Man kan erhverve sig en BMW 118i til 349.000 kroner.
Man kan også købe en 116d med 1,5-liters dieselmotor
til samme pris. Eller man kan anskaffe en 116d
Efficient Dynamics Edition til præcis samme
købspris. Forskellen på de tre er (groft set)
teknik, kræfter og køberens miljøopmærksomhed.
118i er udstyret med en 1,5 liters 3-cylindret
benzin turbomotor, der yder 136 hestekræfter. 116d
yder 116 momentstærke dieselheste – og har også 1,5
liters slagvolumen samt 3 cylindre til at klare
opgaven. Og så er der ”EDE” udgaven. Den har
tilsvarende 116 hestekræfter. Den er langsommere end
de to andre, benzinudgaven er klart den hurtigste –
hvorfor så betale det samme for en dårligere bil?
Rigtig langt på literen
Fordi fartpræstationer – selv i en BMW – ikke for
alle er det evigt saliggørende her i livet. I et
land, hvor enhver fartudfoldelse standser ved 80
km/t, hvis der blot skal være en smule snoning på
vejen, får faktorer som brændstoføkonomi og
miljø-skånsom kørsel også betydning. Om det er nok
til at få brandbeskattede BMW-kunder til at vælge
miljø-løsningen må tiden vise.
Et faktum er det imidlertid, at det officielle
forbrugstal for 116d Efficient Dynamics Edition er
29,4 km/l, det svarer til en udledning på blot 89 g
CO2/km, og er hele 4,4 km/l bedre end den
traditionelle 116d. Om man mærker det i praksis
beror meget på førerens evne til at få flest mulige
kilometer ud af de dyre dråber, som for tiden ikke
er så kostbare som de har været. Men man sparer
direkte 920 kroner om året på den grønne afgift, så
en lille præmie får man med i købet, hvis man kører
mere miljørigtigt.
Næsten ens fartpræstationer
Hvad fartpræstationerne angår, er forskellen
virkelig minimal. Man bruger 1/10 sekund længere tid
på at nå de 100 km/t i EDE udgaven, og siden må man
nøjes med at køre 195 km/t på toppen i stedet for
200 km/t. Det kan man nok leve med.
Forklaringen findes iflg. BMW fortrinsvis i en
avanceret tilgang til aerodynamik og motorstyring.
De karakteristiske BMW ”nyrer” – kølergrillen på
fronten – er specialdesignet, der findes en aktiv
luft-flap, som minimerer luftstrømningen gennem
motorrummet. Dertil kommer opsamling af
bremseenergi, elektrisk servostyring, særlig styring
af oliepumpe, aircondition og en optimeret
opvarmningsproces.
Kører stort set som andre 1-serie BMW’er
Kørekomforten i 116d EDE er helt på højde med den,
man oplever i en almindelig 1-serie BMW. Men bilen
fornemmes en smule mere levende end sidst, vi kørte
en 1-serie. Det var da også med den lidt tungere
2-liters diesel ude på forenden, og de små 50 kg,
den er tungere, vil kunne påvirke køreoplevelsen, og
så havde den 17” fælge med tilhørende lavprofildæk,
monteret som ekstraudstyr. Generelt er 16” fælge med
”punkteringsfri” Run Flat dæk forholdsvis stive i
dæksiderne og det kan godt påvirke køreoplevelsen en
smule.
Motorlyden vænner man sig lynhurtigt til, og det er
kun med skarpt øre, at man registrerer den lidt
anderledes lyd fra de tre i stedet for 4 cylindre.
Driving-modes
I BMW’en har man mulighed for via en lille knap i
midterkonsollen at justere drivline og undervogn. I
Eco-funktionen hjælpes man til at nå den gode
brændstoføkonomi og vi fornemmer, at der sker en
ændring i motorkonfigurationen. I normal og
sportsindstilling er der en mærkbar forskel, men det
er yderst begrænset, hvad man mærker til ændring i
affjedringen.
OM valget skal falde på en 116d Efficient Dynamics
Edition frem for en almindelig 116d er der ikke et
klart svar på. Det er smart med besparelsen i
ejerafgift, og da fartforskellene er minimale er den
besparelse naturligvis værd at tage med.
Om der i praksis er den store forskel på
brændstoføkonomien afhænger meget af, om man vil
benytte sig af bilens muligheder, ikke mindst køre i
Eco-indstilling så meget som muligt.
Vores oplevelse
Med meget varieret og ikke udpræget økonomisk kørsel
over en strækning på 700 kilometer holdt vi et
gennemsnit på 20 km/l. Det svarer til, hvad vi også
oplevede med konstant 130 km/t på motorvej. Ved
konstant kørsel på motorvej med 110 km/t kørte vi
24-45 km/l. Men vil man virkelig spare brændstof, så
skal man bruge landevejene og køre 80 km/t. Så kan
man udmærket holde økonomien på 32-33 km/l, alt
sammen målt på BMW’ens on-board computer – og hér er
BMW’en sjovere at køre.
Udstyret
Hvad udstyret angår, er EDE udgaven rimelig
veludstyret. 6 airbags, ISOFIX,
dynamisk stoplys med blinkefunktion,
multifunktionslæderrat, sædevarme, armlæn for,
forlygtevask med intensivrens, tågelygter,
regnsensor, klimaautomatik, radio BMW Professional
inkl. 6,5" farveskærm og Bluetooth er alt sammen
standard.
Men vil man f.eks. have fartpilot, LED forlygter og
p-sensorer bag (som den prøvekørte bil var udstyret
med), skal det tilkøbes. Inklusive velourmåtter og
et par andre ting er dette udstyr samlet i den
såkaldte Advantage-pakke til 26.000 kroner.
Batteriet
er placeret i bagagerummet og der er ikke plads til
reservehjul. derved sparer man plads og bevarer
balancen i bilen.
|