- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Audi A6 Limousine 2,0 TDI ultra 7 S tronic

Effektiv opgradering


Af Søren Clauding – april 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den seneste generation af Audi A6 kan føres tilbage til 2011. Visuelt er der ikke den helt store forskel på bilen dengang og anno 2015. Men den er effektivt blevet opgraderet, senest i efteråret 2014, så den i dag fortsat fremstår som en moderne, dynamisk premium-limousine.

 

Det visuelle kan stort set begrænses til forlygterne. Nu er Xenon lys standard, det samme er LED kørelys. Men går man dybere under den elegante lakering, finder man i den prøvekørte variant en ny 190-liters diesel, 7-trins S tronic gear og ikke mindst en ny undervogn.

 

Sidstnævnte er i kombination med akustiske ruder væsentlige ingredienser i det lydbillede, Audi har arbejdet målrettet på at reducere til næsten ukendelighed. Og ligeså meget, der kan siges om det kosmetiske pift, som S-Line pakken giver den store A6, ligeså stor en fornøjelse, det er at mærke de 190 hestekræfter og det store drejningsmoment på 400 Nm fra den nye diesel, ligeså overvældende er det, at køre i den næsten lydløse bil. Det er komfort på allerhøjeste niveau.

 

Komposit i undervognen

I undervognen er de traditionelle stålfjedre erstattet af skruefjedre i glasfiberforstærket komposit. Det er en avanceret måde at anvende moderne kombinationsmaterialer på og det har formentlig mange fordele, udover bidraget til at reducere lyden. Vi kunne imidlertid godt have været foruden, at A6’eren også som ekstraudstyr havde fået sportsundervogn, hvilket i det store hele handler om at sænke bilen 2 cm. Det berører nemlig naturligt nok affjedringskomforten.

 

På den anden side er det en absolut brugbar option for den A6-ejer, der ikke vil give for meget afkald på køredynamik og nærhed til det underlag, der køres på. Ved høj fart på plan asfalt kan der da heller ikke sættes en finger på stabilitet, kørepræcision og styrevillighed. På ujævn asfalt på snoede danske provinsveje er den strammere affjedring en fordel gennem kurverne, men komfortabelt er det ikke.

 

Frit valg

Og det er vel dybest set det kompromis, Audi altid søger: At optimere køredynamikken og dens samspil med kørekomforten. Sportsundervognen er ekstraudstyr og dermed er det køberen, der vælger til eller fra. Fair nok.

 

7 S tronic dobbeltkoblings-gearskiftet erstatter nu helt det hidtidige multitronic automatgear, som er en trinløs CVT-gearkasse med definerede trin. Ingen tvivl om, at det præcise og lynhurtige gearskift under acceleration er helt i tråd med bilens dynamiske gener. Lidt langsommere sker det, når gearkassen skal ”forstå”, at man nu vil ned i gear. Det er ganske normalt ved et dobbeltkoblingsgear og i Audi’en er det løst udmærket.

 

Betjenes med varsomhed

Imidlertid skal man være en smule varsom med højrefoden, når man sætter i gang. Ellers kan igangsætningen godt blive en smule brutal. Og ved langsom kø-kørsel er dobbeltkoblingsgearet heller ikke i sit es. Hér havde multitronic-gearet absolut sin force.

 

Til gengæld er S tronic medvirkende til den gode brændstoføkonomi: 23,8 km/l med 190 hestekræfter til rådighed er glimrende – og faktisk er det 0,5 km/l bedre end hvis man vælger bilen med manuelt gear. Tilsvarende når man også de 100 km/t et par tiendedele af et sekund hurtigere med S tronic gearet end man er i stand til med manuelt gear.



Kræfterne er penge værd

Basisprisen for en Audi A6 er 600.000 kroner. Den pris inkluderer en 150 hestes diesel. Den prøvekørte bil med 2,0 TDI og 190 heste koster 680.000. De penge er godt givet ud, fordi det bringer skub i den store bil. Yderligere var der hægtet for 90.000 kroner ekstraudstyr på den prøvekørte variant, hvilket bl.a. inkluderede det såkaldte Navigation Plus anlæg, p-hjælp både for og bag, elektrisk bagklap, 4-zone klimaanlæg og sportsundervognen.

 

Navigationen er diskret skjult i skærmen, der glider ud af instrumentbordet, når man sætter tænding til (og naturligvis kan skydes væk igen efter ønske). Skærmen er en multimedieskærm og anlægget har bl.a. den fordel, at 3-D udgaven efter ønske kan vises mellem omdrejningstæller og speedometer, så man har vejvisningen indenfor synsfeltet. Så kan man f.eks. se landkort i 2D, bilens indstillinger, audio osv. på midterskærmen, når behovet er der og forholdene er til det.


 

 


I øvrigt

Audi A6 er med sine 4,93 meter en stor bil. Der er da også glimrende plads på de komfortable bagsæder og 4-zone klimaanlægget er noget, enhver bagsædepassager vil sætte pris på. Den prøvekørte bil havde mørkt interiør men loftet var lyst. Det giver en behagelig fornemmelse i kabinen, især på bagsædet. Bagagerummet er på 530 liter, det er stort set på størrelse med kapaciteten i en 5-serie BMW og E-klasse Mercedes, så det er vel som det skal være.


Andre Audi prøvekørsler - find dem hér >>>


Audi A6 2,0 TDI ultra i Motorradioen >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Audi A6 2,0 Limousine TDI ultra S tronic.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Audi A6 Limousine 2,0 TDI ultra 7 S tronic

Listepris:

Kr. 679.091

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. 190 hk. 400 Nm/ 1750-3000 omdr./min. 7 trins dobbeltkoblings automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 232 km/t/ 23,8 km/l / 109 g/km

Længde:

4,93 m

Bagagerum:

530 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 17” letmetal fælge. Adaptive Xenon forlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt