105 hestekræfter i en Alfa Romeo Giulietta. Det
lyder ikke af meget, men vi ved fra en tidligere
prøvekørsel af en Giulietta med 105 dieselheste, at
det kan være ret OK. Med 105 benzinheste er det
endnu bedre – og en del billigere.
Priser er noget relativt nu om dage. Og man må ikke
glemme, at måske den væsentligste udgift på en bil
er værditabet, med mindre man kører den helt til
ende, altså når dens næste destination er
skrotpladsen. Men 250.000 kroner for en Giuletta er
en ret attraktiv listepris.
Bedste køb for pengene
Vi har tidligere prøvekørt Giulietta, bl.a. i den
nævnte 105-hestes dieselversion (læs
testen af Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm 105 hk hér
>>>),
og selvfølgelig kan alle de funktionelle
beskrivelser også bruges på den hér prøvede udgave.
Den hedder slet og ret Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB
105. Den er basisudgaven i Giulietta serien og med
den nye 105-hestes motor er den formentlig det
bedste Giulietta-køb for pengene.
For hvis vi trods diesel-testen havde en vis skepsis
overfor en 105-hestes benziner i den sportslige
elegante italiener, forsvandt al vores skepsis ud af
vinduet, da vi trådte speederen i bund og mærkede
det karakteristiske diesel-tryk i ryggen – selvom
motoren var en benzinmotor.
Turbokræfter ved lav fart
Det skyldes selvfølgelig, at den beskedne 1,4 liters
benzinmotor var udrustet med turbolader.
Momentkurven topper allerede ved 1750 omdr./min. Og
det giver en forrygende fart i de lavere
hastighedsområder.
Det skyldes også, at vi lagde ud med at give
Giulietta’en alt det Alfa-DNA, den kunne få. Det
foregår som i de andre modeller ved aktivere en knap
i midterkonsollen. Med indstillingen ”Dynamic”
ændres motorstyringen, så man får mere moment og
samtidig også en mere direkte speederrespons. Til
gengæld går det noget ud over benzinøkonomien.
Bil til lidt af hvert
Ved forsigtig økonomisk kørsel og DNA-knappen i den
kedeligste position kan man officielt køre 15,6
km/l. Men hvad har man så en Alfa Romeo for? Jo,
fordi man måske både har brug for en bil til
hverdagskørsel og måske godt engang imellem kan lide
at have det lidt sjov. Livet er skiftende – nogle
gange alvorligt, andre gange lidt morsommere. Det
lever Alfa’en op til.
Med 105 benzinheste, et moment på 206 Nm ved 1750
omdr./min og Dynamic-mode indstillingen aktiveret
når man 100 km/t på 10,6 sekunder. Det er 7/10
sekund hurtigere end dieselmotoren med samme effekt.
Det er mindre støjende, vibrationerne er færre,
vægtfordelingen skudt lidt bagud (vægtforskellen på
dieselmodellen og benzinbilen er dog kun 30 kg, men
de ligger over forakslen) og noget mere smidigt og
let kørt.
Med andre ord: En rigtig god oplevelse. Man kommer
helt ind i Alfa-sjælen, helt ind til Alfa DNA’et.
Det er oven i købet billigere i anskaffelse – ret
billigt faktisk. Hvis vi skulle vælge mellem 105
dieselheste eller 105 benzin-ditto, vinder
benzinbilen, helt klart.
|