- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Volvo EX30 Cross Country

Powerfuldt univers-mix


af Søren Clauding - november 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvekørte vi den store Volvo EX90. En prøvekørsel med udfordringer, kan man vist godt kalde det, men med det lyspunkt, at en ny generation venter i kulisserne. Hvis den nye bil mixes med det univers, vi fik en smagsprøve på i den nyere lillebror i modelviften, EX30, ser det godt ud. Sidstnævnte har vi prøvekørt i den særlige Cross Country version.

 

Den befinder sig nemlig i sit helt eget univers, øjensynlig skabt til formålet. Og selvom også EX30 Cross Country rummer plads for forbedring, er der en verden til forskel på oplevelsen af de to biler. Og nej, det har ikke noget med bilens basale funktionelle egenskaber at gøre, men alene den samlende følelse man opnår, ved at betjene sig af bilen. Det spiller i EX30 Cross Country sammen på et andet niveau end i EX90.

 

Et udmærket valg

Nok om det, men ikke uvæsentligt, hvis man står for at skulle anskaffe ny bil. Hvis det er temaet, er EX30 Cross Country nemlig ikke et dårligt valg og det vil den kommende nye EX90 da næppe heller være. Nogle har imidlertid også visse geopolitiske holdninger, som skal overvindes eller tilsidesættes, hvis man anskaffer en Volvo.

 

For selvom et lille svensk flag, syet ind i interiørbetrækket, sender signaler om fortiden, så er Svenska Volvo fortid. I dag er Volvo kinesisk ejendom, hvilket, hvad bilerne angår, i hvert fald har haft den konsekvens, at de overhovedet eksisterer. Det ville de sandsynligvis ikke gøre uden kinesiske penge. Dertil kommer, at bilerne produceres i Belgien. Det har vel også en vis geopolitisk betydning.

 

Og så er der også noget med definitionen af anvendeligheden. De allerfleste af en elbils funktioner kontrolleres via computere, hvor den pragmatiske holdning til brugergrænsefladen er, at de skal styres via en computerskærm. Det gør man så i en lidt vel rigelig høj grad i EX30 Cross Country, som kun har ganske få skærm-uafhængige knapper. Plus, at instrumenteringen generelt er samlet i en centerskærm.

 

Fordele og ulemper

Fysiske knapper har mange fordele, bl.a. at man typisk kan mærke dem og ikke er nødt til at spotte dem med øjnene, inden man igangsætter en funktion. Det er især en udfordring i biler med centerskærme, fordi førerens blik bevæger sig skråt nedad til højre og tager synsfeltet med sig - hvorved man ganske enkelt ikke så hurtigt bliver opmærksom på trafikhændelser til venstre for bilen. Fordelen er, udover visse besparelser ved at samle al info i en enkelt skærm, den visuelle oplevelse. Det er for mange elegant og understreger den øvrige minimalistiske indretning.

 

Indretningen udstråler funktionalisme og overskud, hvad der vel også ligger bag dens kraftfulde firehjulstræk og den store træk kapacitet. Volvo kaster dog ikke om sig med gigantisk rækkevidde og lavt energiforbrug. Hvilket selvsagt ikke bliver bedre, når man i tilgift har monteret den store ”tag-kurv”, som den prøvekørte bil havde på taget (merpris 7000 kroner).


 


Godt maskinelt samspil

Maskineriet består af to permanent magnet synkron elmotorer, som leverer op til 272 hestekræfter på baghjulene og 156 hk fortil. Tilsammen præsterer de 428 hk respektive 543 Nm og de supplerer hinanden godt, når kræfterne skal overføres til kørebanen, og for den sags skyld også, hvis man bevæger sig ud i det terræn, som frihøjden på små 20 cm tillader i den 4,23 meter lange kompakte SUV.

 

På grund af elmotorers særlige karakteristik er det fint nok med de mange kræfter, hvis man kører off-road og/eller med stort træk på op til de 1600 kg, som bilen må. Men på plan vej er det ganske enkelt for meget. Det stiller i hvert fald krav til føreren om, ikke at lade sig foranledige til at bruge fartpotentialet mere end højest nødvendigt.

 

Køreevnerne sættes på prøve

0-100 km/t på 3,7 sekunder er nemlig rigtig hurtigt, og det står ikke i forhold til bilens køreevner, hvis man falder for fristelsen til at køre friskt igennem en kurve. 5-leds hjulophængningen på baghjulene er som den skal være, men affjedringen er forholdsvis blød (hvad den også skal være ved kørsel i terræn), så den medfødte stabilitet og styrepræcision sættes for meget på prøve, når man kører hurtigt.

 

Dertil kommer, at fordi størstedelen af motorkræfterne leveres til baghjulene, er der en vis tendens til overstyring, som forhjulene dog til en vis grad kompenserer for. Den pragmatiske løsning er ikke desto mindre: Lad være med at køre så hurtigt, som fartpotentialet lægge op til.

 

God cruiser

I stedet kan man jo cruise, når man altså ikke vælger terræn kørsel fx med hjælp fra en elektronisk bakkeassistent. Og det er bestemt ikke en dårlig idé, for den forholdsvis komfortable affjedring gør kørslen behagelig, Harmon Kardon lydanlægget er god for et højt underholdningsniveau, og klimaforholdene er fine, med rat- og sædevarme assisteret af varmepumpe og 2-zone klimaanlæg.



Panorama glastaget giver et godt lysindfald, men uheldigvis kan man ikke lukke af for lyset, hvad der f.eks. er irriterende, når man kører i mørke under gadebelysning. Det medfører en ustandselig blinken – som så med tagkurven monteret bliver flere gange forstærket. I øvrigt høvler tagbagagebæreren lidt af kørekomforten på grund af vindstøjen ved højere hastighed. Igen er løsningen at cruise i stedet for at ræse.. 

 

Cruise til bedre energiøkonomi

Det er heller ikke energimæssigt en dårlig idé at cruise, for så lang en rækkevidde har Volvoen heller ikke. WLTP tallet siger 436 kilometer, opnået ved hjælp af et batteri på netto 65 kWh. Men undertegnede og andre er kommet frem til, at 330 kilometer er mere realistisk under moderate temperaturer, i hvert fald med tagkurven monteret. I stærk kulde har vi ikke prøvet den, men det bliver i hvert fald ikke bedre end de 330.

 

En formildende omstændighed er så, at man kan AC-oplade med 22 kW, hvilket gør det muligt indenfor de tre timers parkeringsbegrænsninger, der efterhånden er indført i mange danske storbyer, næsten at opnå en fuld opladning fra nul kWh. Siden kan man også DC-oplade med 153 kW, men det har vi ingen brugbare erfaringer med.

 

Acceptable pladsforhold

Næstsidst men ikke mindst: I kabinen er der plads som der nu er i en 4,23 meter lang elbil. Benpladsen på bagsædet passer ikke helt til en langbenet skandinav, og bagagepladsen på 318-904 liter er heller ikke overvældende, formentlig også fordi noget af pladsen, trods elmotorers beskedne størrelse, går til det avancerede baghjulsophæng og firehjulstrækket.

 

Og sidst men heller ikke mindst: Sammenholdt med, at man kan erhverve en EX30 for 258.000 kroner, er Cross Country versionen med AWD og de mange kræfter, prissat til 366.000 kroner, en kostbar sag, så anskaffe man dén version, er det fordi man i den grad vil det. Siden giver Volvo 5 års garanti, respektive 200.000 kilometer, samt 8 år på batteriet, der dog til den tid ikke må have kørt mere end 160.000 kilometer.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

Volvo EX30 Cross Country

Listepris:

Kr. 365.900

Motor og transmission 2 stk permanent magnet synkron elmotorer: For: 156 hk. Bag: 272 hk. System: 428 hk, 543 Nm.  69/65 kWh 400 V litium-ion batteri. AWD.

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

3,7 sek./ 180 km/t/ 183 Wh/ km/ 436 km

Opladning AC/DC

12 kW/153 kW

Længde: 4,23 meter

Bagagerum:

318-904 liter

Værd at bemærke:

 El-forsæder med varme. Ratvarme. 2 zone Klimaanlæg. Varmepumpe. 360 grader kamera. 12,3" skærm. Navigation. El-bagklap. Panorama glastag. V2L. Har,on Kardon lyd med Premium soundbar.
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt