Land Rover, Mitsubishi, Nissan, Mercedes og Toyota
er helt i top med årtiers erfaring i off-road-kørsel.
Men tiderne skifter og ikke mindst de nye
elektroniske muligheder definerer kravene anderledes
nu om dage end dengang, købernes alternativer var
begrænset. Essensen i off-road kørsel er imidlertid
fortsat frihøjde og firehjulstræk og har man
erfaring med firehjulstræk, er det med frihøjden en
mindre ting, og så klarer elektronikken resten.
Sådan cirka…
Det var vel ret beset scenariet, som det så ud, da
Audi kastede sig over SUV-markedet i 2005.
I Audis tilfælde havde man et ret velfungerende
firehjulstræk, udviklet indenfor det såkaldte
quattro-koncept. Den store Q7 var i en klasse for
sig, men også Q5, der kom på markedet tre år senere
og som disse linjer handler om, er om ikke unik så i
hvert fald så stærkt et køretøj, at de før nævnte
bilproducenter kan føle konkurrencen fra det
succesrige tyske brand.
Overmod? – no way
Audi havde teknikken, men erfaringen er begrænset
til et 5-8 år og så kunne man frygte hvad der vil
ske, når fabrikken vælger at sende 245 sprællevende
hestekræfter, parret med 580 kraftfulde Newtonmeter
allerede fra ganske få motoromdrejninger i minuttet
ud på de fire trækkende hjul. For så kommer ikke
bare elektronikken, men også mekanikken på prøve.
Det kunne tendere til overmod.
Men hus forbi.
Ud i terrænet
Audi har øjensynligt ikke haft problemer med at
forvandle det permanente quattro-firehjulstræk fra
de sportsbetonede personbiler til et effektivt
firehjulstræk til brug i terræn’et. En udfordrende
test af Q5 med den store kraftfulde V6 diesel i
rigtig dansk off-road terræn på Feddet i
Sydøstsjælland, afslørede ingen huller i Audis svar
på definitionen.
Nu er mængden af bjerge på de kanter godt nok
beskeden, men det gælder det meste af Danmark og med
en danskers briller på næsetippen er Q5 noget nær
ideel til de udfordringer, Danmark kan stille en bil
overfor – både på det etablerede vejnet og dér, hvor
ingen endnu har tænkt sig at asfaltere.
Off-road egenskaber
Q5 er det tætteste man kan komme på en off-road’er,
uden at den er det. Elektronikken og den smidige
motor er forklaringen på, at reduktionsgear er
unødvendigt. Vigtigere er det, at kræfterne
kanaliseres hen til de hjul, der har fat i
underlaget – og til det formål har Audi, som en del
af det efterhånden ret komplekse elektroniske
styringssystem, skabt en enestående føling med
terræn’et. Vadedybden er i regulær off-roader-stil
ikke mindre end 50 cm.
Vi gennemkørte udfordrende strækninger med fuld
elektronisk styring, og de samme strækninger helt
uden. Resultatet faldt klart ud til elektronikkens
fordel. Føreren kunne nøjes med at styre – en herlig
tilbagelænet form for off-road kørsel.
Racerbil på asfaltvejen
Anderledes var det, når man trådte speederen i bund
på de asfalterede veje. Her skal føreren stadig
tænke aktivt, hvis ikke det hele meget pludselig og
utilsigtet skal ende off-road. Men også hér er
elektronikken fortsat en uvurderlig hjælp og
firehjulstrækket betød, at de 0-100 km/t på 6,5
sekunder kunne lade sig gøre også på fugtig vej. Men
det hele kunne selvfølgelig kun lade sig gøre fordi
undervognen er så utrolig velafstemt. Imponerende i
øvrigt, at Q5 med de mange kræfter er i stand til at
køre hele 15,6 kilometer på en liter dieselolie.
Ligeså fleksibelt affjedringen tilpassede sig
underlaget og lod hjulene spadsere op og ned i
hjulkasserne i det ujævne terræn, ligeså komfortabel
som kørslen blev oplevet både i terræn og på
landevejen – og motorvejen – ligeså præcis og
krængningsfri var kørslen, når man ikke kunne dy
sig, men fantaserede om at Q5 også kunne være en
potent sportslig personbil. Fantasien blev med det
samme til virkelighed. Det er intet mindre end et
kunststykke, at kunne tilgodese de helt
forskelligartede kørselsudfordringer på så højt et
niveau.
Audi Q5 er baseret på selvsamme platform, som også
er grundlaget for den kommende Porsche Macan. Det er
ingen dum disposition, for Porsche-kunder stiller de
samme krav til sportslighed og egenskaber i
terræn’et som Audi.
Masser af plads
Pladsmæssigt er Audi Q5 velstillet, der er glimrende
bagagerumsplads på 540 liter – trods firehjulstræk –
som kan øges til 1560 liter, når bagsæderne lægges
ned. Der er fin plads på bagsæderne, når de bruges
til at sidde på og tilsvarende lider personerne på
forsæderne heller ingen nød.
Udstyret i Audi Q5 3,0 TDI Quattro er omfattende og
inkluderer foruden 17” alufælge også elektrisk
p-bremse, el-ruder for og bag, klimaanlæg og typiske
off-roader ting som Hill Descent Control, der styrer
kraftoverførslen, når man kører ned ad bakke i
terrænet. Testbilen var yderligere udrustet efter
alle kunstens regler med ekstraudstyr for 280.000
kroner, så den samlede pris næsten rammer 1,1
million kroner.
Billigste Q5 med 143-hestes TDI motor koster 600.000
kroner – det er egentlig tankevækkende at man kan få
så mange kræfter, inklusive 7-trins S-tronic
automatgearkasse for blot 200.000 kroner oven i
(inklusive sponsoratet af den danske statskasse).
|