Det magiske ved Alfa Romeo – fascinationen AF Alfa
Romeo. Det eksotiske, det elegante, det sportslige,
det italienske ikke mindst. Helt ind i sjælen. MiTo
siger det hele: Mi for Milano hvor bilen er
udviklet. To for Torino, hvor den produceres.
Gennemsyret italiensk. I øvrigt betyder Mito ”myte”…
Alfa Romeo MiTo er bilen, for hvem bilens sjæl, dens
oprindelse, dens position og modelrækken, dens
position hos ejerne, dens position hos den
forbløffede befolkning betyder noget. Ligeså
forbløffet som dens udtryk, den åbne mund, dens vidt
opspilede øjne, dens aggressive underlæbe. Alfa
Romeo MiTo er noget for sig selv.
Full power
Dens unikke design gør den til en Alfa Romeo. Dens
enestående udtryk giver den sin egen identitet. Og
køreegenskaberne er også noget for sig: Fuld power,
alle 155 heste på forhjulene og MiTo danser af sted
i et rasende tempo. 100 km/t rammer den efter 8
sekunder, 215 km/t rammer den, hvis man bliver ved.
Samtidig – nå, måske i praksis ikke helt – bruger
den kun 1 liter benzin til at køre 15,4 kilometer.
Det er med til at gøre MiTo til lidt for sig selv.
Det samme gælder holdningen til kørehjælpemidler. En
elegant pal i midterkonsollen gør det muligt, at
vælge ”Dynamic” i stedet for ”Normal”. Alternativet
er også ”All Weather”. Sæt forbogstaverne sammen:
DNA. Det findes ikke i andre biler, Alfa DNA’et.
Mere moment
I
teknisk forstand opnår man i ”D” indstillingen
hurtigere speederrespons, ESP’en redder først én i
sidste øjeblik, turbotrykmåleren, der popper i
instrumentpanelet, fortæller hvor hårdt arbejde, den
er kommet på, og sidst, men bestemt ikke mindst,
justeres motorstyringen, så man får ekstra 30
Newtonmeter på forhjulene. Det kan mærkes. Wauw…
Maskineriet er en 1,4 liters benzinmotor med
turbolader. Den er smidig, sprælsk – og et praktisk
eksempel på fabriksmonteret chip-tuning. Fordelen
er, at det større moment er gennemtestet og motoren
kan holde til mosten.
Elektronisk spærredifferentiale
Gennem kurverne er Alfa MiTo både stabil, sporsikker
og dynamisk. Og så byder D-indstillingen også på
det, som Alfa Romeo kalder elektronisk
spærredifferentiale. I praksis udnyttes følerne fra
ESP-systemet og bilens bremser til at standse
eventuelt hjulspind, men på en sådan måde, at
motorkræfterne ikke reduceres men alene føres over
på de hjul, der har vejgreb. Altså i en højre kurve
venstre forhjul og højre forhjul i en venstrekurve.
Det virker forbavsende godt!
Alfa MiTo er den første nye Alfa siden 8C
Competizione. Competizione betyder konkurrence – men
sandt at sige er der mindre konkurrence end hurtig
familiebil over en Alfa MiTo. Den rummer trods sin
længde på bare 4,07 meter, plads til fire personer.
Dem, der skal sidde bagi, må dog ikke være så store,
hvis de, der sidder foran er det. Eller omvendt. Men
den har muligheder for at blive brugt i hverdagen.
Og dér vækker den behørigt opsigt. |