- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Audi A4 Avant 1,8 TFSI

Luksus med omtanke


Tekst: Søren Clauding – januar 2009

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi har haft et af sine bedste år i 2008. Trods vanskelige økonomiske vilkår er tyskerne kommet sikkert igennem. Selvom det ikke siger særlig meget om, hvordan det kommer til at gå i 2009, er det dog en indikation af, at der er nogle ting, de gør meget rigtigt, dernede i Ingolstadt.

 

Audi A4 Avant 1,8 TFSI er et glimrende eksempel på rigtig tænkning. Vi befinder os i luksusklassen og en A4 er ikke en folkebil. Men den er gennemtænkt fornuft kombineret på en elegant måde med moderne hightech og fine gennemprøvede løsninger.

 

Kører som en sedan

Vi har tidligere prøvet A4 sedan’er (læs hér>>>), den ene af dem i øvrigt med samme motor som i Avant’en, der er fokus på denne gang, så hér handler det mest om de særlige features, som kendetegner stationcar versionen. Præstationerne er stort set de samme og det skal hurtigt fastslås, at køreegenskaberne ikke er mærkbart forskellige.

 

Men det måske værd lige at notere, at Audi faktisk også for kort tid siden har lanceret en 120 hestes motor. Det lyder af lidt, i hvert fald i forhold til 160, og der er ikke noget nævneværdigt at spare på benzinforbruget. Men bilen er 40.000 kroner billigere, det er 1000 kroner pr. hestekraft og det er måske nok værd at gå efter.

 

Smartere fortil

Fronten på en Avant er den samme som på en sedan. Sedan’en er i designmæssigt i harmoni hele vejen rundt, mens stationcar’en halter en anelse derude bagtil. Visuelt er A4 Avant smartere fortil end bagtil. Synes vi, men den slags ting er jo altid individuelle.

 

Til gengæld er funktionen bag bagsæderne gennemført til det perfekte. Det udtagelige rullegardin, som kan dække bagagen i det store bagagerum, kan – i stedet for at blive rullet væk, når man skal betjene bagagerummet – skydes op under loftet, så det skåner bagsædepassagererne imod træk og kulde. Når bagagen så er på plads og måske fylder en anelse mere end rullegardinet vil kunne dække uden at blive trykket op ad, lægger rullegardinet sig pænt oven på bagagen, så let som ingenting.



Let betjening

Bagklappen er let – både at slå op og i – der er 12 V udtag i bagagerummet til f.eks. en køleboks, der er nødreservehjul under bagagerumsbunden. Og når bagklappen skal lukkes, disponerer man over et greb på indersiden i næsten hele klappens bredde, så man ikke skal fumle op under bagklappen en mørk og kold vinteraften. Udvendigt suppleres bagagerumspladsen af tagrælinger til fastgørelse af tagbagage.



 

Bagsædepladsen i A4 Avant er den samme som i en sedan – eller Limousine, som Audi ønsker at kalde den – og i den denne gang prøvekørte model havde man bortskaffet det irriterende skinnende panel over handskerummet, som fangede enhver solstråle, når blot solen befandt sig en smule bag midteraksen på bilen, og sendte den blændende ind i øjnene på enhver person i bilen, fører såvel som passagerer. Ukorrekt: Den var ikke bortskaffet, den var blot matteret og så er problemet elimineret!

 

Ekstraudstyr

Én ting skal man huske, inden man bestiller en Audi A4: Prisen på den prøvekørte variant er lidt over 450.000 kroner. Men det inkluderer ikke al det udstyr, man normalt ville forvente i en bil på det niveau. Simple ting som f.eks. sædevarme er ekstraudstyr – til 8000 kroner. Men så kan man da også for 5000 yderligere oveni få sædevarme på de to yderste bagsædepladser. Det er vel OK.

 

Klimaanlægget er af den type, der kan indstilles på utallige måder, men det er lidt af en videnskab, at gør det. Til gengæld virker automatik indstillingen fortræffeligt. Det er så afgørende en formildende omstændighed…

 


Model:

Audi A4 Avant 1,8 TFSI

Listepris:

kr. 456.166

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 l benzin-motor. 160 hk – 250 Nm ved 1500-4500 o/min. 6 gear. Dæk: 225/55-16

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek/218 km/t/

13,9 km/l /172 g/km

Længde:

4,70 m

Bagagerum:

490 liter

Trailer-vægt

1500 kg

Diverse

ABS med EBD. BAS. ESP med ASR. Alufælge. 6 airbags. Multi justerbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Tagrælinger.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt