- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina Distinctive

Alfa myten


Tekst: Søren Clauding – april 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det magiske ved Alfa Romeo – fascinationen AF Alfa Romeo. Det eksotiske, det elegante, det sportslige, det italienske ikke mindst. Helt ind i sjælen. MiTo siger det hele: Mi for Milano hvor bilen er udviklet. To for Torino, hvor den produceres. Gennemsyret italiensk. I øvrigt betyder Mito ”myte”…

 

Alfa Romeo MiTo er bilen, for hvem bilens sjæl, dens oprindelse, dens position og modelrækken, dens position hos ejerne, dens position hos den forbløffede befolkning betyder noget. Ligeså forbløffet som dens udtryk, den åbne mund, dens vidt opspilede øjne, dens aggressive underlæbe. Alfa Romeo MiTo er noget for sig selv.



Full power

Dens unikke design gør den til en Alfa Romeo. Dens enestående udtryk giver den sin egen identitet. Og køreegenskaberne er også noget for sig: Fuld power, alle 155 heste på forhjulene og MiTo danser af sted i et rasende tempo. 100 km/t rammer den efter 8 sekunder, 215 km/t rammer den, hvis man bliver ved. Samtidig – nå, måske i praksis ikke helt – bruger den kun 1 liter benzin til at køre 15,4 kilometer. Det er med til at gøre MiTo til lidt for sig selv.

 

Det samme gælder holdningen til kørehjælpemidler. En elegant pal i midterkonsollen gør det muligt, at vælge ”Dynamic” i stedet for ”Normal”. Alternativet er også ”All Weather”. Sæt forbogstaverne sammen: DNA. Det findes ikke i andre biler, Alfa DNA’et.

 

Mere moment

I teknisk forstand opnår man i ”D” indstillingen hurtigere speederrespons, ESP’en redder først én i sidste øjeblik, turbotrykmåleren, der popper i instrumentpanelet, fortæller hvor hårdt arbejde, den er kommet på, og sidst, men bestemt ikke mindst, justeres motorstyringen, så man får ekstra 30 Newtonmeter på forhjulene. Det kan mærkes. Wauw…

 

Maskineriet er en 1,4 liters benzinmotor med turbolader. Den er smidig, sprælsk – og et praktisk eksempel på fabriksmonteret chip-tuning. Fordelen er, at det større moment er gennemtestet og motoren kan holde til mosten.



Elektronisk spærredifferentiale

Gennem kurverne er Alfa MiTo både stabil, sporsikker og dynamisk. Og så byder D-indstillingen også på det, som Alfa Romeo kalder elektronisk spærredifferentiale. I praksis udnyttes følerne fra ESP-systemet og bilens bremser til at standse eventuelt hjulspind, men på en sådan måde, at motorkræfterne ikke reduceres men alene føres over på de hjul, der har vejgreb. Altså i en højre kurve venstre forhjul og højre forhjul i en venstrekurve. Det virker forbavsende godt!

 

Alfa MiTo er den første nye Alfa siden 8C Competizione. Competizione betyder konkurrence – men sandt at sige er der mindre konkurrence end hurtig familiebil over en Alfa MiTo. Den rummer trods sin længde på bare 4,07 meter, plads til fire personer. Dem, der skal sidde bagi, må dog ikke være så store, hvis de, der sidder foran er det. Eller omvendt. Men den har muligheder for at blive brugt i hverdagen. Og dér vækker den behørigt opsigt.

 


 

Karbonfiber

Interiøret inkluderer karbonfiber agtig intrumentpanel belægning, som er eminent til at absorbere reflekser og designet minder i enhver henseende fører og passager om at denne bil er noget særligt. Den er ”myten” Alfa Romeo.



Til en pris på små 300.000 kroner er forventningerne færre end det, MiTo opfylder. En anden måde at sige på, at det faktisk er billigt for en ægte Alfa med masser af hightech. DNA er mest for sjov, hill-holder er ganske praktisk, når turboladeren skal i omdrejninger op ad bakke. 7 airbags og fem selealarmer holder sikkerhedsfanen højt, elruder, el-spejle, læderrat og et interiør, der fuldt står mål med det markante ydre.

 



Model:

Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina Distinctive

Listepris:

Kr. 293.040

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. Turbolader. 155 hk – 230 Nm v. 3000 o/min. 6 gear. Forhjulstræk. Alfa DNA.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

8 sek/215 km/t/

15,4 km/l/ 262 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

270 liter

Diverse.

ABS. ESP. EBD. ASR. Hill-Holder. 7 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart læderrat. Sports instrumentering. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder for og bag. Aircondition.   


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt