En sportscoupé til omkring de 800.000 kroner?
Faktisk er der nogle stykker på markedet.
Mercedes-Benz, BMW og Audi er verdensmestre i at
bygge sportslige biler i denne prisklasse. Ofte
baseret på de mere civiliserede mellemklassebiler.
Den nye BMW 3-serie coupé med den store motor er et
godt eksempel. Og så er der Alfa Romeo Brera.
Den er baseret på 159 serien, den har samme front.
Men fordi Alfa Romeo ved, at biler oftest købes med
hjertet, har man skabt et basisdesign hos 159, der
”så let som ingenting” kan bruges til – i dette
tilfælde – at bygge en sportscoupé!
Dråbeformet
Fra fronten af og bagud er det en helt anden bil.
Designet er aerodynamisk optimeret og nærmest
dråbeformet – og det karakteristiske batteri af
forlygter er kopieret nede bagtil, så bagpartiet
helt lever op til den designlinie, der er skabt
fortil. Teknikken er ikke så meget forskellig for
159-basis. Men det er jo præcis det samme, BMW har
gjort med 3-serie Coupé’en. Intet forkert i det.
Men i Brera klæder er Alfa 159 forvandlet til en
sportsvogn. Sådan næsten, for den har stadig ret
komfortable køreegenskaber. Undervognen er strammet
op, men Brera er på én gang en sportsvogn, man fuldt
betryggende kan køre hurtigere med end færdselsloven
tillader (vil vi skønne) og samtidig cruise op ad
kystvejen i. Noget der ikke må underkendes, når det
gælder eksotiske biler – hvor følelser og passion er
de højest placerede valg kriterier.
3,2 liters V6
Topmodellen til de 800.000 kroner, sådan lige knap
nok, er udstyret med en 260-hestes 3,2 liters V6. En
fin motor, der også indgår i 159-seriens øvrige
modelprogram. Både 159 og 159 Sportwagon kan leveres
med V6’eren. Som sådan er Brera ikke den billigste
mulighed for at få 260 Alfa-heste under
motorhjelmen. Men bestemt den mest eksotiske.
Alfa Romeo Brera 3,2 V6 har nemlig også
firehjulstræk. Det er ikke det centrale ved
køreoplevelsen, men det er med til at skabe en
livlighed, som konkurrenterne uden firehjulstræk må
misunde Alfa Romeo. Vægtmæssigt er der tale om en
tung bil, men firehjulstrækket – som i øvrigt
bidrager til vægten – kompenserer ikke bare på
glatte veje og på løst underlag. Også på hel
almindelig og knastør asfalt kommer man mere
ubesværet omkring hjørnerne. Dobbelte wishbone
hjulophæng fortil, multilink bagtil og 225 mm brede
17” 50 procent lavprofildæk optimerer oplevelsen.
Elegante detaljer
Der er tale om en 2+2 – dvs. der er plads til 2
voksne på forsæderne, men de skal ikke være udpræget
velvoksne for også at kunne sidde bagi. Adgangen til
bagsæderne, hvis man nu absolut vil derind, er i
øvrigt gjort lettere på en elegant måde: fordi en
coupé pr. definition kun har én dør i hver side, er
forsæderne indrettet, så de elektrisk glider frem og
letter adgangen til bagsæderne. Det understreger det
elegante og bekræfter det eksotiske ved en Brera men
fører dog ekstraudstyret.
Hvis den indre passion ikke endnu er overbevist er
der én egenskab, som må bjergtage selv den aller
mest stædige. Tryk på knappen i loftet, så glider
taget tilbage. Ikke det udvendige – der er ikke tale
om forvandling til en åben bil (det burde man måske
overveje – men det er en anden ting). Men når den
indvendige beklædning – vi kan kalde det et
solgardin – er kørt til side, åbenbarer der sig et
panoramavindue i kabinens fulde bredde, med direkte
kig til solen eller stjernehimlen, afhængig af
tidspunktet på dagen (og vejrgudernes lune).
En vigtig effekt af tagvinduet er lysindfaldet i
kabinen, som bliver helt fantastisk. Det er – næsten
– som at køre en åben bil uden sus om ørene, med
mindre man åbner sideruderne for også at opleve den
buldrende V6’er for fuld udblæsning.
|