- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Alfa Romeo MiTo 1,4 MultiAir Turbo 135 hk TCT:

Alfa’s eget super-gear


Af Søren Clauding – juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo har ikke opfundet den dybe tallerken, for de såkaldte dobbelt-koblingsgearkasser må nok i al væsentlighed tilskrives Volkswagens opfindsomhed. Men når den legendariske italienske bilfabrik kaster sig ud i at anvende den avancerede teknik, gør de det i hvert fald på deres egen måde. Det er det umiddelbare indtryk af mødet med Alfa Romeo MiTo med TCT-gearkasse.

 

Det hænger sammen med, at Alfa Romeos dybe rødder i det sportslige er afgørende for bilernes udvikling. En dobbeltkoblingsgearkasse – eller en dobbelt gearkasse er der i virkeligheden tale om – er i sig selv en genial opfindelse, fordi den uden nævneværdig kraftforbrug skifter gear, helt automatisk og styret af en computer. Og den gør det på brøkdelen af et sekund, hvorved man opnår et næsten umærkeligt gearskifte såvel som et vigtigt bidrag til brændstoføkonomien. Netop pga. computerstyringen, der kan optimere gearskiftet af hensyn til f.eks. brændstoføkonomien, er en bil med dobbeltkoblingsgearkasse ikke bare yderst komfortabel, men som regel også mere økonomisk end samme bil med en traditionel manuel gearkasse – og langt mere økonomisk end en bil med traditionelt automatgear.

 

Andre gearkassers handikap

Men alle dobbeltkoblingsgear kan også aktiveres manuelt. Hér oplever man stort set uden undtagelse, at gearskiftet sker forsinket. Man aktiverer gearskiftet vha. gearvælgeren i midterkonsollen eller padle-skiftet ved rattet og så er det som om, at gearkassen først skal tænke sig om, inden det efter det meste af et sekund begynder at skifte gear. Det mærker man selvsagt ikke i automatfunktionen, for da ved man ikke hvornår impulsen til gearskift sendes, men kører man sportsligt og benytter motoren maksimalt i acceleration og nedbremsning, er det irriterende, ikke at kunne skifte gear på præcis det tidspunkt, hvor der er behov for det.

 

Det er IKKE tilfældet i Alfa MiTo TCT. Den skifter umiddelbart efter at man aktiverer gearvælgeren og det har især i nedgearingen stor betydning. Vel at mærke hvis man vil køre sportsligt. Det er helt klart gearkassens største plus.

 

Ultra sportslig

I kombination med den sportslige indstilling af Alfa’s såkaldte DNA (læs vores test af samme bil uden TCT hér>>>), forvandles den høje kørekomfort til en ultra sportslig køreoplevelse. Man kan køre den som en racerbil, fordi gearskiftet sker som var det et sekventielt racergearskifte, der var tale om, og da de 135 turboheste trækker fint og giver gode præstationer, stemmer tingene helt som de skal.



Accelerationen er i øvrigt i automatik-positionen en anelse bedre end med en almindelig manuel gearkasse, simpelthen fordi TCT-gearet skifter hurtigere end det er muligt med et manuelt gear. En tiendedel sekund, handler det om, men da det er i den rigtige retning skal det ikke komme Alfa til skade! De øvrige præstationstal og ikke mindst forbrugstal er uændrede  og særdeles fine: 17,9 km/l  i en benzinbil med 135 hestekræfter og et CO2 udslip på 125 g/km – det er rigtig godt.

 

Listeprisen for den prøvekørte variant er 320.000 kroner. Den var så yderligere udrustet med udstyr af den slags, der gør livet værd at leve, for i alt 85.000 kroner. Det inkluderede en såkaldt sportspakke, metallak, læderindtræk, 2-zone klimaanlæg, fartpilot, sædevarme osv.

 

 


Model:

Alfa Romeo MiTo 1,4 MultiAir Turbo 135 hk TCT

Listepris:

Kr. 320.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. Turbolader. 135 hk – 206 Nm v. 1750 o/min. 6 gear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

8.2 sek/207 km/t/

17,9 km/l/ 126 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

270 liter

Diverse.

ABS. ESP. EBD. ASR. Hill-Holder. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder for.   


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt