Kompakt, sportslig, funktionel og rummelig – de fire
ord danner rammen om Audi A3 Sportback. Der er tale
om en stationcarudgave af Audi A3, dvs. mere plads,
men uden tab af det sportslige look. Det sidste er
vigtigt, for det er den vigtige tråd i hele Audi’s
modelprogram: Bilerne må gerne være funktionelle og
komfortable, men de skal også kunne køres
sportsligt.
Og det kan Audi A3. Styrepræcisionen er i top,
kurvestabiliteten ligeså og til trods for, at Audi
jo konsekvent har fravalgt tanken om træk på
baghjulene (det findes kun i Quattro-modellerne),
har man opnået en bemærkelsesværdig dynamisk
køreoplevelse.
Sportsundervogn
En del af forklaringen ligger i den sportsundervogn,
som A3 Ambition er født med. Den er en del af
køreoplevelsen og på bemærkelsesværdig vis har man
opretholdt en høj kørselskomfort.
Den sportslige linjeføring ser ikke bare godt ud,
den har antagelig også betydning for såvel
sidevindsfølsomhed (som der ikke er meget af) og
brændstoføkonomi. Man kan køre 19,6 km/liter (i
praksis lidt mindre men ikke meget mindre) pr. liter
dieselolie i den prøvekørte 2,0 TDI version. Vælger
man alternativt en 1,4 liters TFSI benzinmotor, kan
man officielt tilbagelægge 16,6 kilometer for hver
liter benzin. Det er rigtig fine tal – og det skal
da også tilføjes, at netop de to nævnte motorer har
stort set ens fartpræstationer.
Common-rail
Dieselmotoren er baseret på common-rail turbo
princippet og dermed er pumpe-dyse teknologien vel
endeligt begravet. Den har et rigtig godt bundtræk,
men giver også lyd fra sig, både under acceleration
og ved konstant fart. Derfor ville vi måske nok –
uden i øvrigt at have prøvet den – være mere
forfalden til benzinudgaven. Man kører ikke helt så
langt på literen, men forskellen er ikke stor, man
sparer 100 kroner om måneden i ejerafgift og når
kreditten skal opnås i banken, skal man spørge om
27.000 kroner mindre.
Tilbage til bagagerummet: Det er fornuftigt i
størrelse, taget i betragtning at bilen blot er 4,3
meter lang. 370 liter er OK og de kan udvides til
1,1 kubikmeter fordelt over et næsten plant
bagagerumsgulv. Selve bagagerumsbunden er en
kraftig, solid konstruktion, en slags kasse. Måske
ikke elegant, men i stand til at klare vægten af
f.eks. en vaskemaskine eller hvad man nu kunne finde
på at lægge ind på bagperron’en. Et reservehjul er
der minsandten også blevet plads til.
Bagklappen har et herligt bredt indvendigt greb, så
den kan lukkes
|