Alfa Romeo Giulietta er udsprunget i flere
forskellige motorvarianter. Kraftige maskiner,
økonomiske maskiner, men fælles for dem alle er, at
deres fartpræstationer er på niveau med det, man
sædvanligvis forventer af en Alfa Romeo. Hurtig
acceleration og høj topfart er vigtige ingredienser
i begrebet køredynamik – et begreb der også er tæt
knyttet sammen med Alfa Romeo. Hvad sker der så, når
man installerer en beskeden 105-hestes dieselmotor i
en Alfa Romeo Giulietta?
Virkeligheden er: Der sker en del. Måske ikke målt
på de traditionelle måder i form af et ultra hurtigt
0-100 km/t tal eller en imponerende topfart. Vi har
prøvet Giulietta’en med den lille diesel og korrekt:
0-100 km/t tager 11,3 sekunder, og så skal man endda
være hurtig på gearstangen, og den kan formentlig
køre de 185 km/t på toppen, som fabrikken oplyser.
Uopnåelig
Men vi kører aldrig fra nul til hundred kilometer i
timen på en dansk landevej. Det må man nemlig ikke.
Aller højest på tilkørselsrampen til en motorvej kan
det lade sig gøre og er bilen hurtig, når man
alligevel den højest tilladte hastighed på 90 km/t
inden man er ude på selve motorvejen og så kan man
alligevel ikke udnytte det fine 0-100 km/t-tal. Og
de 185 km/t på toppen – det behøver vist ikke
nærmere kommentarer i et land hvor man, oven i købet
kun et lille antal steder, må køre 130 km/t og ikke
mere.
Tallene er selvfølgelig ikke uvigtige, fordi de
indikerer et fartpotentiale. Men køredynamik opleves
i Danmark ved lavere hastigheder og det samme gælder
stort set hele Europa. Det ved man hos Alfa Romeo og
derfor turde man lancere den lille diesel med sigte
på den købergruppe, for hvem det er vigtigt at eje
en Alfa Romeo, at føle køredynamik og som samtidig
vil skåne miljøet mest muligt.
Sidstnævnte er det dog så som så med, for
sammenligner man med 140-hestes dieselmaskinen, der
også leveres til Alfa Romeo Giulietta, er
brændstofbesparelsen moderat (0,5 km længere pr.
liter dieselolie). Men i købsøjeblikket er der penge
at spare. Rigtig mange.
Faldet i pris
Da vi testede Giulietta’en med 105 hk var prisen i
øvrigt 25.000 kroner højere end i skrivende stund,
det bliver besparelsen selvsagt ikke ringere af. Så
nu kan den købes for blot 280.000 kroner. Og det er
ret favorabelt for en bil, hvor der, som nævnt for
nogle afsnit siden, sker en hel del.
Især sker der noget, hvis man skubber til den lille
skyde/vippekontakt, der befinder sig i
midterkonsollen på allle Giuliettaer og i øvrigt
også MiTo: Alfa’s DNA.
Alfa DNA
DNA er som bekendt arveegenskaber og med det lille
ordspil har man inkorporeret Alfas arveegenskaber i
begrebet Dynamic, Normal og All-road.
Det, der sker i
praksis er, at når man skifter fra Normal til
Dynamic ændres
speederresponsen,
styringen, ESP og ikke mindst motorstyringen. Det
sidste indebærer at drejningsmomentet som i
normal-tilstanden topper på 280 Nm ved 1500 omdr./min
forøges til 320 Nm ved 1750 Nm. Derved får man et
gevaldigt skub bagi ved middelhøje omdrejningstal og
det mærkes. Ikke ved at man kommer hurtigere op på
de 100 km/t, men ved at man kommer hurtigere op i
fart i mellem hastigheds områderne.
Det lille kunststykke tilfører så meget dynamisk
power, at det intet problem er, at det officielle
accelerationstal ikke er så højt. Effekten på 105
hestekræfter opnås alligevel først ved så højt et
omdrejningstal, at momentet for længst har forladt
motorrummet. I øvrigt er maskineriet civiliseret,
vibrationssvagt og ganske stilfærdigt.
Pral eller køreglæde
Resultatet er, at hvis det ikke handler om at prale
overfor vennerne over, at man har en Alfa Romeo med
så og så mange hestekræfter, men at man kan ”nøjes
med” at glæde sig over at være ejer af en Alfa Romeo
med fin power, fine dynamiske køreegenskaber (for de
er identiske med de andre motorvarianter, men
selvfølgelig lidt afhængige af hjulstørrelse og
dækmontering) og at man er i besiddelse af mindst
30.000 kroner mere end hvis man havde købt f.eks.
førnævnte modelvariant med 140 hestekræfter (og dem
kan man jo bruge på at style bilen, eller til at
køre på ferie for), så er der kun én bemærkning at
sige om Giulietta 1,6 JTDm med 105 hk: Prøvet og
godkendt.
|