Den seneste generation af Audi A6 kan føres tilbage
til 2011. Visuelt er der ikke den helt store forskel
på bilen dengang og anno 2015. Men den er effektivt
blevet opgraderet, senest i efteråret 2014, så den i
dag fortsat fremstår som en moderne, dynamisk
premium-limousine.
Det visuelle kan stort set begrænses til
forlygterne. Nu er Xenon lys standard, det samme er
LED kørelys. Men går man dybere under den elegante
lakering, finder man i den prøvekørte variant en ny
190-liters diesel, 7-trins S tronic gear og ikke
mindst en ny undervogn.
Sidstnævnte er i kombination med akustiske ruder
væsentlige ingredienser i det lydbillede, Audi har
arbejdet målrettet på at reducere til næsten
ukendelighed. Og ligeså meget, der kan siges om det
kosmetiske pift, som S-Line pakken giver den store
A6, ligeså stor en fornøjelse, det er at mærke de
190 hestekræfter og det store drejningsmoment på 400
Nm fra den nye diesel, ligeså overvældende er det,
at køre i den næsten lydløse bil. Det er komfort på
allerhøjeste niveau.
Komposit i undervognen
I undervognen er de traditionelle stålfjedre
erstattet af skruefjedre i glasfiberforstærket
komposit. Det er en avanceret måde at anvende
moderne kombinationsmaterialer på og det har
formentlig mange fordele, udover bidraget til at
reducere lyden. Vi kunne imidlertid godt have været
foruden, at A6’eren også som ekstraudstyr havde fået
sportsundervogn, hvilket i det store hele handler om
at sænke bilen 2 cm. Det berører nemlig naturligt
nok affjedringskomforten.
På den anden side er det en absolut brugbar option
for den A6-ejer, der ikke vil give for meget afkald
på køredynamik og nærhed til det underlag, der køres
på. Ved høj fart på plan asfalt kan der da heller
ikke sættes en finger på stabilitet, kørepræcision
og styrevillighed. På ujævn asfalt på snoede danske
provinsveje er den strammere affjedring en fordel
gennem kurverne, men komfortabelt er det ikke.
Frit valg
Og det er vel dybest set det kompromis, Audi altid
søger: At optimere køredynamikken og dens samspil
med kørekomforten. Sportsundervognen er ekstraudstyr
og dermed er det køberen, der vælger til eller fra.
Fair nok.
7
S tronic dobbeltkoblings-gearskiftet erstatter nu
helt det hidtidige multitronic automatgear, som er
en trinløs CVT-gearkasse med definerede trin. Ingen
tvivl om, at det præcise og lynhurtige gearskift
under acceleration er helt i tråd med bilens
dynamiske gener. Lidt langsommere sker det, når
gearkassen skal ”forstå”, at man nu vil ned i gear.
Det er ganske normalt ved et dobbeltkoblingsgear og
i Audi’en er det løst udmærket.
Betjenes med varsomhed
Imidlertid skal man være en smule varsom med
højrefoden, når man sætter i gang. Ellers kan
igangsætningen godt blive en smule brutal. Og ved
langsom kø-kørsel er dobbeltkoblingsgearet heller
ikke i sit es. Hér havde multitronic-gearet absolut
sin force.
Til gengæld er S tronic medvirkende til den gode
brændstoføkonomi: 23,8 km/l med 190 hestekræfter til
rådighed er glimrende – og faktisk er det 0,5 km/l
bedre end hvis man vælger bilen med manuelt gear.
Tilsvarende når man også de 100 km/t et par
tiendedele af et sekund hurtigere med S tronic
gearet end man er i stand til med manuelt gear.
Kræfterne er penge værd
Basisprisen for en Audi A6 er 600.000 kroner. Den
pris inkluderer en 150 hestes diesel. Den prøvekørte
bil med 2,0 TDI og 190 heste koster 680.000. De
penge er godt givet ud, fordi det bringer skub i den
store bil. Yderligere var der hægtet for 90.000
kroner ekstraudstyr på den prøvekørte variant,
hvilket bl.a. inkluderede det såkaldte Navigation
Plus anlæg, p-hjælp både for og bag, elektrisk
bagklap, 4-zone klimaanlæg og sportsundervognen.
Navigationen er diskret skjult i skærmen, der glider
ud af instrumentbordet, når man sætter tænding til
(og naturligvis kan skydes væk igen efter ønske).
Skærmen er en multimedieskærm og anlægget har bl.a.
den fordel, at 3-D udgaven efter ønske kan vises
mellem omdrejningstæller og speedometer, så man har
vejvisningen indenfor synsfeltet. Så kan man f.eks.
se landkort i 2D, bilens indstillinger, audio osv.
på midterskærmen, når behovet er der og forholdene
er til det.
I øvrigt
Audi A6 er med sine 4,93 meter en stor bil. Der er
da også glimrende plads på de komfortable bagsæder
og 4-zone klimaanlægget er noget, enhver
bagsædepassager vil sætte pris på. Den prøvekørte
bil havde mørkt interiør men loftet var lyst. Det
giver en behagelig fornemmelse i kabinen, især på
bagsædet. Bagagerummet er på 530 liter, det er stort
set på størrelse med kapaciteten i en 5-serie BMW og
E-klasse Mercedes, så det er vel som det skal være.
|