Den er egentlig ikke skabt til race, men på
almindelig landevej er den næsten utålelig at køre
i. Og omvendt: I samme øjeblik, man kryber ned i den
snævre kabine, begynder det at krible i kroppen, man
lader øjnene spejde hvileløst omkring indtil de
finder det, de er sat til at lede efter: En
racerbane, eller i hvert fald et afspærret stykke
asfalt, hvor man kan få lov til at boltre sig uden
fare for omgivelserne (og i begrænset grad en selv).
Bilen er en Alfa Romeo 4C og undertegnedes øjne
faldt til ro, da de spottede FDM Sjællandsringen.
Selvom FDM Sjællandsringen er beskeden i sin længde
og ikke særlig velegnet som racerbane, har den flere
unikke egenskaber: For det første er de fire kurver
utrolig forskellige. For det andet er langsiderne
godt nok ikke lange, men lange nok til at man kan
komme op i fart og fornemme en bils stabilitet. For
det tredje er den overskuelig, så man kan planlægge
sin kørsel – det er vigtigt, når det er en test, det
handler om.
Perfekte kørselsforhold
Hvad der mangler er et større areal til afkørsler.
Autoværnene er for tæt på, men det er måske ret
beset godt det samme. Ellers ville det ende i det
rene Top-Gear, hvor der er hundredevis af meter frem
til nærmeste påkørselsrisiko, og det er ikke altid
lige realistisk.
Og egentlig passer FDM Sjællandsringen godt til den
lille Alfa Romeo 4C, hvad vi hurtigt fandt ud af. Se
videoen, f.eks. på YouTube i Fuld HD, og få en
fornemmelse deraf.
Kompakt
Alfa Romeo 4C er ikke stor. Den måler blot 3,99
meter i længden, den er 1,19 meter høj, 1,87 meter
bred og vejer 920 kg. Den har egentlig ikke så
imponerende mange hestekræfter – 240 hk, når det går
hårdest for sig. Men fordi den er så kompakt, for nu
at sige det på den måde, har den meget fine
fartpræstationer.
Den når 100 km/t på blot 4,5 sekunder og kan sprinte
derudaf med 258 km/t. Det sidste har vi ikke prøvet,
så lang er FDM Sjællandsringen ikke, men for enden
af langsiden kom vi tæt på 200 km/t og hvad der
måske var det allervigtigste: Alfa’en var ultra
hurtig og stabil i nedbremsningen (100 km/t til 0
km/t klares på bare 36 meter) og ikke mindst i
indstyringen i kurverne.
Ultimativ køreoplevelse
Det skyldes, at Alfa Romeo har bygget en perfekt
sportsvogn, hvis eneste formål her i livet er at
levere den ultimative køreoplevelse, når fart er
alt, hvad det drejer sig om. Den har wish-bone
hjulophæng, monteret direkte på monocoque’n, for
sådan en har den også, den er baseret på en
vridningssikker kulfiber platform og de 30,5 cm
store forhjulsbremseskiver er ventilerede, som det
sig hører og bør.
Vægtfordelingen er 40 procent på forhjulene og 60
procent på de trækkende baghjul. Det giver en
lettere overstyringstendens, som er helt i harmoni
med den dynamiske køreoplevelse. Med de 205 mm brede
40 procent lavprofildæk på 18” fælge fortil og
235/40-18 bagtil er tingene imidlertid helt i
harmoni.
Tro mod traditionerne
Maskineriet er skabt, tro imod Alfa Romeos
traditioner. Det er en 1750 ccm (1742 ccm, hvis vi
nu skal være helt nøjagtige) 4-cylindret
række-benzinmotor med turbolader, skabt i aluminium
(kendes også fra Giulietta), installeret bag
cockpittet og gearskiftet er et 6-trins TCT
dobbeltkoblingsgear, som er fænomenalt godt under
acceleration, men lider under samme svaghed som alle
dobbeltkoblingsgear, at det er lidt forsinket, når
man decelererer og pludselig knalder speederen i
bund.
Lyden er enestående, men Alfa Romeo har heller ikke
gjort meget for at lyddæmpe bilen. Lydisolering,
vibrationsreduktion osv. koster vægt og dynamik, så
det er bandlyst. Netop derfor er 4C så herlig på en
bane, hvor man kan slå sig løs, og af samme årsag er
den ikke udpræget velegnet til komfortabel langfart.
Landevejs-racerbil
Alfa Romeo har da også valgt, kun at producere bilen
i 1000 eksemplarer, hvorved den kan indregistreres
efter reglementet for landevejs-racerbiler. Og det
er præcis, hvad den er: En landevejsracerbil, som
ikke desto mindre har det allerbedst, når der er fri
hastighed, og det er der sjældent på landevejene nu
om dage…
|