- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Alfa Romeo 159 1,9 JTS


Drengedrømme - og også for piger

Tekst: Søren Clauding. Foto: Vivi Siiger - april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo skaber drømme. Drengedrømme – og pigedrømme. For det er et faktum, at der er ligeså mange drenge som piger, der kikke efter en Alfa 159. Og det er ikke på grund af testkørerne (tror vi nok…).

 

Alfa Romeo har om noget bilmærke et eksotisk islæt. Det er en bil, som enhver med bare en dråbe benzin i blodet på et eller andet tidspunkt nødvendigvis må have drømt om. I perioder har Alfa Romeo ikke levet op til mærkets ry og det har sat skår i omdømmet, men i de seneste år har man virkelig strammet op på tingene og bygget den ene drømmebil efter den anden.

 

159 er det foreløbig højdepunkt – som snart følges op af 159 Touring. Det er biler, der til fulde kan bære navnet, når det er aller bedst: Elegante, moderne, velkørende Grand Turismo biler. Hér kan man få drømmen bekræftet - om ikke nødvendigvis opfyldt.

 

En Alfa Romeo 159 er nemlig ikke en billig bil. Små 400.000 kroner koster den billigste version med 1,9 liters motor. Den er prissat som den billigste 3-serie BMW og det er næppe nogen tilfældighed.

 

At der er en verden til forskel på de to biler sætter ikke Alfa’en lavere. Den har forhjulstræk, BMW’erne har baghjulstræk. Men på mirakuløs vis har Alfa formået at give forhjulstrækkeren så meget køredynamik, at man på ingen måde går galt i byen, hvis man foruden Alfa-navnet ønsker en sportslig sedan i markedets mest elegante snit.

 

En Alfa Romeo kører fortræffeligt. Køreegenskaberne har højeste prioritet og selvom lidt af teknikken er hentet gennem samarbejdet med General Motors og stammer fra Opel Vectra, er de to biler ikke at sammenligne. Alfa har nemlig konsekvent baseret køreegenskaberne på gennemprøvet basalviden.

 

Karrosseriet er et af de mest vridningsstabile overhovedet. Den er en ægte sedan, hvor bagsæderyglænene ikke kan lægges ned og bagklappen er forholdsvis beskeden. At det har konsekvenser for funktionalitet som betjening af bagagerum og bagagekapaciteten er for Alfa betydningsløs – blot bilen kører bedre.

 

Det gør den. Styrepræcisionen er på højeste niveau – til trods for at Alfa har bygget en bil, der er både lydløs og komfortabel. Affjedringen grænser til det bløde – men tag ikke fejl: kurveegenskaberne og styrepræcisionen er fortræffelig, netop fordi det kun er affjedringen og ikke hele karrosseriet, der absorberer ujævnhederne – og naturligvis fordi Alfa benytter racerbils-ophæng i form af ”Dobbelte wishbones” fortil og multilink ophæng bag. Sjældent har vi passeret ujævne veje med huller og bump så umærkeligt – og så hurtigt – som det var muligt i 159’eren.

 

Designet er en vigtig del af Alfa Romeo imaget. Bilen er ikke bare anderledes, den er decideret smuk. Batteriet af frontlygter placeret på den kileformede spidse front gør den på én gang aggressiv og elegant. Det løftede bagparti er mere diskret og tilgodeser behovet for bagageplads. Selvom åbningen til bagagerummet er beskeden rummer det ca. 400 liter og det rækker for de fleste.

 

Kabinedesignet er helt i harmoni med de udvendige linier. Førerpladsen er i centrum – instrumenterne i midterkonsollen er rettet imod ham. Kombineret med det lille rat har føreren det store overblik og siddestillingen er fortræffelig.

 

Man sidder fint også på de øvrige pladser, men det er under kørslen man oplever.

 

Et lille minus: 1,9 liters motoren snurrer villigt og yder tilstrækkeligt til gode præstationer. Men bilen beder om mere. 160 hestekræfter lyder af meget, men det er som om man savner noget, når speederen presses ned. Et hysterisk synspunkt? Måske, men det er blot udtryk for, hvor god bilen er – og til syvende og sidst er det blot et spørgsmål om at spendere lidt mere på Alfa’en, nu man er i gang. 60.000 kroner oveni giver yderligere 25 heste og +200.000 giver 100 heste mere.

 

Benzinøkonomien er OK, så længe man cruiser. Giver man los, koster det penge, men den fornøjelse bør man give sig selv, i hvert fald engang imellem.

Elegance, komfort og fortræffelige sportslige køreegenskaber sætter Alfa Romeo 159 i en klasse for sig.

 

Batteriet på ialt otte forlygter fuldender det på én gang elegante og aggressive frontparti.

 

Bagagerumskapaciteten er OK, men Alfa 159 er en ægte sedan med et ekstremt stift karrosseri og det er bl.a. gået ud over bagklappens størrelse.

 

Det er næsten som om de 160 hestekræfter er for lidt – men det er kun fordi 159’eren har meget mere i sig.

 

Estetisk design i højeste potens genspejles i alle Alfa’ens detaljer. 


 

 

Modelnavn:

Alfa Romeo 159 1,9 JTS

Pris:

Kr. 389.279

Motor:

4 cyl. 1,9l, 160 hk/190 Nm. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

9,7 sek/212 km/t/11,5 km/l

Hjulophæng:

For: Dobbelt wishbone

Bag: Multilink

Dæk:

205-55/16

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

406 liter

Div. udstyr:

ESP med hill-holder. ASR. EBD. El-ruder for. 2 X Isofix. El-betjente opvarmede sidespejle. Elektronisk nøgle med fjernbetjening Startknap. Multijusterbart læderrat. 9 airbags.

 

Link til importørens website 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt