Audi Q7 er verdens største SUV. Det påpeger Audi og
det er nok ikke helt ved siden af. Som sådan er den
egentlig også den største Audi – kun overgået i
længden, ikke i højden, af A8 modellerne.
Dermed understreget, at den er en rigtig stor bil.
Den er naturligt nok i familie med VW Touareg, men
måler 5 meter og 9 cm i længden – det er ikke mindre
end 34 cm mere end Touareg’en og det gør den på en
måde helt monster agtig.
Så slemt er det naturligvis ikke i praksis –
sammenlignet med mange varevogne er den jo næsten en
lilleput. Men som SUV eller off-road’er er den nu
ret stor.
God pris
Den prøvekørte udgave var selvsagt van-udgaven på
gule nummerplader, for det er den, der kan sælges i
det afgiftsplagede Danmark. Med dieselmotor ville
den have kosten en million kroner på hvide plader.
Nu er listeprisen blot 455.000 kroner og det giver
så mulighed for at installere forskelligt
ekstraudstyr som f.eks. læderindtræk, og ikke mindst
den geniale adaptive luftaffjedring.
Sidstnævnte koster kun små 30.000 kroner og det
forvandler den store Q7 til en velkørende, sikker og
næsten sportslig SUV med fine terrængående
køreegenskaber. Er 30.000 kroner beløbet, man kan
lægge oveni til ekstraudstyr, bør luftaffjedringen
have førsteprioritet. Prisen er endda lidt lavere
end prisen for læderindtrækket – som i bund og grund
bedre kan undværes.
Variable køreegenskaber
Affjedringssystemet er en uvurderlig hjælp under
alle kørselsforhold. Det regulerer Q7’erens frihøjde
– automatisk eller manuelt efter ønske. Den
automatiske regulering sætter eksempelvis ind under
vedvarende høj fart, hvor frihøjden sænkes. Dermed
reduceres sidevindsfølsomheden – noget som er et
stort plus, for hård sidevind hen over Storebælt går
ikke umærkeligt hen – og stabiliteten gennem hurtige
kurveforløb forøges. Men samtidig går det lidt ud
over kørselskomforten.
Man kan forhåndsindstille forskellige
kørselsforhold, som også indebærer ekstra frihøjde
til terrænkørsel – og på samme måde reguleres
affjedringskomforten også, så man han har en slags
flere-i-én bil.
Praktisk ombygning
Som van er prisen attraktiv. Også fordi Audi ikke
bare har ombygget bilen til varevogn og dermed
tilgodeset lovgivningens krav, men gjort det på en
måde, så kunderne desuden får praktisk fordel ud af
det.
Under gulvet i bagagerummet finder man flere store
fralægningsrum. De er skjult for nysgerrigt indkik
og hensigtsmæssige til hverdagsbrug, hvor småbagagen
forhindres i at skøjte rundt i hele det store
bagagerum. Bag forsæderne er et rigtigt stort og
aflåseligt rum, der med lethed indeholder et par
kufferter. En lækker funktion, hvor låget langsomt
glider op, når nøglen drejes.
Om det så er adskillelsen mellem passagerafsnittet
og varerummet, er det elegant udført i samme snit
som bilens øvrige design. Det er med til at
maksimere oplevelsen.
Kolossalt drejningsmoment
3-liters dieselmotoren på 233 hestekræfter er meget
fint afstemt med 6-trins tiptronic gearkassen og det
kolossale drejningsmoment på 500 Nm i
omdrejningsområdet fra 1750 til 2750 o./min. forøger
såvel overhalingssikkerheden som køreglæden. Man
vælger selv, hvornår man vil skifte gear, eller
gearkassen vælger for én. 0-100 km/t klares på under
10 sekunder, og brændstoføkonomien er 9,5 km/l – et
tal der holder i praksis. Sjovt nok er der tale om
en common-rail diesel – i VW koncernen har man
tidligere sværget til pumpe-dyse teknologien. Men
det har man håndteret ganske fint og selvom det er
et brud med sædvanen er det et brud, der er
kærkomment. Motorgangen er fin og støjniveauet
behersket.
Audi Q7 er stor – men det er oplevelsen også.
|