- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Audi A8 Limousine 3,0 TDI Quattro

Dynamisk kørsel på første klasse


Af Søren Clauding – april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi er kendt for sin sportslige tilgang til bilkonstruktion. Talrige triumfer i international motorsport, ikke mindst i Le Mans racing, har underbygget denne attitude. Kan det overhovedet hænge sammen med fremstillingen af en stor, luksuøs limousine? Det satte vi os for at finde ud af.

 

Normalt er en Audi nemlig forhjulstrukken. Og selvom international standardvogns racing langt henad vejen inkluderer forhjulstrukne biler, er der en god grund til, at racerbiler som regel er baghjulstrukne. Noget, som Audi selv har holdt i hævd med Le Mans racerbilerne. Og hvem kan forestille sig en forhjulstrukken Formel 1 racer???

 

Quattro

Audi har imidlertid allerede for mange år siden, tilbage i 1980’erne, taget fat om nælden ved dens rod og skabt det ultimative dynamiske og effektive alternativ til baghjulstræk. Det hedder ”Quattro” og er i al sin enkelhed et effektivt firehjulstræk, som ikke bare er mere effektivt end baghjulstræk, men i enhver henseende gør en bil mere velkørende.

 

Derfor er enhver Audi A8 firehjulstrukken. Og det er virkelig en glimrende løsning.

 

Audi A8 er nemlig både stor og tung. Den måler 5,14 meter i længden og vejer tæt ved 2 tons. Det er oven i købet kun den korte udgave, for den findes også i en 13 cm længere version. Men det er den korte, vi har prøvekørt.

 

Kraftfuld

I maskinrummet lå Audis effektive 3-liters turbodiesel V6’er, der præsterer op til 258 hk – men vigtigst, med tanke på de mange kg, et maks. drejningsmoment på ikke mindre end 580 Nm over intervallet fra 1750-2500 omdr./min. Det er i praksis kræfter nok til den store bil, der til trods for vægt og firehjulstræk både kan nå 100 km/t på under 6 sekunder og i tilgift køre 17 kilometer på hver liter diesel – men det forudsætter så, at man er meget blid med højrefoden.



Og det er nu egentlig ikke så svært. For selvom vores mål var, at afdække A8’erens køredynamik, lægger bilen alene i kraft af sin fremtoning meget mere op til et komfortabelt cruise. Den adaptive luftaffjedring gør sit for at understøtte enhver kørselsform, fra det ultra komfortable til det meget dynamiske.

 

Dynamisk og velkørende

Hvad det sidste angår, er Audi A8 dynamisk, ikke sportslig i traditionel forstand. Den er yderst præcis, den styrer som man ønsker det, den er direkte både i sin respons på underlaget og i sidekræfterne, og står knaldgodt fast i kurverne. Og så har motoren en god lyd – der er ikke meget traditionel dieselfornemmelse over den.

 

Tiptronic automatgearkassen er 8-trins, hvad der indenfor de danske hastighedsgrænser er næsten umuligt at konstatere. Det er da også lige meget, for den skifter gear, når det er optimalt og i praksis beskæftiger man sig overhovedet ikke med gearskiftet, med mindre man vil – så er det en option at skifte gear vha. gearvælgeren. Gearskiftet er i øvrigt lynhurtigt og man oplever ingen ændringer i styrekarakteristikken, når den skifter gear gennem en hurtig kurve.

 

 

Firehjulstræk lig med sikkerhed

Firehjulstrækket er helt klart det, der levendegør Audis image. Permanent firehjulstræk er altid – og det gælder ikke alene Audi – en stor sikkerhedsmæssig faktor. Det giver suverænt vejgreb under acceleration og suveræn stabilitet gennem kurverne – især de hurtige.

 

Derfor er konklusionen: Audi ER lykkedes med at skabe en dynamisk limousine. Mere end godkendt.

 

Taget i betragtning, at Audi A8 som den prøvekørte udgave er en bil til 1,6 millioner kroner (inklusive et klækkeligt sponsorat af den danske statskasse), har bilen alt det, man kan forvente. Særligt iøjefaldende er 4-zone klimaanlæg, de overvældende 18” store alufælge (der også har indflydelse på vejgrebet), og navigationsskærmen, der elegant forsvinder ind i instrumentbordet, når det ikke skal anvendes men ikke mindst det enestående Matrix LED lygtesystem, som Audi allerede har høstet meget stor anerkendelse for.


 


Matrixlys er også lig med sikkerhed

Hver forlygte består af 25 lysdioder, placeret i en matrix. Informationer, indsamlet elektronisk af kameraet i forruden, sensorer og navigationssystemet, styrer forlyset med enestående præcision. Lyset tilpasses det aktuelle behov og tager hensyn til både forankørende og modkørende. Foruden et lyshav foran bilen er det unikt, at lyset fuldstændig tilpasses kørselsforholdene og det er dermed ikke bare en stor bekvemmelighed for alle, men også ubeskrivelig sikkerhedsfaktor, som vi kun kan ønske os hurtigt bliver tilgængeligt også i billigere biler.

 

Sidst, men i virkeligheden ikke mindst, fordi det er en del af muligheden for at anvende en bils køredynamik: Audi’ens instrumentbord og midterkonsol indeholder forholdsvis mange knapper, fordi bilen har mange funktioner. Visse bilproducenter ville måske have gemt de fleste væk bag en computerskærm, hvilket ofte er et studie at sætte sig ind i og ikke nødvendigvis hverken overskueligt eller hurtigt at betjene. Audi har valgt den praktiske og mest hensigtsmæssige løsning, det tager få minutter at sætte sig ind i og er nemt at anvende. Tak for det.


Audi A8 Liomusine i Motorradioen


 


Model:

Audi A8 Limousine 3,0 TDI Quattro

Listepris:

Kr. 1.587.884

Motor og transmission:

6 cyl. turbodiesel 3,0 l. 258 hk. 580 Nm/1750-2500 omdr./min. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,9 sek./ 250 km/t/ 17,0 km/l /155 g/km

Længde:

5,14 m

Bagagerum:

490 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. CBC. Adaptiv luftaffjedring. Hillholder. 18” alufælge. 6 airbags. 4-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. El-forsæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

Bagagerummet rummer under 500 liter.

 

Især bagpartiet er designmæssigt usædvanlig vellykket.

 

Matrix forlygterne.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt