En ulv i fåreklæder, forklædt som luksus stationcar
– for nu at være lidt mere konkret. Eller helt
direkte: Audi A6 Avant 3,2 Quattro er en regulær sportsvogn, selvom
den ikke ser sådan ud!
Den tidligere generation af A6 var en komfortabel,
velkørende lidt diskret limousine. Som stationcar
var den blot den rummelige udgave af limousinen og
med firehjulstræk kunne den komme frem hvor andre
havde problemer.
Sportsligt image
Men det var dengang. Siden har Audi arbejdet intenst
på at skifte image. Audi er det sportslige ”brand” i
Volkswagen. Det er dem, der vinder Le Mans og det
tyske standardvognsmesterskab. Hvad nytter det, hvis
bilerne ikke svarer til det image, man ønsker. Så
det har Audi selvsagt også gjort noget ved.
Måske ikke så meget hvad angår designet – selvom de
nye Audi’er SER mere dynamiske ud end
forgængerne. Men køreegenskaberne – man taber næsten
pusten…
Adaptiv luftaffjedring
”A6” betyder, at bilen er stor, rummelig og
komfortabel. Det er den fortsat. Faktisk meget
komfortabel. Især testbilen, for den var forsynet
med Audis avancerede adaptive luftaffjedring. Det
indebærer, at bilens affjedring ustandseligt
justeres efter såvel det underlag, der køres på som
køremåden. Det sker på brøkdele af et sekund,
faktisk så hurtigt, at eksempelvis hårde
forhindringer midt på en plan kørebane (f.eks.
huller i asfalten) øjeblikkeligt registreres,
opfanges og medfører at affjedringen justeres ind.
Det er fint nok til komfortabel kørsel. Men det
unikke er, at når bilen køres stærkt, som kun en
sportsvogn kan køres, omfanger systemet det
øjeblikkeligt – og så køre A6’eren som en
sportsvogn: Fast, direkte og igen med øjeblikkelige
ændringer, hvis kørebanen ændrer karakter. Man kan
også fastlåse den sportslige indstilling og desuden
sænke bilen 1,5 cm. Det lyder ikke af meget, men kan
føles direkte i kraft det lavere tyngdepunkt og den
mere kontante reaktion på kørebanen (og kommer man
udenfor alfarvej og har brug for mere frihøjde,
klarer systemet også det – i alt er der et spil på 3
cm fra laveste til højeste position).
Permanent firehjulstræk
Firehjulstrækket kompenserer for, at det normalt
ikke er særlig sportsligt at køre med forhjulstræk
(endnu har verden ikke oplevet en forhjulstrukken
Formel 1 racer!). Faktisk gør det mere end det, for
udover en neutral styring med fuld power på, får man
et træk ud af svingene som kun en VM-rallybil kan
byde på. Wow!
En af hemmelighederne er, at Audi fastholder Quattro
konstruktionen, som indebærer mekanisk
centerdifferentiale. Det betyder, at
kraftfordelingen er kontant og præcis. ESP systemet
har en vis indflydelse, men det er første gang vi
har oplevet en ”sportsvogn” med sportslige
køreegenskaber – uden at man behøvede at koble ESP
fra. Enestående.
Tiptronic
Desuden var testbilen udrustet med tiptronic
gearskifte, hvor man kan vælge at skifte selv, hvis
man vil. Og det vil man, når A6 er forvandlet til
sportsvogn. Gearskiftet er præcist og så hurtigt, at
kræfterne ikke forsvinder fra hjulene – ikke engang
et kort sekund. Men: Det er lidt forsinket i forhold
til eksempelvis det system med dobbeltkobling, som
Audi i øvrigt har udviklet og som benyttes i VW Golf
GTI DSG.
Det er simpelthen fordi det system ikke er udviklet
til koncernens biler med langsgående motorer endnu.
Skynd jer lidt at få det gjort, Audi – det fortjener
den bil, I har bygget!
Og motoren: Måske det mindst bemærkelsesværdige,
bl.a. fordi maskineriet støjer så lidt. Men tag ikke
fejl: En 32, liters V6 med 255 hestekræfter fra Audi
er ikke et hvilken som helst kraftværk. FSI
teknikken er en af hemmelighederne men måske er det
væsentligste, at Audi har formået at afstemme
effekt, moment og bilens køreegenskaber noget nær
perfekt. Hatten af også for det. 255 heste passer
fint, men A6 findes faktisk også i en version med
4,2 liters V8 og 335 hk. Den har vi ikke prøvet
(Øv!).
Reel stationcar
Avant er ensbetydende med stationcar og det begreb
tager Audi alvorligt. Hér er ikke tale om en
sports-tilrettet sedan med forlænget kabine og
hatchback. Til trods for de fine køreegenskaber er
bagagerummet ikke bare rummeligt og regulært men
yderst funktionelt og praktisk.
|