, for en BMW har sin helt
egen personlighed og det har den uanset det er en
1-serie eller en 7-serie og uanset hvor meget man
har betalt for den. Der er ingen tvivl om, at BMW
ejere også har anskaffet deres bil fordi de kan lide
den personlighed.
Masser af karakter
Det er en vigtig pointe at have med i vurderingen.
For virkeligheden er at mange moderne biler savner
den karakter, som tidligere adskilte de forskellige
bilmodeller. Det kan man ikke påstå, at BMW gør.
BMW 116d er et godt eksempel på, at det rent faktisk
kan lade sig gøre at skabe en dynamisk bil med fine
køreegenskaber og samtidig spare brændstof. Men man
skal som fører være parat til at give afkald på
fartpotentialet. Det er så flot og så godt som det
kan være, omstændighederne taget i betragtning – og
glem så ikke, at man i 118d kan få den power man
måtte savne, og alligevel være hensynsfuld overfor
miljøet. |