Alfa Romeo MiTo TwinAir i Motorradioen
En Alfa Romeo MiTo med to cylindre. Hvad går det nu
ud på? Er det Ducati, der har leveret en af deres
højtydende motorcykelmotorer til den firehjulede
landsmand? Det er det ikke. Desværre, i hvert fald
hvad angår lyden, for så havde den formentlig lydt
noget mere potent end tilfældet er med den lille 875
ccm turbobenziner, som stammer fra Fiat.
Vi kender motoren fra Fiat 500. Og her er den fin
nok. Men selvom Alfa Romeo MiTo har en DNA-omskifter
i midterkonsollen, har bilen mistet noget af sit
DNA.
Vend billedet
Så er spørgsmålet, hvad lyden egentlig betyder for
køreoplevelsen? For inkarnerede Alfa-fans betyder
den givet vis temmelig meget. Og undertegnede havde
heller ikke så let ved at finde mig til rette med
den. Men vender man lige billedet, lader fortid være
fortid og undlader at være alt for forventningsfuld
i traditionel forstand, er det vel ikke helt galt.
En Alfa Romeo MiTo TwinAir Turbo med 105
hestekræfter – trods alt – pumpet ud af det lille
2-cylindrede maskineri gør det muligt, at køre ikke
mindre end 23,8 kilometer på en liter benzin. Derved
koster den også under 600 kroner om året i
ejerafgift, så når man først har betalt de 240.000
kroner, Distinctive versionen koster, er man alt
andet lige ret billigt kørende.
Værn om kloden
Og ikke uden betydning: Er man en smule miljøbevidst
og gerne vil værne over den jordklode, det er sådan
en fornøjelse at køre rundt på i sin Alfa, er det
vigtigt, at den blot lukker 99 g CO2 ud i
atmosfæren. Forudsat, naturligvis, at man ikke hele
tiden skal prøve hvor meget den kan trække…
Motoren er i sig selv egentlig udmærket. Man mærker
lidt flere vibrationer end i en firecylindret
benzin’er, men det er småtingsafdelingen. Den
trækker godt op i omdrejninger, indtil et vist punkt
hvor den hurtigt dør ud – og med forvarslet, at den
skal bruge 11,4 sekunder til at nå de 100 km/t, er
forventninger afstemt derefter.
Og det er vel, hvad det drejer sig om: At afstemme
forventningerne med det, man får.
Acceptabelt udstyr
De 240.000 kroner (billigste MiTo koster i øvrigt
200.000 kroner) inkluderer foruden den sparsommelige
motor også et acceptabelt udstyr med 15” alufælge,
tågeforlygter, aircondition, læderrat, Bluetooth,
centrallås osv. som standard. Og DNA-knappen, ikke
at foragte, som har en udmærket indstilling ”All
Weather”, som gør det lettede at dosere
motorkræfterne i fedtet føre.
Plus det nye lidt mere rå look som skyldes en mindre
ansigtsløftning, gennemført for nogle måneder siden.
Og så skal man affinde sig med at
bagsædepassagererne ikke har egen indgang. Resten af
funktionaliteten i MiTo er som i de øvrige
varianter.
Balancen bevaret
Med så lille en motor derude foran er balancen i
bilen naturligvis lidt anderledes. Men det er nu
ikke meget, man mærker til det gennem kurverne, og
da accelerationskraften ikke er enorm, skal der ikke
så stor vægt til at holde forhjulene på vejen, når
speederen trædes i bund.
Alfa Romeo MiTo vinder på sit design i skøn forening
med god funktionalitet. Plus sit image, naturligvis.
Hvis acceleration og lyd ikke betyder alt i denne
verden, er den et udmærket, miljørigtigt og
økonomisk alternativ til de andre varianter.
|