Audi A4 allroad
quattro i Motorradioen >>>
Radioindslag og
TV/videoklip vil kunne genhøres og
genses på Motorradioen.dk i et års tid efter
første offentliggørelse. Videoklippene vil
derefter i et vist omfang kunne findes på
YouTube.
Hvad gør man, hvis man gerne vil transporteres lidt
stilfuldt, hvis man er begejstret for Audi, men også
har behov for indimellem – måske endda op og ned ad
den lange indkørsel til ejendommen på landet – at
køre dér, hvor andre biler giver op. Man vælger da
blot en Audi A4 allroad quattro.
Den er nemlig en ægte A4, og da den er hævet ikke
mindre end 3,7 cm, er den også en ægte crossover.
Faktisk har Audi været blandt pionererne indenfor
den type af biler, for A4 allroad quattro så dagens
lys for første gang i 2009 (og fik så et facelift i
2011, men der en helt anden ting). Den har desuden
Audi’s legendariske quattro firehjulstræk, og siden
kan man jo så vælge hvilken maskine og hvilket
udstyr, man vil iklæde den. Da får pengene dog
hurtigt hjul at køre på – den billigste version af
A4 allroad quattro koster nemlig 620.000 kroner og
den, vi har prøvekørt, var løbet op på 820.000.
Forklaringen er…
Men der er en forklaring på alt. Den hedder i dette
tilfælde for det første 190 dieselhestekræfter i
stedet for 150. Dernæst var ”vores version” udrustet
med det effektive 7-trins S tronic automatisk
skiftende dobbeltkoblingsgear, og sidst men ikke
mindst var der hægtet for knap 100.000 kroner
ekstraudstyr på bilen.
Audi A4 allroad quattro er ikke en SUV. Den er ikke
terrængående som sådan. Men vi har prøvet den på
forskelligt løst underlag og det håndterer især
firehjulstrækket fremragende. Det er dermed også et
godt udtryk for den udvikling, quattro-teknologien
gennem årene har gennemgået. Et moderne quattro
firehjulstræk er elektronisk styret, men man har
bibeholdt det helt essentielle kendetegn, det
såkaldte Torsen differentiale, som mekanisk bidrager
til at fordele kræfterne mellem for og bagaksel.
Derved bruges motorkræfterne til det, de skal,
nemlig at drive de fire hjul.
Kolossalt moment
Dermed opnår man også en glimrende brændstoføkonomi.
17,9 km/l er bestemt udmærket i en bil, der vejer
1.730 kg og hvor man disponerer over så mange
kræfter. Kræfterne i sig selv i den nye 190-hestes
dieselmotor er i øvrigt dejligt fordel over en meget
bred momentkurve med maksimum helt fra 1750 til 3000
motoromdrejninger pr. minut. Momentet er på ikke
mindre end 400 Nm på sit højeste og derved har man
fremragende trækkraft på det løse underlag. Og på
plan asfalt kan man bruge kræfterne til f.eks. at nå
100 km/t på under 8 sekunder, for eksempel.
Det sker lynhurtigt, for i samme øjeblik S tronic
gearkassen omend en smule brutalt har sat bilen i
bevægelse, skifter dobbeltkoblingsgearet lynhurtigt
op i gearene. Nedskiftet sker mere sindigt og er
ikke helt så forudsigeligt, men det er normalt for
et den type af gearkasser.
Med dieselmotor vejer allroad’en 75 kg mere end med
225-hestes benzinmotor. Vi har ikke prøvet bilen med
andet end dieselmotoren, men idéen med et lidt
mindre tryk på forakslen synes ikke dum. Imidlertid
er der ikke en finger at sætte på stabiliteten og
dér kan det lidt større tryk på forakslen godt være
lidt af forklaringen – der er jo generelt en tendens
til, at firehjulstrukne biler og biler med en vis
frihøjde (18 cm i Audi’ens tilfælde) er lidt mere
levende, end hvis de ligger lige over kørebanen. En
medvirkende forklaring er formentlig også, at
sporvidden er forøget med 2,3 cm i forhold til den
almindelige A4, som bl.a. opnår sin stabilitet ved
at være tættere på asfalten.
Pladsfordelingen
Audi A4 allroad quattro er med sine 4,72 meter så
rummelig, som man nu kan forvente, når der også skal
være plads til et bageste differentiale.
Bagagerummet er på 490 liter og det store rum er
øjensynlig opnået lidt på bekostning af
bagsædepassagerernes benplads. Den er nemlig ikke
overdådig. Til gengæld var der nurset for
bagsædepassagererne i den prøvekørte bil, for en del
af det meget ekstraudstyr var et 3-zone klimaanlæg,
hvor den tredje zone gjorde det muligt for
bagsædepassagererne at justere ventilationsluften
uafhængig af systemet oppe fortil.
Klimanlægget ved bagsædet har dyser i bageste del af
konsollen mellem forsæderne.
Visuelt er Audi A4 allroad quattro shinet ekstra op
med skærm-forøgere, sideskørter, paneler for og
bagtil ikke mindst. Og et udtryk for, at man tager
bilens muligheder alvorligt, er den bundplade i
ædelstål, som skal hindre de ædlere dele i at blive
beskadiget, hvis man kører derud med bilen, hvor den
faktisk også kan komme frem. |