Audi har haft et af sine bedste år i 2008. Trods
vanskelige økonomiske vilkår er tyskerne kommet
sikkert igennem. Selvom det ikke siger særlig meget
om, hvordan det kommer til at gå i 2009, er det dog
en indikation af, at der er nogle ting, de gør meget
rigtigt, dernede i Ingolstadt.
Audi A4 Avant 1,8 TFSI er et glimrende eksempel på
rigtig tænkning. Vi befinder os i luksusklassen og
en A4 er ikke en folkebil. Men den er gennemtænkt
fornuft kombineret på en elegant måde med moderne
hightech og fine gennemprøvede løsninger.
Kører som en sedan
Vi har tidligere prøvet A4 sedan’er (læs
hér>>>), den ene af dem i øvrigt med samme motor
som i Avant’en, der er fokus på denne gang, så hér
handler det mest om de særlige features, som
kendetegner stationcar versionen. Præstationerne er
stort set de samme og det skal hurtigt fastslås, at
køreegenskaberne ikke er mærkbart forskellige.
Men det måske værd lige at notere, at Audi faktisk
også for kort tid siden har lanceret en 120 hestes
motor. Det lyder af lidt, i hvert fald i forhold til
160, og der er ikke noget nævneværdigt at spare på
benzinforbruget. Men bilen er 40.000 kroner
billigere, det er 1000 kroner pr. hestekraft og det
er måske nok værd at gå efter.
Smartere fortil
Fronten på en Avant er den samme som på en sedan.
Sedan’en er i designmæssigt i harmoni hele vejen
rundt, mens stationcar’en halter en anelse derude
bagtil. Visuelt er A4 Avant smartere fortil end
bagtil. Synes vi, men den slags ting er jo altid
individuelle.
Til gengæld er funktionen bag bagsæderne gennemført
til det perfekte. Det udtagelige rullegardin, som
kan dække bagagen i det store bagagerum, kan – i
stedet for at blive rullet væk, når man skal betjene
bagagerummet – skydes op under loftet, så det skåner
bagsædepassagererne imod træk og kulde. Når bagagen
så er på plads og måske fylder en anelse mere end
rullegardinet vil kunne dække uden at blive trykket
op ad, lægger rullegardinet sig pænt oven på
bagagen, så let som ingenting.
Let betjening
Bagklappen er let – både at slå op og i – der er 12
V udtag i bagagerummet til f.eks. en køleboks, der
er nødreservehjul under bagagerumsbunden. Og når
bagklappen skal lukkes, disponerer man over et greb
på indersiden i næsten hele klappens bredde, så man
ikke skal fumle op under bagklappen en mørk og kold
vinteraften. Udvendigt suppleres bagagerumspladsen
af tagrælinger til fastgørelse af tagbagage.
|