- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI

Stilfuld crossover


Af Søren Clauding – april 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi A4 allroad quattro i Motorradioen >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Hvad gør man, hvis man gerne vil transporteres lidt stilfuldt, hvis man er begejstret for Audi, men også har behov for indimellem – måske endda op og ned ad den lange indkørsel til ejendommen på landet – at køre dér, hvor andre biler giver op. Man vælger da blot en Audi A4 allroad quattro.

 

Den er nemlig en ægte A4, og da den er hævet ikke mindre end 3,7 cm, er den også en ægte crossover. Faktisk har Audi været blandt pionererne indenfor den type af biler, for A4 allroad quattro så dagens lys for første gang i 2009 (og fik så et facelift i 2011, men der en helt anden ting). Den har desuden Audi’s legendariske quattro firehjulstræk, og siden kan man jo så vælge hvilken maskine og hvilket udstyr, man vil iklæde den. Da får pengene dog hurtigt hjul at køre på – den billigste version af A4 allroad quattro koster nemlig 620.000 kroner og den, vi har prøvekørt, var løbet op på 820.000.



Forklaringen er…

Men der er en forklaring på alt. Den hedder i dette tilfælde for det første 190 dieselhestekræfter i stedet for 150. Dernæst var ”vores version” udrustet med det effektive 7-trins S tronic automatisk skiftende dobbeltkoblingsgear, og sidst men ikke mindst var der hægtet for knap 100.000 kroner ekstraudstyr på bilen.

 

Audi A4 allroad quattro er ikke en SUV. Den er ikke terrængående som sådan. Men vi har prøvet den på forskelligt løst underlag og det håndterer især firehjulstrækket fremragende. Det er dermed også et godt udtryk for den udvikling, quattro-teknologien gennem årene har gennemgået. Et moderne quattro firehjulstræk er elektronisk styret, men man har bibeholdt det helt essentielle kendetegn, det såkaldte Torsen differentiale, som mekanisk bidrager til at fordele kræfterne mellem for og bagaksel. Derved bruges motorkræfterne til det, de skal, nemlig at drive de fire hjul.

 

Kolossalt moment

Dermed opnår man også en glimrende brændstoføkonomi. 17,9 km/l er bestemt udmærket i en bil, der vejer 1.730 kg og hvor man disponerer over så mange kræfter. Kræfterne i sig selv i den nye 190-hestes dieselmotor er i øvrigt dejligt fordel over en meget bred momentkurve med maksimum helt fra 1750 til 3000 motoromdrejninger pr. minut. Momentet er på ikke mindre end 400 Nm på sit højeste og derved har man fremragende trækkraft på det løse underlag. Og på plan asfalt kan man bruge kræfterne til f.eks. at nå 100 km/t på under 8 sekunder, for eksempel.



Det sker lynhurtigt, for i samme øjeblik S tronic gearkassen omend en smule brutalt har sat bilen i bevægelse, skifter dobbeltkoblingsgearet lynhurtigt op i gearene. Nedskiftet sker mere sindigt og er ikke helt så forudsigeligt, men det er normalt for et den type af gearkasser.

 

Med dieselmotor vejer allroad’en 75 kg mere end med 225-hestes benzinmotor. Vi har ikke prøvet bilen med andet end dieselmotoren, men idéen med et lidt mindre tryk på forakslen synes ikke dum. Imidlertid er der ikke en finger at sætte på stabiliteten og dér kan det lidt større tryk på forakslen godt være lidt af forklaringen – der er jo generelt en tendens til, at firehjulstrukne biler og biler med en vis frihøjde (18 cm i Audi’ens tilfælde) er lidt mere levende, end hvis de ligger lige over kørebanen. En medvirkende forklaring er formentlig også, at sporvidden er forøget med 2,3 cm i forhold til den almindelige A4, som bl.a. opnår sin stabilitet ved at være tættere på asfalten.



Pladsfordelingen

Audi A4 allroad quattro er med sine 4,72 meter så rummelig, som man nu kan forvente, når der også skal være plads til et bageste differentiale. Bagagerummet er på 490 liter og det store rum er øjensynlig opnået lidt på bekostning af bagsædepassagerernes benplads. Den er nemlig ikke overdådig. Til gengæld var der nurset for bagsædepassagererne i den prøvekørte bil, for en del af det meget ekstraudstyr var et 3-zone klimaanlæg, hvor den tredje zone gjorde det muligt for bagsædepassagererne at justere ventilationsluften uafhængig af systemet oppe fortil.


Klimanlægget ved bagsædet har dyser i bageste del af konsollen mellem forsæderne.


Visuelt er Audi A4 allroad quattro shinet ekstra op med skærm-forøgere, sideskørter, paneler for og bagtil ikke mindst. Og et udtryk for, at man tager bilens muligheder alvorligt, er den bundplade i ædelstål, som skal hindre de ædlere dele i at blive beskadiget, hvis man kører derud med bilen, hvor den faktisk også kan komme frem.

Andre Audi prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI

Listepris:

Kr. 726.663

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. 190 hk. 400 Nm/ 1750-3000 omdr./min. 7 trins S tronic dobbeltkoblingsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,8 sek./ 215 km/t/ 17,9 km/l / 149 g/km

Længde:

4,72 m

Bagagerum:

490/1430 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” alufælge. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Lyssensor. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt