- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Alfa Romeo 1750 Distinctive

Powerfuld nostalgi


Tekst: Søren Clauding – februar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt Alfa Romeo 159 i flere varianter (se oversigten over biltests hér>>>). Problemet med især den store 3,2 liters V6 var åbenlyst: Den var for tørstig og forurenede for meget, set med vor tids energisparemiljøøjne. Alternativet var en 2,2 liters 4-cylindret maskine. Også den var for tørstig og savnede moment. De dele er løst med den helt nye 1750 ccm turbo benzinmotor, der fremover er standard i Alfa Romeo programmet.

 

1750 handler dog ikke kun om en effekt på niveau med 2,2’eren og et moment, der svarer til 3,2’eren. 1750 er ren nostalgi, for det tal kan føres tilbage til Alfa Romeo glorværdige fortid, hvor netop slagvolumenen på 1750 ccm var noget særligt hos Alfa.


 


Det, der gør en Alfa…

I vor tid kunne motoren ligeså godt have været på 1,8 liter eller 2,0 og så ved hjælp af motorstyring rettet ind på de 200 hestekræfter, som 1750’eren præsterer og momentet på 320 Nm (i øvrigt imponerende, for det optræder allerede ved 1400 omdr./min. – helt usædvanligt for en benzinmotor). Men der er så meget, der kan ensrettes og det gør man ikke hos Alfa Romeo. Det er netop det, der gør en Alfa Romeo. Ingen tilfældigheder.

 

Så resultatet er altså blevet en 1750’er. Og den er nu den eneste benzinmotor i 159 modelprogrammet.

 

Hurtig og økonomisk

I tørre tal kan man officielt køre 12,3 kilometer på en liter benzin. Det kan man næsten også i praksis. Forudsat naturligvis, at man ikke konstant forsøger at teste, om det nu også er muligt at nå de 100 km/t på 7,7 sekunder eller absolut og hele tiden vil være sikker på, at topfarten på 235 km/t holder stik. Det første går hårdt ud over benzin-konto’en, det gør det sidste også og så kan man være sikker på at skulle aflevere kørekortet før eller siden, med mindre man alene boltrer sig Tyskland. Og uden kørekort er en Alfa 159 godt nok stadig smuk at se på, men fornøjelsen ved at køre den er en stor del af glæden ved sådan en bil.

 

Med den nye motor koster Alfa Romeo 159 450.000 kroner. Den markedsføres alene med det såkaldte Distinctive udstyr, så det er kun hvad angår ekstraudstyret, man har mulighed for at vælge. Det er samlet i nogle pakke-løsninger, men pas på, et par af dem indeholder også ”sænket undervogn”. Det er temmelig meget – 20 mm, faktisk – og det giver, kombineret med lavprofildækkene, både en temmelig fast affjedring samt en så lav frihøjde, at vi her i vintervejret havde svært ved at få plads nok under bilen til at køre på almindelige dårligt ryddede snebelagte danske landeveje.

 

Føreren skal bidrage

Den nye motor udmærker sig ved at være forbavsende lydløs. Turbo-tøven er der ikke meget af, men turboladeren skal lige have fat, inden man for alvor sprinter derudaf. På ultra glatte veje kan kræfterne komme en smule overraskende og hér glæder man sig så over ESP og antispind. Traditionen tro overføres kræfterne meget direkte igennem differentialet, hvilket giver en smule uro. Men sådan er en Alfa. Det er fortsat en bil, hvor føreren også skal yde en smule for at få det maksimale ud af køretøjet.

 

 


Modelnavn:

Alfa Romeo 159 1750 TBi Distinctive

Pris:

Kr. 450.000

Motor:

4 cyl. 1742 ccm m turbolader, direkte indsprøjtning og variabel timing, 200 hk/320 Nm

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ benzinøk/ CO2:

7,7 sek/235 km/t/12,3 km/l/ 189 g/km

Hjulophæng:

For: Dobbelt wishbone

Bag: Multilink

Dæk:

225-50/17

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

405 liter

Div. udstyr:

ESP med hill-holder. ASR. EBD. Bi-zone klimaanlæg. El-ruder for og bag. 2 X Isofix. El-betjente opvarmede sidespejle. Elektronisk nøgle med fjernbetjening. Startknap. Multijusterbart læderrat. 9 airbags.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt