Det er nærliggende, at sammenligne Audi A1 med MINI.
De to biler har samme kvalitetsmæssige niveau,
størrelsen er ikke meget forskellig, de er begge
tyske (selvom MINI produceres i Oxford, men MINI
ejes som bekendt af BMW) og de henvender sig begge
til et køberpublikum, for hvem købsprisen har mindre
betydning.
Men der er tre væsentlige forskelle. For det første
er Audi A1 billigere end MINI. For det andet er de
to bilers væsen helt forskelligt. For det tredje er
deres udstråling og appeal i hver deres verden. Det
gælder de billigere udgaver og det gælder også den
lille ”MINI racer”, som denne test handler om: Audi
A1 med Ambition udstyr, i S-Line opsætning, med
dobbeltkoblingsgear og 185 hestekræfter under
motorhjelmen. Den ultimative Audi A1, så at sige,
med alle Audis racer-gener spredt ud i alle bilens
hjørner. De 10 Le Mans triumfer har ikke været
forgæves!
Billig
Den testede bil med det lange navn koster 350.000
kroner (den billigste version koster 218.000). Det
er 80.000 kroner mindre end MINI Cooper S aut. – og
den præsterer kun 150 hk.
Hvad udseendet angår er MINI en retrobil mens Audi
er en sportstilrigget moderne kompaktbil med
kraftigt familiemæssig samhørighed til de større
Audi modeller.
Så er der spørgsmålet om bilernes væsen. Audi A1 er
en voksen bil, en moden bil – selvom målgruppen for
køberne udmærket kan være yngre mennesker af begge
køn. Audi A1 er givetvis også en nr. 2 bil for
familien, der i forvejen har en større Audi. Men det
aller væsentligste er af teknisk karakter, helt
uafhængig af førerens køn, sociale status og
imagemæssige ambitioner: Den kører fabelagtig godt.
Førererfaring ønskelig
Det er en fordel, hvis man har erfaring med
kraftfulde biler, Ikke så meget ligeud af
landevejen, hvor Audi A1 godt nok også er unik. OK –
0-100 km/t på 6,9 sekunder gør indtryk, og 227 km/t
på toppen givetvis også (om end det må blive en
anden gang den del af oplevelsen afprøves – af
respekt for den danske færdselslov). Men gennem
kurverne er den i sin egen klasse og det stiller
fordringer.
Undervognen er fast, ikke så fast, at den er
ukomfortabel, men fast nok til, at den med stor
præcision placerer hjulene imellem enhver ujævnhed
på de dårlige danske landeveje og gnaver
hestekræfterne ned i asfalten. Den er ultra sjov at
smutte omkring hjørnerne med og hemmeligheden findes
givetvis i anvendelsen af et såkaldt ”Torque
Vectoring” system.
Kræfter det rette sted
Hvor et differentiale normalt – meget ulogisk i
øvrigt, men sådan er det – dirigerer motorkræfterne
hen til det hjul, hvor det er lettest at komme af
med kræfterne (kræfter er ret dovne…), altså det
hjul, der har dårligst vejgreb, sikrer ”Torgue
Vectoring” systemet, som er et slags elektronisk
differentialespær, at kræfterne, om end meget mod
deres vilje, overføres til det hjul, der har godt
tag i underlaget. Med andre ord, drejer A1’eren til
højre er det venstre forhjul, der får lov at arbejde
og omvendt, når man drejer til venstre. Resultat: En
køreoplevelse, som ingen bil med normalt
differentiale kan komme i nærheden af. Det gør den
til en ægte landevejsracer.
Med til at sikre gode køreegenskaber er udover en
strammere undervogn også 17” 215 mm brede 40 procent
lavprofildæk, som klæder den lille sportsvogn ganske
godt.
Sportsvogn
En sportsvogn er den, ikke mindst indvendigt, hvor
fine sportssæder optimere siddeforholdene på
forsæderne men samtidig bortskaffer ordentlig plads
på bagsæderne. Til gengæld kan man glæde sig over et
bagagerum af en vis størrelse: 270 liter er i orden
i en bil, der måler 3,95 meter.
Maskinkraften leveres af en kvik og
omdrejningsvillig 1,4 TFSI motor med kompressor til
at sikre momentet ved lave motoromdrejninger og en
turbolader til at klare fremdriften ved højere
omdrejningstal. Resultatet er en flot momentkurve,
der er på toppen (250 Nm) fra 2000 til 4500 omdr./min.
Imponerende, at man med den store effekt kan
præsterer en regulær benzinøkonomi på 16,9 km/l.
DSG-gearet er velkendt og Audi nyder stor fordel af,
at Volkswagen koncernen var banebrydende med det
superhurtige racerbilsagtige 7-trins
automatgearskifte, som i øvrigt også kan betjenes
manuelt fra gearstang såvel som padleshift ved
rattet.
|