- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Audi A3 Limousine 2,0 TDI Ambition

Kompaktbil med luksusfornemmelser


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi A3 Limousine i Motorradioen


Det er store ord, at kalde en mellemklassebil på under 4,5 meters længde for ”Limousine”. Det er ikke desto mindre, hvad Audi har døbt sedan-udgaven af Audi A3. På den anden side har en VW Golf GT eller GTI heller aldrig været en Gran Turismo, så man kan jo forholde sig frit til de begreber, afhængig af temperament og det, man gerne vil udtrykke.

 

Det sidstnævnte er helt klart det, Audi ønsker. For udover den kompakte størrelse, som ikke rummer oceaner af plads på bagsædet (som ellers normalt er det, der følger med i en limousine) er bilen en regulær luksusbil. Det har til dels med det udvendige bagagerum at gøre, for på en måde er det rart at få bagagen adskilt fra passagerkabinen, omend den på den anden side ikke er mere adskilt end at der er nedfældelige bagsæderyglæn til at øge bagagekapaciteten.

 

Luksuskørsel

Luksusfornemmelsen er den afgørende faktor, og den kommer ikke mindst til udtryk i den prøvekørte version med 150-hestes 2-liters dieselmotor.



Den store motor, den velafstemte affjedring parret med en 15 mm sænket undervogn og et meget lavt støjniveau er ingredienserne bag luksusoplevelsen. Naturligvis også parret med gode styreegenskaber en god stabilitet. Men sandt at sige var støjbilledet det mest overbevisende. Man hører ikke nævneværdigt til motoren, trods lavprofildæk og den sænkede undervogn er der ikke megen støj fra hjulophængene og det er alene støjen udefra (altså ikke den, som Audi’en selv skaber), der falder i ørene. Men det skyldes vel primært, at bilen selv ikke støjer – så man overhovedet kan høre lyden udenfor.

 

Tilpasset affjedring

Vi har tidligere prøvekørt Audi A3 med 150-hestes dieselen (læs prøvekørslen af Audi A3 2,0 TDI hér >>>), og ræsonnementerne kan overføres til A3 Limousine. Det kan køreoplevelsen så ikke helt, fordi A3’eren dengang blev kørt i regulært vintervejr. Dertil kommer, at udnytter man de 425 bagagerumsliter i den 23 cm længere 4-dørs bil, vil køreegenskaberne være anderledes. Ikke helt så dynamiske, men det har formentlig også med afstemningen af affjedringen at gøre. Den passer til limousinen i Limousinen.

 

Desuden er en Audi A3 Limousine næppe heller tænkt som et sportsligt køretøj. Snarere en god kompakt langtursbil med luksusfornemmelser. Så vi kørte en længere tur i den primært på det danske motorvejsnet. Kørekomforten imponerede, det samme gjorde trækvilligheden i overhalinger og derved begyndte man at fornemme, hvad Audi mener med, ikke bare at kalde bilen for en sedan.

 

Harmonisk udstyrsniveau

Ambition udstyret er mellem-udstyrsniveauet og med det koster A3 Limo’en 375.000 kroner. Den kan fås noget billigere, men da må man give afkald på både motor og udstyr. Det kan ikke anbefales, for helheden i den prøvekørte variant er super.

 

Den var også udrustet med ekstraudstyr i form af et lækkert, tykt læderrat med flad ratkrans forneden (når man kører ligeud) og B&O lydanlæg med ikke færre end 14 højtalere. Det omdanner næsten kabinen til en koncertsal – men koster også 20.000 kroner oveni.



Glimrende brændstoføkonomi

Noget af det kan så sikkert tjene ind igen ved at udnytte maskineriets gode brændstoføkonomi. Hvis man cruiser, kan man køre 25 km/l. Men det forbløffende er, at ved motorvejsfart kommer man også over de 20. Det er der ikke så mange, der kan præstere, når de samtidig tilbyder så stor effekt og så højt et moment.

 

Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at A3 Limousine har nødreservehjul under bagagerumsbunden. Det er mao. ikke sparret væk, for at opnå bedre forbrugstal og bedre tal for bagagekapaciteten. Det er reel snak.



Model:

Audi A3 Limousine 2,0 TDI Ambition

Listepris:

Kr. 374.267

Motor og transmission:

4 cyl. Turbodiesel. 2,0 ltr. 150 hk. 320 Nm/ 1750-3000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 224 km/t/ 25,0 km/l / 105 g/km

Længde:

4,47 m

Bagagerum:

425 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Elektronisk spær. 17” letmetal fælge. Tågeforlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Galvaniseret karrosseri.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt