Audi handler om køreglæde og prestige. Om noget er
det de to elementer, det eksklusive afsnit af
VW-koncernen har ført sig frem på i de senere år.
Køreglæden underbygges gennem sportslige succes’er
og en bil som Audi A3 1,8 Ambition er et
mønstereksempel på hvordan den filosofi omsættes til
serieproducerede køretøjer.
Ingen køber en Audi A3 på grund af pladsen. Stort
set alle konkurrenter i samme prisklasse tilbyder
mere plads. Men det skal dog tilføjes, at Audi A3 er
så gennemtænkt, at den plads, der er, er gennemført
funktionel. Selv indstigningsforholdene til bagsædet
i den prøvekørte 3-dørs variant er til at leve med,
simpelthen fordi man har tænkt sig om.
Sportslig approach
3
døre er et visuelt udtryk for sportslig approach.
Det er Audi’ens udstråling også. Den er elegant, den
er aggressiv og egentlig et ganske smukt design –
sagt i respekt for, at smag og behag er forskellig.
I
kabinen er sportssæderne den mærkbare forskel på
standardudgaven ”Attraction” og den prøvekørte
”Ambition”. Når man siden træder på speederen.
glemmer man sportssæderne (men er glad for at de er
der, hvis man angriber en kurve med høj fart). Når
man kører, er det nemlig sportsundervognen men måske
især den omdrejningsvillige 1,8 liters maskine, der
kreerer følelser. Præcis som det er tænkt.
Styresikker undervogn
Sportsundervognen giver stor føling med underlaget,
præcis styring ind, igennem og ud af kurverne. Kører
man hurtigt er det en fornøjelse, cruiser man er det
afslappende. Det kompenserer helt og aldeles for den
reducerede affjedringskomfort, der naturligt følger
i hælene på en stram undervogn.
Motoren er den største oplevelse. Velproportioneret
turbo-teknik kombineret med den race-testede FSI
teknik (benzinindsprøjtning direkte i
forbrændingskamrene) giver præcis speederrespons og
næsten intet turbo-lag. Drejningsmomentet er i gang
ved lave motoromdrejninger, der topper ved 250 Nm og
er stort set konstant i hele intervallet fra 1500
til 4200 omdr./min. Her får begrebet smidighed en
helt ny dimension.
Fine præstationer
Den kan også måles: 0-100 km/t på 8 sekunder, en
topfart på 220 km/t (og kørestabilitet, der svarer
til) og ikke mindst et moderat benzinforbrug: 13,7
km/ og det holder næsten i prakis!
Sidst og måske mindst, for så vigtigt er det trods
alt ikke: Lyden! Motorlyden er styret med stor
præcision og selvom Audi A3 kunne være lydløs, har
man valgt at underbygge sportsoplevelsen med en
sportslyd – og en sådan må nødvendigvis kunne høres
for at have sin berettigelse…
Udstyret
Udstyret er ikke overvældende. Man får lynhurtigt
brugt 50.000 udover
Gennemtænkt funktion:
Håndgreb i hele bagklappens bredde gør betjeningen
ligetil. |