- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Alfa Romeo MiTo TwinAir Turbo Distinctive

2-cylindret DNA


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo MiTo TwinAir i Motorradioen


En Alfa Romeo MiTo med to cylindre. Hvad går det nu ud på? Er det Ducati, der har leveret en af deres højtydende motorcykelmotorer til den firehjulede landsmand? Det er det ikke. Desværre, i hvert fald hvad angår lyden, for så havde den formentlig lydt noget mere potent end tilfældet er med den lille 875 ccm turbobenziner, som stammer fra Fiat.

 

Vi kender motoren fra Fiat 500. Og her er den fin nok. Men selvom Alfa Romeo MiTo har en DNA-omskifter i midterkonsollen, har bilen mistet noget af sit DNA.

 

Vend billedet

Så er spørgsmålet, hvad lyden egentlig betyder for køreoplevelsen? For inkarnerede Alfa-fans betyder den givet vis temmelig meget. Og undertegnede havde heller ikke så let ved at finde mig til rette med den. Men vender man lige billedet, lader fortid være fortid og undlader at være alt for forventningsfuld i traditionel forstand, er det vel ikke helt galt.

 

En Alfa Romeo MiTo TwinAir Turbo med 105 hestekræfter – trods alt – pumpet ud af det lille 2-cylindrede maskineri gør det muligt, at køre ikke mindre end 23,8 kilometer på en liter benzin. Derved koster den også under 600 kroner om året i ejerafgift, så når man først har betalt de 240.000 kroner, Distinctive versionen koster, er man alt andet lige ret billigt kørende.



Værn om kloden

Og ikke uden betydning: Er man en smule miljøbevidst og gerne vil værne over den jordklode, det er sådan en fornøjelse at køre rundt på i sin Alfa, er det vigtigt, at den blot lukker 99 g CO2 ud i atmosfæren. Forudsat, naturligvis, at man ikke hele tiden skal prøve hvor meget den kan trække…

 

Motoren er i sig selv egentlig udmærket. Man mærker lidt flere vibrationer end i en firecylindret benzin’er, men det er småtingsafdelingen. Den trækker godt op i omdrejninger, indtil et vist punkt hvor den hurtigt dør ud – og med forvarslet, at den skal bruge 11,4 sekunder til at nå de 100 km/t, er forventninger afstemt derefter.

 

Og det er vel, hvad det drejer sig om: At afstemme forventningerne med det, man får.

 

Acceptabelt udstyr

De 240.000 kroner (billigste MiTo koster i øvrigt 200.000 kroner) inkluderer foruden den sparsommelige motor også et acceptabelt udstyr med 15” alufælge, tågeforlygter, aircondition, læderrat, Bluetooth, centrallås osv. som standard. Og DNA-knappen, ikke at foragte, som har en udmærket indstilling ”All Weather”, som gør det lettede at dosere motorkræfterne i fedtet føre.



Plus det nye lidt mere rå look som skyldes en mindre ansigtsløftning, gennemført for nogle måneder siden. Og så skal man affinde sig med at bagsædepassagererne ikke har egen indgang. Resten af funktionaliteten i MiTo er som i de øvrige varianter.

 

Balancen bevaret

Med så lille en motor derude foran er balancen i bilen naturligvis lidt anderledes. Men det er nu ikke meget, man mærker til det gennem kurverne, og da accelerationskraften ikke er enorm, skal der ikke så stor vægt til at holde forhjulene på vejen, når speederen trædes i bund.

 

Alfa Romeo MiTo vinder på sit design i skøn forening med god funktionalitet. Plus sit image, naturligvis. Hvis acceleration og lyd ikke betyder alt i denne verden, er den et udmærket, miljørigtigt og økonomisk alternativ til de andre varianter.



Model:

Alfa Romeo MiTo TwinAir 0,9 Turbo Distinctive

Listepris:

Kr. 320.000

Motor og transmission:

2 cyl. 0,9 l benzin turbomotor. 105 hk – 145 Nm v. 2000 omdr./min. 6 gear. Forhjulstræk. Alfa DNA.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

11,4 sek/184 km/t/

23,8 km/l/ 99 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

270 liter

Diverse.

ABS. ESP. EBD. ASR. Hill-Holder. 15” alufælge. Tågeforlygter. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder for. Uconnect radio med Bluetooth og mediaplayer.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt