Det virker lidt hyklerisk engang imellem, når
småbiler i den grad bliver favoriseret af
afgiftslovgivningen – og ikke mindst når
holdningerne følger med. Det er i dagens Danmark
ikke ”politisk korrekt”, at køre i store biler,
primært pga. deres brændstofforbrug og
forureningsgrad.
Men ét er officielle tal, målt på en testbænk i et
laboratorium. Et andet er de tal, der fremkommer i
praksis. Det er hér, hykleriet opstår, for de tal,
er der ikke mange der forholder sig til. Jo, den,
der bliver slemt skuffet over, at den lille
brændstoføkonomiske bil ikke kører så langt på
literen som der stod i brochuren, og den, der glæder
sig over at brændstofforbruget på den store bil
næsten holder i praksis.
11 km/l
Audi A6 2,8 FSI Multitronic hører til den sidste
kategori. Den kan officielt køre 11,6 km på en liter
benzin og i praksis kører den omkring 11 – forudsat
at man er blid på højrefoden. Det gælder naturligvis
også den lille bil – hér har man blot ikke
potentiale til at nå 100 km/t på de 8,3 sekunder,
som Audi’en faktisk kan gøre det på.
Man kan altså i praksis med en smule omtanke køre
ligeså langt på en liter benzin i den store bil som
i mange af de små.
Der er STOR
Og stor, det er den, en A6’er: 4,93 meter i længden,
med et magnum bagagerum på 546 liter, regulært men
ikke udpræget let at komme til, hvis indholdet
befinder sig i den forreste ende af bagagerummet.
Der er langt fra åbning til bagagerummets dybe
indre!
Rummelighed til benene på bagsædet er der også
blevet plads til. Det er en af de unikke fordele ved
den store bil. Den kan rumme 4-5 personer, der
sidder bekvemt – modsat den lille bil, hvor mange
sikkert vil foretrække at køre to og to (hvor
besparende er det..?). Og man sidder rigtig godt,
fordi der ikke er sparet på polstring og albuerum.
Oven i købet har man egen adgang til ventilering,
når man er placeret bagi.
Udstyret
Det samme gælder forsædepladsen. Fra den store
midterkonsol kan man styre alverdens funktioner –
nogle, der føler med, når man bestiller bilen, og
nogle, der skal tilkøbes. Det sidste er værd at
notere sig, for man kan få alverdens udstyr til en
A6 – men så snart man afviger fra det grundliggende,
skal der betales ekstra. Prisen for en A6 med 2,8
liters FSI motor og 7-trins Multitronic gear med
såvel automatisk som manuel sekventiel skifte er
lige godt 600.000
kroner. Det inkluderer automatisk klimaanlæg,
sædevarme, regnsensorer
|