Alfa Romeo Giulietta i Motorradioen
Med den nye 150-hestes dieselmotor har Alfa Romeo
tilført endnu mere at sit såkaldte DNA til den
sportslige oplevelse af Giulietta modellen. Den er
motormæssigt ganske enkelt blevet bedre i enhver
henseende.
Den tidligere udgave prøvekørte vi tilbage i 2012 (læs
test af Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm 140
Distinctive hér >>>). Og konklusionerne fra
dengang er stadig gældende. Men naturligvis er
konkurrencen i mellemtiden blevet skærpet, så det
var nødvendigt for Alfa Romeo at følge trop.
Flere kræfter
Den nye dieselmotor yder 150 hestekræfter – dvs. 10
flere end forgængeren. Men også drejningsmomentet er
blevet kraftigt forbedret fra 350 til 380 Nm og det
mærker man også i enhver henseende. Giulietta’en
skal nu bruge næsten et halvt sekund mindre på at nå
de magiske 100 km/t. Og man kan også køre lidt
hurtigere på toppen – men det har nok for de fleste
alene en teoretisk betydning.
Til gengæld er brændstoføkonomien forbedret fra 22,2
km/l til 23,8 og det er en bemærkelsesværdig
vinding, netop fordi bilen samtidig har fået flere
kræfter.
Fin elektronik
De flere kræfter leveres ganske civiliseret, hvilket
ikke mindst kan tilskrives en fin elektronisk
styring. Uanset hvilken køreindstilling man vælger,
håndteres kræfterne forbilledligt og en del af æren
derfor kan naturligvis også tilskrives en anden del
af elektronikken, den Alfa Romeo kalder Q2.
Andre kalder det elektronisk spærredifferentiale, og
en afart deraf kaldes Torque Vectoring. Målsætningen
er, at motorkræfterne ikke forsvinder ud i den blå
luft gennem de hjul, der har dårligst fat i
underlaget, men havner dér, hvor der er brug for
dem.
Billigere
Og så har markedskræfterne også fået lov til at
spille ind på prisen. Listeprisen på 140-hestes
udgaven med samme udstyrsniveau var for to år siden
15.000 kroner højere end i dag. 347.000 kroner for
en Giulietta med den nye dieselmotor er en god pris.
Men, kære Alfa: Hvorfor i alverden har I ikke
fjernet de generende reflekser fra
beskyttelsesglasset over de centrale instrumenter?
Reflekserne danser rundt i takt med bilens
bevægelser og gør det også i aftenbelysning. Den
opmærksomme bilist skifter ustandselig fokuspunkt og
trigges netop af bevægelser i synsfeltet. Enten
falder ens opmærksomhedsniveau, fordi man vænner sig
til reflekserne, eller også generes man i en
uendelighed. Begge dele er uhensigtsmæssigt og ville
formentlig kunne klares ved at udskifte glasset, som
naturligvis er lavet i plastic, med et, der er
matteret.
|