Audi er kendt for sin sportslige tilgang til
bilkonstruktion. Talrige triumfer i international
motorsport, ikke mindst i Le Mans racing, har
underbygget denne attitude. Kan det overhovedet
hænge sammen med fremstillingen af en stor, luksuøs
limousine? Det satte vi os for at finde ud af.
Normalt er en Audi nemlig forhjulstrukken. Og selvom
international standardvogns racing langt henad vejen
inkluderer forhjulstrukne biler, er der en god grund
til, at racerbiler som regel er baghjulstrukne.
Noget, som Audi selv har holdt i hævd med Le Mans
racerbilerne. Og hvem kan forestille sig en
forhjulstrukken Formel 1 racer???
Quattro
Audi har imidlertid allerede for mange år siden,
tilbage i 1980’erne, taget fat om nælden ved dens
rod og skabt det ultimative dynamiske og effektive
alternativ til baghjulstræk. Det hedder ”Quattro” og
er i al sin enkelhed et effektivt firehjulstræk, som
ikke bare er mere effektivt end baghjulstræk, men i
enhver henseende gør en bil mere velkørende.
Derfor er enhver Audi A8 firehjulstrukken. Og det er
virkelig en glimrende løsning.
Audi A8 er nemlig både stor og tung. Den måler 5,14
meter i længden og vejer tæt ved 2 tons. Det er oven
i købet kun den korte udgave, for den findes også i
en 13 cm længere version. Men det er den korte, vi
har prøvekørt.
Kraftfuld
I maskinrummet lå Audis effektive 3-liters
turbodiesel V6’er, der præsterer op til 258 hk – men
vigtigst, med tanke på de mange kg, et maks.
drejningsmoment på ikke mindre end 580 Nm over
intervallet fra 1750-2500 omdr./min. Det er i
praksis kræfter nok til den store bil, der til trods
for vægt og firehjulstræk både kan nå 100 km/t på
under 6 sekunder og i tilgift køre 17 kilometer på
hver liter diesel – men det forudsætter så, at man
er meget blid med højrefoden.
Og det er nu egentlig ikke så svært. For selvom
vores mål var, at afdække A8’erens køredynamik,
lægger bilen alene i kraft af sin fremtoning meget
mere op til et komfortabelt cruise. Den adaptive
luftaffjedring gør sit for at understøtte enhver
kørselsform, fra det ultra komfortable til det meget
dynamiske.
Dynamisk og velkørende
Hvad det sidste angår, er Audi A8 dynamisk, ikke
sportslig i traditionel forstand. Den er yderst
præcis, den styrer som man ønsker det, den er
direkte både i sin respons på underlaget og i
sidekræfterne, og står knaldgodt fast i kurverne. Og
så har motoren en god lyd – der er ikke meget
traditionel dieselfornemmelse over den.
Tiptronic automatgearkassen er 8-trins, hvad der
indenfor de danske hastighedsgrænser er næsten
umuligt
at konstatere. Det er da også lige meget, for den
skifter gear, når det er optimalt og i praksis
beskæftiger man sig overhovedet ikke med
gearskiftet, med mindre man vil – så er det en
option at skifte gear vha. gearvælgeren. Gearskiftet
er i øvrigt lynhurtigt og man oplever ingen
ændringer i styrekarakteristikken, når den skifter
gear gennem en hurtig kurve.
Firehjulstræk lig med sikkerhed
Firehjulstrækket er helt klart det, der levendegør
Audis image. Permanent firehjulstræk er altid – og
det gælder ikke alene Audi – en stor
sikkerhedsmæssig faktor. Det giver suverænt vejgreb
under acceleration og suveræn stabilitet gennem
kurverne – især de hurtige.
Derfor er konklusionen: Audi ER lykkedes med at
skabe en dynamisk limousine. Mere end godkendt.
Taget i betragtning, at Audi A8 som den prøvekørte
udgave er en bil til 1,6 millioner kroner (inklusive
et klækkeligt sponsorat af den danske statskasse),
har bilen alt det, man kan forvente. Særligt
iøjefaldende er 4-zone klimaanlæg, de overvældende
18” store alufælge (der også har indflydelse på
vejgrebet), og navigationsskærmen, der elegant
forsvinder ind i instrumentbordet, når det ikke skal
anvendes men ikke mindst det enestående Matrix LED
lygtesystem, som Audi allerede har høstet meget stor
anerkendelse for.
Matrixlys er også lig med sikkerhed
Hver forlygte består af 25 lysdioder, placeret i en
matrix. Informationer, indsamlet elektronisk af
kameraet i forruden, sensorer og
navigationssystemet, styrer forlyset med enestående
præcision. Lyset tilpasses det aktuelle behov og
tager hensyn til både forankørende og modkørende.
Foruden et lyshav foran bilen er det unikt, at lyset
fuldstændig tilpasses kørselsforholdene og det er
dermed ikke bare en stor bekvemmelighed for alle,
men også ubeskrivelig sikkerhedsfaktor, som vi kun
kan ønske os hurtigt bliver tilgængeligt også i
billigere biler.
Sidst, men i virkeligheden ikke mindst, fordi det er
en del af muligheden for at anvende en bils
køredynamik: Audi’ens instrumentbord og midterkonsol
indeholder forholdsvis mange knapper, fordi bilen
har mange funktioner. Visse bilproducenter ville
måske have gemt de fleste væk bag en computerskærm,
hvilket ofte er et studie at sætte sig ind i og ikke
nødvendigvis hverken overskueligt eller hurtigt at
betjene. Audi har valgt den praktiske og mest
hensigtsmæssige løsning, det tager få minutter at
sætte sig ind i og er nemt at anvende. Tak for det.
|