- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Audi Q5 3,0 TDI Quattro

Power i terræn’et - og på landevejen


Af Søren Clauding – februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover, Mitsubishi, Nissan, Mercedes og Toyota er helt i top med årtiers erfaring i off-road-kørsel. Men tiderne skifter og ikke mindst de nye elektroniske muligheder definerer kravene anderledes nu om dage end dengang, købernes alternativer var begrænset. Essensen i off-road kørsel er imidlertid fortsat frihøjde og firehjulstræk og har man erfaring med firehjulstræk, er det med frihøjden en mindre ting, og så klarer elektronikken resten. Sådan cirka…

 

Det var vel ret beset scenariet, som det så ud, da Audi kastede sig over SUV-markedet i 2005.

I Audis tilfælde havde man et ret velfungerende firehjulstræk, udviklet indenfor det såkaldte quattro-koncept. Den store Q7 var i en klasse for sig, men også Q5, der kom på markedet tre år senere og som disse linjer handler om, er om ikke unik så i hvert fald så stærkt et køretøj, at de før nævnte bilproducenter kan føle konkurrencen fra det succesrige tyske brand.

 

Overmod? – no way

Audi havde teknikken, men erfaringen er begrænset til et 5-8 år og så kunne man frygte hvad der vil ske, når fabrikken vælger at sende 245 sprællevende hestekræfter, parret med 580 kraftfulde Newtonmeter allerede fra ganske få motoromdrejninger i minuttet ud på de fire trækkende hjul. For så kommer ikke bare elektronikken, men også mekanikken på prøve. Det kunne tendere til overmod.

 

Men hus forbi.

 

Ud i terrænet

Audi har øjensynligt ikke haft problemer med at forvandle det permanente quattro-firehjulstræk fra de sportsbetonede personbiler til et effektivt firehjulstræk til brug i terræn’et. En udfordrende test af Q5 med den store kraftfulde V6 diesel i rigtig dansk off-road terræn på Feddet i Sydøstsjælland, afslørede ingen huller i Audis svar på definitionen.

 

Nu er mængden af bjerge på de kanter godt nok beskeden, men det gælder det meste af Danmark og med en danskers briller på næsetippen er Q5 noget nær ideel til de udfordringer, Danmark kan stille en bil overfor – både på det etablerede vejnet og dér, hvor ingen endnu har tænkt sig at asfaltere.

 

Off-road egenskaber

Q5 er det tætteste man kan komme på en off-road’er, uden at den er det. Elektronikken og den smidige motor er forklaringen på, at reduktionsgear er unødvendigt. Vigtigere er det, at kræfterne kanaliseres hen til de hjul, der har fat i underlaget – og til det formål har Audi, som en del af det efterhånden ret komplekse elektroniske styringssystem, skabt en enestående føling med terræn’et. Vadedybden er i regulær off-roader-stil ikke mindre end 50 cm.

 

Vi gennemkørte udfordrende strækninger med fuld elektronisk styring, og de samme strækninger helt uden. Resultatet faldt klart ud til elektronikkens fordel. Føreren kunne nøjes med at styre – en herlig tilbagelænet form for off-road kørsel.

 

Racerbil på asfaltvejen

Anderledes var det, når man trådte speederen i bund på de asfalterede veje. Her skal føreren stadig tænke aktivt, hvis ikke det hele meget pludselig og utilsigtet skal ende off-road. Men også hér er elektronikken fortsat en uvurderlig hjælp og firehjulstrækket betød, at de 0-100 km/t på 6,5 sekunder kunne lade sig gøre også på fugtig vej. Men det hele kunne selvfølgelig kun lade sig gøre fordi undervognen er så utrolig velafstemt. Imponerende i øvrigt, at Q5 med de mange kræfter er i stand til at køre hele 15,6 kilometer på en liter dieselolie.

 

Ligeså fleksibelt affjedringen tilpassede sig underlaget og lod hjulene spadsere op og ned i hjulkasserne i det ujævne terræn, ligeså komfortabel som kørslen blev oplevet både i terræn og på landevejen – og motorvejen – ligeså præcis og krængningsfri var kørslen, når man ikke kunne dy sig, men fantaserede om at Q5 også kunne være en potent sportslig personbil. Fantasien blev med det samme til virkelighed. Det er intet mindre end et kunststykke, at kunne tilgodese de helt forskelligartede kørselsudfordringer på så højt et niveau.

 

Audi Q5 er baseret på selvsamme platform, som også er grundlaget for den kommende Porsche Macan. Det er ingen dum disposition, for Porsche-kunder stiller de samme krav til sportslighed og egenskaber i terræn’et som Audi.

 

Masser af plads

Pladsmæssigt er Audi Q5 velstillet, der er glimrende bagagerumsplads på 540 liter – trods firehjulstræk – som kan øges til 1560 liter, når bagsæderne lægges ned. Der er fin plads på bagsæderne, når de bruges til at sidde på og tilsvarende lider personerne på forsæderne heller ingen nød.

 

Udstyret i Audi Q5 3,0 TDI Quattro er omfattende og inkluderer foruden 17” alufælge også elektrisk p-bremse, el-ruder for og bag, klimaanlæg og typiske off-roader ting som Hill Descent Control, der styrer kraftoverførslen, når man kører ned ad bakke i terrænet. Testbilen var yderligere udrustet efter alle kunstens regler med ekstraudstyr for 280.000 kroner, så den samlede pris næsten rammer 1,1 million kroner.

 

Billigste Q5 med 143-hestes TDI motor koster 600.000 kroner – det er egentlig tankevækkende at man kan få så mange kræfter, inklusive 7-trins S-tronic automatgearkasse for blot 200.000 kroner oven i (inklusive sponsoratet af den danske statskasse).


Audi Q5 Quattro i Motorradioen



Model:

Audi Q5 3,0 TDI Quattro

Listepris:

Kr. 798.489 ekskl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

V6 turbodiesel 3,0 l. 245 hk. 580 Nm/1400-3250 omdr./min. 7. trins aut.gear. Permanent firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,5 sek./ 225 km/t/ 15,6 km/l /169 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

540-1560 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. 6 airbags. 17” alufælge. Tagspoiler.  Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt