Det utænkelige er sket: Alfa Romeo har bygget en
øko-bil. Utænkeligt? Ja, hvis man ser Alfa Romeo som
producent af sportslige personbiler, personbiler,
hvor køreglæde, hightech teknik og ekstraordinær
udstråling er dele af konceptet. Vigtige etiske
elementer for dem, der betragter en bil som andet
end et transportmiddel. Men det går ikke så let hånd
i hånd med øko-rigtig tænkning.
Men Alfa Romeo har forsøgt at nedbryde denne
barriere. De har forsøgt med Alfa Romeo MiTo 1.3
JTDm at skabe en bil, der fastholder alle Alfa
Romeos basiselementer og på én gang er i takt med
tidens trend – eller i hvert fald dele af den. Med
øko-Alfa’en har man opnået forbrugstal på 23,3 km/l,
som endda ikke er så meget forskellige fra det, man
kan opnå i det virkelige liv, og præstationsformåen
i respekt for de forventninger, enhver Alfa køber
måtte have.
Ens køreegenskaber
Vi har tidligere prøvet Alfa Romeo Mito (læs
hér>>>) og alle de grundliggende konklusioner
kan overføres til øko-versionen. Det gælder også
køreegenskaberne – utroligt nok, fordi en
dieselmotor som regel forårsager en anden balance i
bilen. Det kan ikke spores i 1,3 JTDm.
Motoren giver naturligvis en anden oplevelse. Men
det er forbløffende, hvordan Alfa Romeo på basis af
en slagvolumen på blot 1,3 liter er i stand til at kreere en sportslig oplevelse. En del af
forklaringen ligger selvsagt i et stor
drejningsmoment ved lave motoromdrejninger samt en
forholdsvis tæt gearing i de hastighedsområder, man
normalt befinder sig i (dvs. indenfor
hastighedsgrænserne). Topfarten på
178 km/t har vi ikke afprøvet, men den er i praksis irrelevant. Et
accelerationstal på 11,8 sekunder til
100 km/t siger mere, men det er ved lav fart og i snævre kurver motoren lever
helt op til Alfa-følelsen, som i øvrigt slet ikke
kan måles i tal… Se, da glemte vi helt at fortælle,
at maskineriet blot præsterer maksimale 90
hestekræfter!
|
|
|
|
Ekstra power
Har man lyst til lidt ekstra power og mere kontant
speeder respons, findes der en knap, som på
mirakuløs vis ændrer motorkonfigurationen på et
øjeblik. Det går lidt ud over øko-præstationen, men
er en god mulighed, når man iblandt har lyst
til at lege lidt. Det ekstra CO2 udslip er næppe
mere alvorligt end det, der brændes af, når man i
sin gamle afgiftsbelastede slæde begiver sig ned til
det lokale stadion for at se en fodboldkamp.
Heldigvis består verden fortsat at individer med
hver deres interesse.
Men det var en helt anden ting, om end ikke uvigtig
i en tid, hvor der og med rette er stadig mere fokus
på forureningsforholdene.
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Distinctive koster kun små
260.000 kroner. Det er virkelig en ”kun-pris”, for
der findes ikke mange alternativer på markedet, om
nogen, der til samme pris byder på ægte køreglæde og
ikke mindst den æstetiske oplevelse det er, at blive
mødt af sin Alfa Romeos glade ansigtstræk, når man
søvndrukken begiver sig ud til bilen en våd og mørk
efterårsmorgen for at begive sig af sted på dagens
dont. Det er i sig selv mange penge værd…
Model: |
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Distinctive |
Listepris: |
Kr. 257.500 |
Motor og transmission: |
4 cyl. 1,3 l. common-rail turbo. 90 hk – 200
Nm v. 1750 o/min. 6 gear. Forhjulstræk. Alfa
DNA. |
Præstationer 0-100 km/t/topfart/
brændstoføk/ CO2: |
11,8 sek/178 km/t/
23,3 km/l/ 114 g/km |
Længde: |
4,07 m |
Bagagerum: |
270 liter |
Diverse. |
ABS. ESP. EBD. ASR. Hill-Holder. 7 airbags.
16” alufælge. Multijusterbart læderrat.
Sports instrumentering. Fjernbetjent
centrallås. El-justerbare sidespejle.
El-ruder for og bag. Aircondition.
|
Link til importøren
|
|
|
|
|