- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mercedes-Benz EQS 450+ Sedan RWD Electric Art Executive


Luksus elbil på meget højt niveau


Af Søren Clauding - januar 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Havde det ikke været på grund af den særlige front, ville det have været svært at identificere den store Mercedes EQS som elbil. For Mercedes har heldigvis valgt, ikke at begynde forfra, blot fordi man udskifter den konventionelle drivline med en elektrisk. Derfor bliver resultatet ligeså luksuriøst, som man har forventninger til og de svagheder, der måtte være, ligger ikke i den elektriske drivline.

 

Svagheder, i en luksus-Mercedes? Ja, og nej, for mon ikke de elimineres med den næste softwareopdatering? Men det gælder sådan set alle moderne biler, at deres indbyggede software ikke er bedre end det input, de modtager, og det er de ikke altid helt herre over.

 

Hastighedsforvirring

Derfor oplever man næste altid, at ikke mindst køreassistenterne, der hjælper til at man overholder den gældende hastighedsgrænse, og som er dikteret af EU-regler, af og til tager fejl, som da EQS’en flere gange på en kortere strækning satte farten op fra de gældende 100 km/t til 120 km/t helt uden grund. Og systemet havde det også med at blive lidt forvirret, når vejrliget var dårligt og trafikken for tæt.

 

Men ret beset: Et tryk på en ”knap”, så er systemet deaktiveret, så værre er det ikke. Og som hovedregel virker det.

 

Og det er så også den eneste regulære svaghed, vi oplevede i EQS-testen. For Mercedes er geniale til at skabe og fremstille luksusbiler. Og den ekspertise benyttes fra ende til anden, når de kreerer en bil i snart sagt en hvilken som helst størrelse. Men det er udtalt i magnum-størrelsen, for en EQS er stor.

 

En stor bil

Den er 5,22 meter lang og 1,93 meter bred (uden sidespejle). Det giver en herlig køreoplevelse, og den udfordres først, når man skal klemme bilen ind på en af de til mindre biler opstregede parkeringsfelter, som lovgivningen fastslår at man skal blive indenfor. Det er ufatteligt, at man har indført en lov, der gør det muligt at udskrive bøde, blot fordi de almindelige p-pladser er for smalle eller for korte.



Det er naturligvis en udfordring, hvis man benytter elbilen dér, hvor den i særdeleshed gør gavn: I bycentrene, hvor luftforureningen regulært reduceres, hvis flertallet af biler ikke lukker udstødningsgasser ud, mens de kører. Det gælder i særdeleshed også for varebiler, men det er en anden historie…

 

Mange kræfter

En Mercedes EQS udleder ingen skadelige stoffer. Den er udrustet med en 360-hestes, 568 Nm kraftig vandkølet permanent exited synkron elmotor. Den har træk på baghjulene og vejer små 2,5 tons. Det er godt nok noget mere end en konventionel E-klasse, men trods alt ikke så meget forskelligt fra, hvad man er vant til med store biler. De har typisk også baghjulstræk, når der står BMW eller sidder en Mercedes-stjerne på fronten. Kombineret med de mange kræfter udløser det en høj grad af køredynamik, som man også er vant til at håndtere i store biler.



En del af humlen ligger i en fin luftaffjedring, der spiller god sammen med double-wishbone forhjulsophæng og multilink ved baghjulene, og så har den mindre supplerende finesser, som underbygger manøvredygtigheden. Eksempelvis har EQS også baghjulsstyring, som styrer med ved lav fart og stabiliserer bilen ved høj hastighed.

 

Større batteri

Den store bil er udrustet med et 118 kWh 400 Volt batteri, hvoraf de 107,8 kWh er til rådighed. Dens forbrugstal ligger mellem 19,8 og 16,4 kWh/100 km og ny energi kan tankes med op til 11 kW, hvis det er vekselstrøm og 200 kW jævnstrøm. Man kan undre sig over, at 22 kW AC ikke er en option, men det er det også, blot kun fra en hjemlig ladeboks.

 

Siden kan man køre fra 687 til 821 kilometer på en opladning. Vi nåede dog kun 535 kilometer (iflg. bilens computerberegning) – men temperaturerne var også tæt ved frysepunktet.

 

Overvældende design

Det nye ved den aktuelle bil er, at der er tale om et facelift. EQS blev lanceret i 2021, og overhalingen gælder dels et større batteri og dels en generel teknisk opdatering. Bl.a. er en varmepumpe nu standard.

 

Men bilens design er nok det mest overvældende. Den fanger øjet, både udvendigt og indvendigt, hvor det såkaldte Hyperscreen skærm-kompleks, bestående af to OLED skærme og en LCD instrumentskærm, til stadighed minder føreren (og passagererne) om, at den bil er noget særligt.



Automatisk døråbning

Desuden er det elegant og ganske praktisk, at de store døre kan åbnes automatisk. Der er mange måder, hvorpå den automatiske døråbning kan aktiveres - næsten for mange. Men det lærer man vel hen ad vejen.

 

Mange kommandoer kan styres via tale, oven i købet på dansk. Det fungerer godt, så længe man forstår, at udtrykke ordren tilstrækkelig klart og entydigt.

 

Luksus i mindste detalje

Ellers er det den gennemførte luksus ned i små detaljer, der betegner EQS. Det er fx svært ikke at blive bjergtaget af et medfølgende sæt af bløde puder, der indgår i Executive bagsædepakken. Hvorfor skal nakkestøtter være hårde, når de kan være bløde? Og heldigvis får man et varsel, inden man forfalder til en lille lur, nu man sidder så behageligt og måske endda lytter til afslappende toner gennem det sofistikerede Burmester Surround Sound anlæg.



Mercedes-Benz EQS er eksemplet på, hvordan elektrisk mobilitet og kørekomfort næsten ikke kender nogen grænser. Men den er stadig en bil, om end den afgiftsreducerede listepris får den til at stå i 1,18 millioner kroner (plus godt 300.000 kroner for de i testbilen medfølgende udstyrspakker). Det mærker man ikke mindst af selv-styre teknikken. Den er fin, når bilen foreslår at skifte vognbane på motorvejen. Men iblandt er systemet lidt vel rigelig optimistisk, og dér kommer man som fører selv ind i billedet. På den anden side: Vil man køre helt førerløst, kan man jo bare tage toget – men det giver så en lang række andre udfordringer…



Sprinklervæske påfyldes udvendigt.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>



Model:

Mercedes-Benz EQS 450+ Sedan RWD Electric Art Executive

Listepris:

Kr. 1.180.452

Motor, transmission, batteri:

1 Permanent Exited  Elmotorer. 360 hk, 568 Nm. Baghjulstræk. 118 kWh 400 V litium-ion batteri. AC opladning: 22 kW. DC opladning: 200 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/ Energiforbrug/ rækkevidde (WLTP):

6,2 sek./ 210 km/t/ 16,4 kWh/100 km/ 687 km.

Længde:

5,22 m

Anhængervægt: 750

Bagagerum:

620-1770 liter

Hjul: 255/45-20

Værd at bemærke:

Fuld LED med adaptiv fjernlysassistent. 20” letmetal fælge. Nøglefri. Adaptiv fartpilot og automatisk vognbaneskift. El-forsæder med varme, køl og massage. Varmepumpe. Burmester Surround Sound (ekstra). El-skydetag (ekstra). MBUX Navigation og Hyperscreen. Fjernbetjening via app.



Head-up displayet har sin basis under forruden og giver et klart billede af de vigtigste køredata.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt