Alfa Romeo er ensbetydende med passion. Og passion
inkluderer hightech og mekaniske finurligheder. Som
nu f.eks. denne variant af den nye, kompakte
sportssedan, Alfa Romeo Mito med en 135 hestes 1,4
liters ”MultiAir” turbobenzinmotor.
Maskineriet mangler nemlig en indsugningsknast. Den
har en indsugningsventil, men den aktiveres
elektronisk og dermed kan motorstyringssystemet så
at sige fra indsugningstakt til indsugningstakt
ændre på åbningstidspunktet og også på antallet af
åbninger pr. indsugning.
Effekt og økonomi
Det har Alfa Romeo optimeret, så man ikke bare har
skabt en sprællevende benzin turbomotor, som man
oven i købet selv kan ”chiptune”, men også en yderst
benzinøkonomisk motor. 17,9 kilometer pr. liter
benzin (og et tilsvarende lavt CO2 udslip på 129
g/km) – med 135 hestekræfter – det er intet mindre
end enestående.
Det med chip-tuningen går i princippet ud på, at man
ved at aktivere en knap på midterkonsollen kan ændre
motorstyringen fra den økonomiske standard
indstilling til en særlig sportsindstilling. Det går
ud over benzinøkonomien, men giver til gengæld
temmelig sportslig motorrespons. Man opnår et brag
af et drejningsmoment, som var der tale om en
dieselmotor, og man kan i øvrigt nå de 100 km/t på
bare 8,4 sekunder og køre over 200 km/t.
ESP’en påvirkes også
De præstationer stemmer udmærket overens med bilens
kørepotentiale og med muligheden for at fravælge
sports-indstillingen, blot ved tryk på en knap, har
man på én gang en sportslig bil og en økonomisk
familiebil. Det er ret genialt. Desuden påvirker
sportsindstillingen også ESP-systemets funktion. Man
får lige et lille hvin fra dækkene, når man sætter
af, fordi ESP’en lige lader føreren håndtere tingene
selv inden det blander sig i kørslen. Det giver ikke
bare en sportslig fornemmelse men er også ret
effektivt.
Andre fordele ved den nye motor er mindre larm og
færre vibrationer. Det med larmen styrer Alfa Romeo
nu gennem udstødningssystemet – en Mito skal lyde
som en Alfa Romeo – men vibrationsfri motorgang er
altid en fornøjelse.
Stop-start funktion
Sidst, men ikke mindst, inkluderer systemet også en
stop-start funktion, så motoren går i stå, når man
sætter i frigear f.eks. ved rødt lys og siden
starter op, når man kobler til igen – og
|