- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 116d Exclusive Edition

Køredynamik og brændstoføkonomi


Tekst: Søren Clauding – juli 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW har som alle andre bilfabrikker arbejdet målrettet på at reducere CO2 udledningen og dermed også brændstofforbruget. Men hos BMW har udfordringen været, at få forventningen om køredynamik til at gå hånd i hånd med målsætningen om reduceret CO2 udledning.

 

Den mest brændstoføkonomiske BMW er 116d. Den kører officielt 22,7 kilometer på en liter dieselolie og på spørgsmålet om, hvorvidt projektet er lykkedes er svaret: Både ja og nej.

 

Problemet er dog alene forventningerne. Når man sætter sig bag rattet af en BMW har man helt naturligt forventninger til køredynamik og en vis fartformåen. Køredynamik, især med træk på baghjulene, stiller krav om motorkraft. Den økonomiske 2-liters maskine præsterer 115 hestekræfter og ikke mindst et acceptabelt moment, der imidlertid er til rådighed over et stort omdrejningsinterval. Det indebærer, at man ved lav fart ikke savner motorkraft. Men ligeså snart man er oppe i hastighed savner man effekt.

 

En BMW skal køres

Det skyldes som nævnt forventningerne, men også at en BMW har så gode køreegenskaber. En BMW er først for alvor noget, når man begynder at køre den bevidst og målrettet. Og det savner man motorkraften til at kunne gøre.

 

Resultatet er, at man i BMW 116d har en glimrende og yderst velkørende bil, med det rigtige udseende, den fornødne prestige, men uden den forventede fart. Når det så er sagt, er valget af en 116d jo til syvende og sidst et valg, man foretager med hjertet, assisteret af bankkontoen. Og vi skal skynde os at tilføje at 1-serien også findes i en 118d udgave med 143 hestekræfter, væsentligt bedre fartpræstationer (0-100 km/t på 9 sekunder) og næsten det samme brændstofforbrug. Merprisen er blot 25.000 kroner og selvom vi ikke til dato har prøvet en 118d, ser det på papiret ud som om den dybest set er det bedste valg.

 

Fin brændstoføkonomi

Men når det nu er 116d, det handler om, må man glæde sig over den meget fine brændstoføkonomi. På det danske motorvejsnet kørte vi rask væk over 17 kilometer pr. liter. Og i Tyskland med op til 200 km/t og så høj fart som trafikken tillod, kørte vi mellem 13 og 14 km/l. Det er faktisk ret fine tal.


 


Maskineriet er en 2-liters commonrail dieselmotor, selvom modelbetegnelsen kunne indikere, at det var en 1,6’er (det samme gælder i øvrigt 118d). Den er ikke udpræget lydløs i accelerationsfasen, men når hastigheden er konstant, hører man ikke meget til den. Også vibrationsniveauet er moderat og helhedsoplevelsen hører til på den positive side af middel…

 

Kompakt mellemklassebil

En BMW 116d koster 340.000 kroner og det er relativt mange penge. For man får ikke en stor mellemklassebil ud af det, men en bil i VW Golf størrelse. Og der følger ikke meget udstyr med i prisen. Det betyder, at inden man er færdig med at udruste sin BMW, er den steget markant i pris og så skal man virkelig prioritere køreglæde og køredynamik højt for i den prisklasse at kunne affinde sig med et mindre bagagerum og begrænset benplads på bagsædet.



 

Det skal ikke misforstås, for en BMW har sin helt egen personlighed og det har den uanset det er en 1-serie eller en 7-serie og uanset hvor meget man har betalt for den. Der er ingen tvivl om, at BMW ejere også har anskaffet deres bil fordi de kan lide den personlighed.

 

Masser af karakter

Det er en vigtig pointe at have med i vurderingen. For virkeligheden er at mange moderne biler savner den karakter, som tidligere adskilte de forskellige bilmodeller. Det kan man ikke påstå, at BMW gør.

 

BMW 116d er et godt eksempel på, at det rent faktisk kan lade sig gøre at skabe en dynamisk bil med fine køreegenskaber og samtidig spare brændstof. Men man skal som fører være parat til at give afkald på fartpotentialet. Det er så flot og så godt som det kan være, omstændighederne taget i betragtning – og glem så ikke, at man i 118d kan få den power man måtte savne, og alligevel være hensynsfuld overfor miljøet.


Model:

BMW 116d Exclusive Edition

Listepris:

Kr. 340.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 115 hk. 260 Nm/1750-2500 omdr./min. Partikelfilter.Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3 sek./ 200 km/t/ 22,7 km/l /118 g/km

Længde:

4,24 m

Bagagerum:

330 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” stålfælge. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2 X Isofix.


 

 

 

Bredt indvendigt greb i bagagerumsklappen

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt