Vi har tidligere testet Alfa Romeo 159 Sportwagon
med den 5-cylindrede 2,4 liters JTDF motor med
Multijet indsprøjtning (læs
hér>>>), men så en god grund til at gøre det
igen.
Set i lyset af den seneste tids megen fokusering på
forurening og CO2 udledning kunne nogen nemlig
fristes til at mene, at der ikke længere var plads
til biler som en Alfa 159. 200 hestekræfter, stort
præstationspotentiale og stor vægt lagt på den
æstetiske nydelse og ikke mindst så ”forbudt” et
begreb som køreglæde. Det hænger ikke sammen med
miljøhensyn.
Skudt forbi!
Forureningsnormerne overholdes
Teknikken i en 5-cylindret Multijet motor er nemlig
så forbilledlig, at trods den store effekt er
maskineriet ganske miljørigtigt. Neddroslet til
minibilsniveau ville forureningsnormerne mere end
blive overholdt og selv med sine 200 hk (210
hestekræfter i udgaven med manuelt gear) er
forureningsgraden og ressource forbruget moderat.
Officielt slipper en 210-hestes Alfa motor 179 g CO2
ud pr. kørt kilometer. Den kører små 15 kilometer på
en liter dieselolie – altså ikke tal, der isoleret
betragtet er skræmmende. Multijet teknologien gør
sit til at opnå de pæne tal, men desuden bidrager
den også til, at forureningen i praksis vil være
relativt mindre end for mange biler, der ”officielt”
er mere grønne end Alfa 159 2,4 JTD.
To portioner
Multijet systemet går ud på, at hvor der i en
almindelig dieselmotor kun sprøjtes brændstof ind i
forbrændingskammeret én gang pr. kompressionstakt,
indledes hver kompressionstakt i en Multijet maskine
med en lille ekstra indsprøjtning eller to, afhængig
af hvor varm motoren er.
Denne ekstra indsprøjtning igangsætter
forbrændingen, så den bliver mere præcis og mere
effektiv, når den store mængde siden sprøjtes ind.
I
kold tilstand benyttes to små portioner for at sikre
optimal antænding, når hoved-portionen komprimeres
og derved er brændstofforbruget relativt lavere ved
koldstart end på andre dieselmotorer. Lavere
brændstofforbrug er lig med lavere CO2 udledning,
mindre ”sort røg” og ringere støjforurening – og
dermed vil en Alfa 159, der ofte benyttes til
småture, hvor maskineriet ikke bliver gennemvarmt,
skade langt mindre end hvis den var udstyret med en
tilsvarende almindelig dieselmotor.
Automatgearet
Denne gang afprøvede vi også Q-tronic gearskiftet,
som er en automatgearkasse med sekventielt skifte. I
relation til miljø og ressourceforbrug er den
manuelle udgave at foretrække, men det stiller krav
om meget bevidst økonomisk kørsel – herunder ikke
mindst gearskifte ved præcis de
|