Audi A3 Limousine i Motorradioen
Det er store ord, at kalde en mellemklassebil på
under 4,5 meters længde for ”Limousine”. Det er ikke
desto mindre, hvad Audi har døbt sedan-udgaven af
Audi A3. På den anden side har en VW Golf GT eller
GTI heller aldrig været en Gran Turismo, så man kan
jo forholde sig frit til de begreber, afhængig af
temperament og det, man gerne vil udtrykke.
Det sidstnævnte er helt klart det, Audi ønsker. For
udover den kompakte størrelse, som ikke rummer
oceaner af plads på bagsædet (som ellers normalt er
det, der følger med i en limousine) er bilen en
regulær luksusbil. Det har til dels med det
udvendige bagagerum at gøre, for på en måde er det
rart at få bagagen adskilt fra passagerkabinen,
omend den på den anden side ikke er mere adskilt end
at der er nedfældelige bagsæderyglæn til at øge
bagagekapaciteten.
Luksuskørsel
Luksusfornemmelsen er den afgørende faktor, og den
kommer ikke mindst til udtryk i den prøvekørte
version med 150-hestes 2-liters dieselmotor.
Den store motor, den velafstemte affjedring parret
med en 15 mm sænket undervogn og et meget lavt
støjniveau er ingredienserne bag luksusoplevelsen.
Naturligvis også parret med gode styreegenskaber en
god stabilitet. Men sandt at sige var støjbilledet
det mest overbevisende. Man hører ikke nævneværdigt
til motoren, trods lavprofildæk og den sænkede
undervogn er der ikke megen støj fra hjulophængene
og det er alene støjen udefra (altså ikke den, som
Audi’en selv skaber), der falder i ørene. Men det
skyldes vel primært, at bilen selv ikke støjer – så
man overhovedet kan høre lyden udenfor.
Tilpasset affjedring
Vi har tidligere prøvekørt Audi A3 med 150-hestes
dieselen (læs
prøvekørslen af Audi A3 2,0 TDI hér >>>), og
ræsonnementerne kan overføres til A3 Limousine. Det
kan køreoplevelsen så ikke helt, fordi A3’eren
dengang blev kørt i regulært vintervejr. Dertil
kommer, at udnytter man de 425 bagagerumsliter i den
23 cm længere 4-dørs bil, vil køreegenskaberne være
anderledes. Ikke helt så dynamiske, men det har
formentlig også med afstemningen af affjedringen at
gøre. Den passer til limousinen i Limousinen.
Desuden er en Audi A3 Limousine næppe heller tænkt
som et sportsligt køretøj. Snarere en god kompakt
langtursbil med luksusfornemmelser. Så vi kørte en
længere tur i den primært på det danske
motorvejsnet. Kørekomforten imponerede, det samme
gjorde trækvilligheden i overhalinger og derved
begyndte man at fornemme, hvad Audi mener med, ikke
bare at kalde bilen for en sedan.
Harmonisk udstyrsniveau
Ambition udstyret er mellem-udstyrsniveauet og med
det koster A3 Limo’en 375.000 kroner. Den kan fås
noget billigere, men da må man give afkald på både
motor og udstyr. Det kan ikke anbefales, for
helheden i den prøvekørte variant er super.
Den var også udrustet med ekstraudstyr i form af et
lækkert, tykt læderrat med flad ratkrans forneden
(når man kører ligeud) og B&O lydanlæg med ikke
færre end 14 højtalere. Det omdanner næsten kabinen
til en koncertsal – men koster også 20.000 kroner
oveni.
Glimrende brændstoføkonomi
Noget af det kan så sikkert tjene ind igen ved at
udnytte maskineriets gode brændstoføkonomi. Hvis man
cruiser, kan man køre 25 km/l. Men det forbløffende
er, at ved motorvejsfart kommer man også over de 20.
Det er der ikke så mange, der kan præstere, når de
samtidig tilbyder så stor effekt og så højt et
moment.
Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at A3
Limousine har nødreservehjul under bagagerumsbunden.
Det er mao. ikke sparret væk, for at opnå bedre
forbrugstal og bedre tal for bagagekapaciteten. Det
er reel snak.
|