Alfa Romeo har ikke opfundet den dybe tallerken, for
de såkaldte dobbelt-koblingsgearkasser må nok i al
væsentlighed tilskrives Volkswagens opfindsomhed.
Men når den legendariske italienske bilfabrik kaster
sig ud i at anvende den avancerede teknik, gør de
det i hvert fald på deres egen måde. Det er det
umiddelbare indtryk af mødet med Alfa Romeo MiTo med
TCT-gearkasse.
Det hænger sammen med, at Alfa Romeos dybe rødder i
det sportslige er afgørende for bilernes udvikling.
En dobbeltkoblingsgearkasse – eller en dobbelt
gearkasse er der i virkeligheden tale om – er i sig
selv en genial opfindelse, fordi den uden
nævneværdig kraftforbrug skifter gear, helt
automatisk og styret af en computer. Og den gør det
på brøkdelen af et sekund, hvorved man opnår et
næsten umærkeligt gearskifte såvel som et vigtigt
bidrag til brændstoføkonomien. Netop pga.
computerstyringen, der kan optimere gearskiftet af
hensyn til f.eks. brændstoføkonomien, er en bil med
dobbeltkoblingsgearkasse ikke bare yderst
komfortabel, men som regel også mere økonomisk end
samme bil med en traditionel manuel gearkasse – og
langt mere økonomisk end en bil med traditionelt
automatgear.
Andre gearkassers handikap
Men alle dobbeltkoblingsgear kan også aktiveres
manuelt. Hér oplever man stort set uden undtagelse,
at gearskiftet sker forsinket. Man aktiverer
gearskiftet vha. gearvælgeren i midterkonsollen
eller padle-skiftet ved rattet og så er det som om,
at gearkassen først skal tænke sig om, inden det
efter det meste af et sekund begynder at skifte
gear. Det mærker man selvsagt ikke i
automatfunktionen, for da ved man ikke hvornår
impulsen til gearskift sendes, men kører man
sportsligt og benytter motoren maksimalt i
acceleration og nedbremsning, er det irriterende,
ikke at kunne skifte gear på præcis det tidspunkt,
hvor der er behov for det.
Det
er IKKE tilfældet i Alfa MiTo TCT. Den skifter
umiddelbart efter at man aktiverer gearvælgeren og
det har især i nedgearingen stor betydning. Vel at
mærke hvis man vil køre sportsligt. Det er helt
klart
gearkassens største plus.
Ultra sportslig
I kombination med den sportslige indstilling af
Alfa’s såkaldte DNA (læs
vores test af samme bil uden TCT hér>>>),
forvandles den høje kørekomfort til en ultra
sportslig køreoplevelse. Man kan køre den som en
racerbil, fordi gearskiftet sker som var det et
sekventielt racergearskifte, der var tale om, og da
de 135 turboheste trækker fint og giver gode
præstationer, stemmer tingene helt som de skal.
Accelerationen er i øvrigt i automatik-positionen en
anelse bedre end med en almindelig manuel gearkasse,
simpelthen fordi TCT-gearet skifter hurtigere end
det er muligt med et manuelt gear. En tiendedel
sekund, handler det om, men da det er i den rigtige
retning skal det ikke komme Alfa til skade! De
øvrige præstationstal og ikke mindst forbrugstal er
uændrede og særdeles fine: 17,9 km/l i en
benzinbil med 135 hestekræfter og et CO2 udslip på
125 g/km – det er rigtig godt.
Listeprisen for den prøvekørte variant er 320.000
kroner. Den var så yderligere udrustet med udstyr af
den slags, der gør livet værd at leve, for i alt
85.000 kroner. Det inkluderede en såkaldt
sportspakke, metallak, læderindtræk, 2-zone
klimaanlæg, fartpilot, sædevarme osv. |