Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm er et skoleeksempel
på, hvordan en sportslig bil kan bevare sine
sportslige egenskaber, selvom den på en gang bliver
langt mere miljørigtig.
Vi har tidligere prøvet Alfa Romeo Giulietta i
udgaverne med den sprælske 235 hestes 1,750
benzinmotor og den noget mere moderate 1,4 liters
benzinmotor med halvt så megen effekt (læs
test af Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo Benzin
Distinctive og 1750 TBi hér >>>). Begge er,
efter omstændighederne, ganske benzinøkonomiske. Men
den nye 140-hestes 2-liters diesel er overmåde meget
brændstoføkonomisk: Den går officielt 22,2 km/l!
Funktion og køreegenskaber er upåvirkede
Det store spørgsmål var, om den gode økonomi og
deraf også lave forureningsgrad ville påvirke bilens
medfødte DNA. Hvad angår de funktionelle egenskaber
kan alle konklusioner fra de tidligere tests direkte
overføres til dieseludgaven. Også hvad angår
køreegenskaberne, for de er ikke væsensforskellige.
Men naturligvis er motoroplevelsen en anden.
Det medfødte DNA har i Alfa-sammenhæng en dobbelt
betydning. For Alfa Romeo har i Giulietta og andre
modeller leget med bl.a. motorstyring og
speederrespons. De kalder det netop DNA, hvor
bogstaverne står for ”Dynamic”, Normal” og ”All-weather”.
Der er tale om indstillinger af forskellig
speederrespons, styrerespons, ESP-respons og
motoropsætning – og instrumenteringen skifter også
udseende. Men hvad der er nok så væsentligt: Det er
fuldstændig tilpasset dieselmotorens særlige
karakter.
Trækker godt igennem
Der er nemlig tale om en maskine, som trækker rigtig
godt igennem allerede ved 1750 motoromdrejninger i
minuttet. Den brummer lidt undervejs, men opfører
sig ellers ganske eksemplarisk. Udover, at den giver
al den oplevelse af kræfter, man næsten kan ønske
sig. Det store moment giver det særlige skub bagi
ved lav fart og med en topfart på over 200 km/t kan
man udmærket flintre nedad en tysk motorvej.
Alfa Romeo Giulietta ligger prismæssigt naturligt
nok imellem de to yderligheder, vi tidligere har
prøvet. Men prisen på 363.000 kroner er såmænd
ganske fornuftig, fordi man får meget Alfa Romeo for
pengene. Udstyret er righoldigt (sædevarme skal dog
tilkøbes) og balancen mellem sportslig personbil og
luksuøs mellemklassesedan opretholdes – præcis som
DNA’et er bevaret mellem speederfod og vejkontakt.
Interiøret
underbygger den dynamiske oplevelse men er en smule
dunkelt - noget der elegant er opblødt gennem røde
stikninger på rat og sæder.
|