Alfa Romeo Giulietta har vi prøvekørt i flere
ombæringer. Faktisk har vi også prøvekørt den
hurtige QV-version, men nu er den blevet endnu
hurtigere, den har fået dobbeltkoblingsgear, og så
kunne vi ikke dy os for at fræse ud på FDM
Sjællandsringen for at udleve bilens potentiale.
Men først lidt teknik:
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV TCT er bilens fulde
navn.
1750 er udtryk for de 1742 ccm slagvolumen,
som den 4-cylindrede Turbo Benzina Injection
(de efterfølgende tre bogstaver) i respekt for Alfa
Romeo-historien (1750 er et næsten legendarisk tal
for en Alfa-motor til Giulietta) er bygget op
omkring.
QV
står for Quadrifoglio Verde. Det er det firkløver,
som den evige 2’er i motorsport, Ugo Sivocci malede
på sin Alfa Romeo RL tilbage i 1923 og som omgående
gav resultat, da han derpå kørte ud og vandt Targa
Florio racet. Senere kørte han Targa Florio på ny,
men denne gang uden Quadrifoglio Verde. Det kostede
ham livet. Og i respekt for Sivocci har firkløveret
prydet alle Alfa Romeos racerbiler siden. I nyere
tid finder man det også på Alfa Romeos fartmaskiner
til landevejskørsel.
TCT betyder Twin Clutch Transmission og er
betegnelsen på det nye dobbeltkoblingsgear, som er
udviklet til de mange motorkræfter.
I det perspektiv er der ingen vej uden om. For på
hastighedsbegrænsede danske landeveje giver
Giulietta QV ikke så meget mening. Til trods for at
affjedringen er moderat afstemt, så man udmærket kan
benytte bilen i dagligdagen. Til trods for at
pladsforholdene er fornuftige. Så er det på et af de
få steder, hvor man i Danmark må lukke op for
samtlige 240 turbo-heste, at bilen virkelig får
betydning.
Se videoen
Se kørevideoen her på siden, I tilfælde af, at det
teknisk ikke fungerer, har vi også lagt den på
YouTube (det røde link) – det giver syn for sagen.
Hér skal vi blot konstatere, at det er en endnu mere
unik fartmaskine, Alfa Romeo har produceret, end den
forgænger med ”sølle” 235 hk, vi tidligere har kørt.
Hvorfor? Svaret er klart: Flere kræfter og en endnu
mere smidig motor gør Alfa’en hurtigere på de lige
stræk. 0-100 km/t på 6 sekunder rent ER hurtigt. Men
dobbeltkoblingsgearet kompenserer for førerens
eventuelle manglende evner til at få skiftet gear
hurtigere end lysets hastighed – hvad der normalt er
den største begrænsning, når man skal forsøge at få
en bils acceleration til at leve op til fabrikkens
tal.
Kanon
Med TCT-gearet klarer man (dvs. bilen) udfordringen
og man kan i kabinen blot læne sig tilbage og nyde
skubbet bagi. Det varer nu ikke længe på en bane som
FDM Sjællandsringen, for få sekunder efter de 100
km/t er passeret, snitter man 170 og så skal der
bremses.
Det håndterer de store Brembo bremser fortræffeligt
og for at sikre, at Alfa’en ikke havner i autoværnet
var testbilen udrustet med 225/40 lavprofildæk,
monteret på 18” fælge i stedet for de 17”, der er
standard på en Giulietta QV (merpris: 8.750 kroner).
Så står bilen fast, og det var kun den fugtige
kørebane, der satte en dæmper på udfoldelsen, men
også det er bilen forberedt til: Et glimrende
virkende elektronisk spærredifferentiale hjælper til
at optimere vejgrebet, når man skal ud af kurverne.
En herlig oplevelse.
Dermed også sagt, at den optimerede opsætning af
bilen gør den endnu mere underholdende gennem
kurverne. Den del kan man også opleve på landevejen,
men fortrinsvis i snævre kurveforløb og af hensyn
til andre trafikanter er det klogt at holde sig i
skindet, selvom man befinder sig indenfor
fartgrænsen. Alfa’en kan måske, men det er ikke
sikkert at andres hjerteslag står model til bilens
præstationsniveau.
TCT-gearet fungerer ikke mindst fremragende ved
hurtig landevejskørsel, hvor det klarer
nedgearingerne, som er et dobbeltkoblingsgears svage
punkt markant bedre end mange af de løsninger, vi
har prøvet tidligere.
Sammenhæng
Den nye QV er naturligvis udstyret efter alle
kunstens regler med Alfa DNA, så man kan ændre
motorstyringen og gøre den endnu mere kraftfuld. Og
så inkluderer standardudstyret p-sensorer både for
og bag (godt, for udsynet bagud er ikke så godt) og
den såkaldte uConnect radio med en udmærket og
tydelig berøringsskærm i midterkonsollen.
Prisen? En halv million. Man får meget fart for
pengene og underholdende køreegenskaber, godt
vejgreb og en masse sikkerhedsudstyr. Det hænger
meget godt sammen og en ekstra sikkerhed for, at man
ikke ender som Ugo Sivocci, selv hvis man begiver
sig ud på en afspærret bane med fri hastighed.
|