Havde det ikke været på grund
af den særlige front, ville det have været svært at
identificere den store Mercedes EQS som elbil. For
Mercedes har heldigvis valgt, ikke at begynde
forfra, blot fordi man udskifter den konventionelle
drivline med en elektrisk. Derfor bliver resultatet
ligeså luksuriøst, som man har forventninger til og
de svagheder, der måtte være, ligger ikke i den
elektriske drivline.
Svagheder, i en
luksus-Mercedes? Ja, og nej, for mon ikke de
elimineres med den næste softwareopdatering? Men det
gælder sådan set alle moderne biler, at deres
indbyggede software ikke er bedre end det input, de
modtager, og det er de ikke altid helt herre over.
Hastighedsforvirring
Derfor oplever man næste
altid, at ikke mindst køreassistenterne, der hjælper
til at man overholder den gældende hastighedsgrænse,
og som er dikteret af EU-regler, af og til tager
fejl, som da EQS’en flere gange på en kortere
strækning satte farten op fra de gældende 100 km/t
til 120 km/t helt uden grund. Og systemet havde det
også med at blive lidt forvirret, når vejrliget var
dårligt og trafikken for tæt.
Men ret beset: Et tryk på en
”knap”, så er systemet deaktiveret, så værre er det
ikke. Og som hovedregel virker det.
Og det er så også den eneste
regulære svaghed, vi oplevede i EQS-testen. For
Mercedes er geniale til at skabe og fremstille
luksusbiler. Og den ekspertise benyttes fra ende til
anden, når de kreerer en bil i snart sagt en hvilken
som helst størrelse. Men det er udtalt i
magnum-størrelsen, for en EQS er stor.
En stor bil
Den er 5,22 meter lang og
1,93 meter bred (uden sidespejle). Det giver en
herlig køreoplevelse, og den udfordres først, når
man skal klemme bilen ind på en af de til mindre
biler opstregede parkeringsfelter, som lovgivningen
fastslår at man skal blive indenfor. Det er
ufatteligt, at man har indført en lov, der gør det
muligt at udskrive bøde, blot fordi de almindelige
p-pladser er for smalle eller for korte.

Det er naturligvis en
udfordring, hvis man benytter elbilen dér, hvor den
i særdeleshed gør gavn: I bycentrene, hvor
luftforureningen regulært reduceres, hvis flertallet
af biler ikke lukker udstødningsgasser ud, mens de
kører. Det gælder i særdeleshed også for varebiler,
men det er en anden historie…
Mange kræfter
En Mercedes EQS udleder ingen
skadelige stoffer. Den er udrustet med en
360-hestes, 568 Nm kraftig vandkølet permanent
exited synkron elmotor. Den har træk på baghjulene
og vejer små 2,5 tons. Det er godt nok noget mere
end en konventionel E-klasse, men trods alt ikke så
meget forskelligt fra, hvad man er vant til med
store biler. De har typisk også baghjulstræk, når
der står BMW eller sidder en Mercedes-stjerne på
fronten. Kombineret med de mange kræfter udløser det
en høj grad af køredynamik, som man også er vant til
at håndtere i store biler.

En del af humlen ligger i en
fin luftaffjedring, der spiller god sammen med
double-wishbone forhjulsophæng og multilink ved
baghjulene, og så har den mindre supplerende
finesser, som underbygger manøvredygtigheden.
Eksempelvis har EQS også baghjulsstyring, som styrer
med ved lav fart og stabiliserer bilen ved høj
hastighed.
Større batteri
Den store bil er udrustet med
et 118 kWh 400 Volt batteri, hvoraf de 107,8 kWh er
til rådighed. Dens forbrugstal ligger mellem 19,8 og
16,4 kWh/100 km og ny energi kan tankes med op til
11 kW, hvis det er vekselstrøm og 200 kW jævnstrøm.
Man kan undre sig over, at 22 kW AC ikke er en
option, men det er det også, blot kun fra en hjemlig
ladeboks.
Siden kan man køre fra 687
til 821 kilometer på en opladning. Vi nåede dog kun
535 kilometer (iflg. bilens computerberegning) – men
temperaturerne var også tæt ved frysepunktet.
Overvældende design
Det nye ved den aktuelle bil
er, at der er tale om et facelift. EQS blev lanceret
i 2021, og overhalingen gælder dels et større
batteri og dels en generel teknisk opdatering. Bl.a.
er en varmepumpe nu standard.
Men bilens design er nok det
mest overvældende. Den fanger øjet, både udvendigt
og indvendigt, hvor det såkaldte Hyperscreen
skærm-kompleks, bestående af to OLED skærme og en
LCD instrumentskærm, til stadighed minder føreren
(og passagererne) om, at den bil er noget særligt.

Automatisk døråbning
Desuden er det elegant og ganske praktisk, at
de store døre kan åbnes automatisk. Der er mange
måder, hvorpå den automatiske døråbning kan
aktiveres - næsten for mange. Men det lærer man vel
hen ad vejen.
Mange kommandoer kan styres
via tale, oven i købet på dansk. Det fungerer godt,
så længe man forstår, at udtrykke ordren
tilstrækkelig klart og entydigt.
Luksus i mindste detalje
Ellers er det den gennemførte
luksus ned i små detaljer, der betegner EQS. Det er
fx svært ikke at blive bjergtaget af et medfølgende
sæt af bløde puder, der indgår i Executive
bagsædepakken. Hvorfor skal nakkestøtter være hårde,
når de kan være bløde? Og heldigvis får man et
varsel, inden man forfalder til en lille lur, nu man
sidder så behageligt og måske endda lytter til
afslappende toner gennem det sofistikerede Burmester
Surround Sound anlæg.

Mercedes-Benz EQS er
eksemplet på, hvordan elektrisk mobilitet og
kørekomfort næsten ikke kender nogen grænser. Men
den er stadig en bil, om end den afgiftsreducerede
listepris får den til at stå i 1,18 millioner kroner
(plus godt 300.000 kroner for de i testbilen
medfølgende udstyrspakker). Det mærker man ikke
mindst af selv-styre teknikken. Den er fin, når
bilen foreslår at skifte vognbane på motorvejen. Men
iblandt er systemet lidt vel rigelig optimistisk, og
dér kommer man som fører selv ind i billedet. På den
anden side: Vil man køre helt førerløst, kan man jo
bare tage toget – men det giver så en lang række
andre udfordringer…

Sprinklervæske påfyldes udvendigt.
|