Der kan siges meget pænt om en Alfa Romeo 159
Sportwagon. Det har vi gjort i tidligere tests, men
der kan minsandten også siges nogle negative ting. I
hvert fald, hvis man ikke er passioneret Alfa Romeo
tilhænger og i hvert fald, når Alfa Romeo lægger en
260 hestes 3,2 liters V6 ned i motorrummet ude
foran. Det er ligesom ikke trenden, at køre i biler
med stor effekt og højt benzinforbrug.
MEN: Hold lige hestene en gang. En Alfa Romeo 159
3,2 V6 er ikke en helt almindelig bil. Den er en
passion. På samme måde som mange synes, det er OK at
oplyse en fodboldbane med hundrede tusindvis af
kilowatt, som skabes af brændselsdrevne
elektricitetsværker, der slipper CO2 ud i
atmosfæren, på samme måde som nogen synes det er OK,
at tage på ferietur i en stærkt forurenende
Jumbojet, som nogen synes det er OK at købe billige
kinesiske varer, produceret på stærkt forurenende
fabriksanlæg og fløjet hertil i forurenende og
energiforbrugende fly, på samme måde er der altså
mennesker, for hvem en køretur i en Alfa Romeo med
260 hestekræfter simpelthen er det bedste hér i
verden. Eller blot at lytte til den enestående
buldren fra V6’eren.
Respekt
Det, det handler om, er at vise respekt. Det har
Alfa Romeo gjort med den nye 159 V6’er – og det kan
ejeren også siden gøre. Hvis man ikke absolut skal
brage speedern i bund og dragrace frem til næste
lyskryds hele tiden, men blot nyder den store effekt
engang imellem, bruger man såmænd i praksis ikke så
meget mere benzin end en ganske lille bil gør.
Dermed forurener man heller ikke så meget. Ret beset
kan man jo blot planlægge sin kørsel lidt bedre –
mange mennesker tænker næppe over, at der hér er
meget mere at spare end ved alene at forlige sig på,
at bilen er sparsommelig.
Alligevel har Alfa Romeo arbejdet målrettet på at
gøre det lettere for de passionerede købere.
Minus 4X4
For det første har man bortskaffet firehjulstrækket,
som både var tungt og brændstofkonsumerende.
Resultatet er sjovt nok blevet bedre, for nu er
Alfa’en meget mere viril. Den trives langt bedre på
snoede veje og ved høj fart. At man så må kæmpe lidt
mere for at få vejgreb i startfasen under en kraftig
acceleration er en anden sag – men det klarer
Alfa’ens ESP nu rimelig godt for en. |