- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Audi A3 Sportback 2,0 TDI Ambition

Kompakt, sportslig, funktionel og rummelig


Tekst: Søren Clauding – februar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kompakt, sportslig, funktionel og rummelig – de fire ord danner rammen om Audi A3 Sportback. Der er tale om en stationcarudgave af Audi A3, dvs. mere plads, men uden tab af det sportslige look. Det sidste er vigtigt, for det er den vigtige tråd i hele Audi’s modelprogram: Bilerne må gerne være funktionelle og komfortable, men de skal også kunne køres sportsligt.

 

Og det kan Audi A3. Styrepræcisionen er i top, kurvestabiliteten ligeså og til trods for, at Audi jo konsekvent har fravalgt tanken om træk på baghjulene (det findes kun i Quattro-modellerne), har man opnået en bemærkelsesværdig dynamisk køreoplevelse.

 

Sportsundervogn

En del af forklaringen ligger i den sportsundervogn, som A3 Ambition er født med. Den er en del af køreoplevelsen og på bemærkelsesværdig vis har man opretholdt en høj kørselskomfort.

 

Den sportslige linjeføring ser ikke bare godt ud, den har antagelig også betydning for såvel sidevindsfølsomhed (som der ikke er meget af) og brændstoføkonomi. Man kan køre 19,6 km/liter (i praksis lidt mindre men ikke meget mindre) pr. liter dieselolie i den prøvekørte 2,0 TDI version. Vælger man alternativt en 1,4 liters TFSI benzinmotor, kan man officielt tilbagelægge 16,6 kilometer for hver liter benzin. Det er rigtig fine tal – og det skal da også tilføjes, at netop de to nævnte motorer har stort set ens fartpræstationer.

 

Common-rail

Dieselmotoren er baseret på common-rail turbo princippet og dermed er pumpe-dyse teknologien vel endeligt begravet. Den har et rigtig godt bundtræk, men giver også lyd fra sig, både under acceleration og ved konstant fart. Derfor ville vi måske nok – uden i øvrigt at have prøvet den – være mere forfalden til benzinudgaven. Man kører ikke helt så langt på literen, men forskellen er ikke stor, man sparer 100 kroner om måneden i ejerafgift og når kreditten skal opnås i banken, skal man spørge om 27.000 kroner mindre.



Tilbage til bagagerummet: Det er fornuftigt i størrelse, taget i betragtning at bilen blot er 4,3 meter lang. 370 liter er OK og de kan udvides til 1,1 kubikmeter fordelt over et næsten plant bagagerumsgulv. Selve bagagerumsbunden er en kraftig, solid konstruktion, en slags kasse. Måske ikke elegant, men i stand til at klare vægten af f.eks. en vaskemaskine eller hvad man nu kunne finde på at lægge ind på bagperron’en. Et reservehjul er der minsandten også blevet plads til. Bagklappen har et herligt bredt indvendigt greb, så den kan lukkes


 

 


 

uden at man behøver fumle med at finde grebet en sen aftentime. Og under bagagerumsdækkenet er der et net til opbevaring af mindre bagage.

 

Ingen krom og pynt

Bagsædepladsen er behersket og passer ikke til lange ben, trods udhulning i forsæderyglænene. Og så har Audi næsten forladt krom og pynt, som gav irriterende reflekser. Man har dog fortsat et par aluminiumspaneler i sidedørene, som, når solen står lavt ved bilens venstre side, opfanger lyset og sender det retur fra bilens højre side. Det er nærmest en slags krydsild, man befinder sig i, og da panelerne alene har æstetisk betydning, bør de erstattes af en anden form for design gimmick.

 



Model:

Audi A3 Sportback 2,0 TDI Ambition

Listepris:

Kr. 364.724

Motor:

4 cyl. 2 l. common-rail turbo dieselmotor. 140 hk – 320 Nm ved 1750-250 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

9,6 sek/207 km/t/

19,6 km/l /134 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

370 liter.

Diverse:

ABS. DSC. EDS. 17” alufælge. Sportsundervogn. 4 airbags og airbaggardiner. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt