Toyota Land Cruiser er
eminent til at køre off-road. Det har kolleger for
længst erfaret, senest i den helt nye Land Cruiser
off-road i Marokko, og historien, der kan føres helt
tilbage til 1951, viser da også, at det har den
altid kunnet. Men dur den også til landevejs-cruise
i nutiden? Det satte vi os for at afprøve, under
danske kørselsforhold på plan asfalt – for det er i
praksis nok er dér, en Land Cruiser kommer til at
køre de fleste kilometer, hvis den har danske
nummerplader på.
Det er der i øvrigt
forbavsende mange, der allerede har. Faktisk kører
det tæt ved 2.500 dansk indregistrerede Land
Cruisere rundt i landet af de tidligere modeller.
Det er mere end halvanden gang så mange som de
bedste af konkurrenterne indenfor den såkaldte E-SUV
kategori kan præstere. Og ”E’et” står altså ikke for
”elektrisk” men bilstørrelsen. For en Land Cruiser
er en stor bil.
Meget mere offr-road end
SUV
Ret beset er den meget mere
end en SUV, for den har regulære off-road
egenskaber, om end de nok kommer lidt til kort i
forhold til fx familiemedlemmet, Toyota Hilux. Men
det ved vi efter planen mere om inden længe, for den
nye Hilux er lige på trapperne, så dén vender vi
tilbage til.
Men Land Cruiser har to
udvekslingsområder og masser af hjælpemidler til at
styre kræfterne mellem de permanent fire trækkende
hjul. Frihøjden er 21,5 cm og drivlinen kan styres
til at være optimal på sne og is, i mudder og et
mere støvet terræn. Og så kan den også håndtere en
plan asfalt, altså en god danske landevej.
Usædvanlig løsning
For de fleste off-road’ere
skal der indgås kompromisser, hvis køreegenskaberne
skal kunne præstere på stærkt varieret underlag. Det
kan fx håndteres ved hjælp af luftaffjedring eller
andre typer af adaptive affjedring, men sådanne
systemer er ikke nødvendigvis så robuste, som Toyota
kunne ønske sig. I stedet har man skabt en
overraskende effektiv løsning i form af en
krængningsstabilisator, der kan deaktiveres, om end
den kun leveres på topvarianten ”T4”.
Uden krængningsstabilisator
kan hjulene bevæge sig langt mere op og ned, som er
hensigtsmæssigt i ujævnt terræn, hvis man vil have
et solidt greb i underlaget. Det kan opnås uden at
gøre affjedringen ultra-soft, som ellers er den
traditionelle løsning. Og det er godt i samme
øjeblik bilen befinder sig på plan vej og måske
endda skal godt op i fart – på et landevejscruise.
Deaktiveres automatisk
Deaktiveringen kan manuelt
ske ved lav fart. Når hastigheden så siden måtte
overstige 30 km/t, slås krængningsstabilisatoren
automatisk til igen, og så har man en fast
affjedring, der skaber sikker og stabil kørsel ved
høj fart.
Vi afprøvede også Land
Cruiseren ved dansk motorvejsfart (130 km/t), oven i
købet på fugtig kørebane, og havde også mulighed for
at køre strækninger med lettere snelag og isglat
overflade. Det fungerede intet mindre end
fremragende.
Motoren rækker
250-modellen, som er den, der
markedsføres i Europa, er en forholdsvis tung bil.
Den vejer godt 2,5 tons uden læs, og set i det lys
kunne man frygte, at en motor på 205 hestekræfter
var for lidt. Men sådan er det ikke i en off-roader,
når den er bygget rigtigt.

Motoren er godt nok en
4-cylindret 2,8 liters turbomotor, men den er
dieseldrevet, hvilket giver rigtig god mening. Havde
man anvendt en tilsvarende ligeså stærk benzinmotor,
ville CO2 udledningen have været i nabolaget af
halvanden gang så stor, men værre: En benzinmotor
ville ikke mestre et drejningsmoment på 500 Nm.
Dertil kommer, at motoren på
til dels er velkendt teknik, men den er blevet
videreudviklet bl.a. vha. en ny og mere effektiv
turbolader, der skaber en mere lineær og hurtigere
kraftoverførsel. Den er så kombineret med en ny
8-trins automatgearkasse. De to tilsammen giver en
meget præcis og dermed også sikker overførsel af
kræfterne, som også bidrager til en høj grad af
kørselskomfort netop ved landevejskørsel.
Smidig og off-road
optimeret forbrug
Det maksimale drejningsmoment
leveres i omdrejningsintervallet fra 1600 til 2800
omdr./min. hvilket giver en ubeskrivelig smidighed,
og er en stor del af hemmeligheden bag den gode
køreoplevelse. Den nye Land Cruiser 250 er da også i
stand til at trække 3.500 kg. Og netop på grund af
at man disponerer over et lavt gearområde, vil
drejningsmomentet målt på hjulene være markant
højere.
Brændstoføkonomien er af WLTP
beregnet til 9,5 km/l, hvilket ret præcist svarer
til, hvad vi oplevede i praksis. Man må ikke
sammenligne det forbrugstal med velkendte tal fra
mere personbilsagtige biler, for de er jo typisk
ikke optimeret til at holde forbruget nede i
uvejsomt terræn.
Udstyr og pris
Prisen på den prøvekørte
First Edition version er 1,7 million kroner – på
hvide nummerplader. Men den er kun historisk, for
First Edition udgaven var udsolgt få timer efter
lanceringen. Den billigste Land Cruiser 250 kan
erhverves for 1,48 million kroner, men selvsagt var
der meget mere udstyr inkluderet i den prøvekørte
bil. Det nærmeste man kommer First Edition er T4
udgaven, som er prissat til 1,6 million – inklusive
20” hjul.
Umiddelbart virker det derfor
lidt underdimensioneret med beskedne 18” hjul i
”First Edition”, men da dækkene er hhv. 65 og 70
procent afhængig af den valgte dækbredde, giver det
mening, for de er mere robuste i råt terræn.

Avanceret udstyr
Den nye Land Cruiser er helt
igennem ny, udvendigt såvel som indvendigt. Den er
topmoderniseret på en måde, hvor man har forenet
stribevis af digitale detaljer med det robuste look,
som forventeligt ikke bare ser robust ud, men også
er det i praksis.
På landevejen disponerer man
allerede i den laveste udstyrsvariant, T2, over alle
de nyeste Toyota kørehjælpemidler som adaptiv
fartpilot med kø-funktion, bak-kamera med vasker,
vognbaneassistent med aktiv styring,
nødbremseassistent, fjernlysassistent (LED
forlygter), førerovervågning med automatisk nødstop,
proaktiv køreassistent, vejkrydsassistent osv.


Lang liste
Udstyrslisten er alenlang,
også på T2 versionen: Bl.a. 220V 100 W udtag, 5
sæder (der let kan kippes helt op og derved forøge
bagagerumskapaciteten fra 742 til 1292 liter), 9”
multimedieskærm, 3-zone klimaanlæg, el-bagklap,
el-forsæder i syntetisk læderbetræk med varme,
forrudevarme, nøglefri betjening og
multifunktionslæderrat.
I T3 versionen får man 10
højtalere i stedet for 6, multimedieskærmen er
vokset til 12,3”, der er kommet varme i rattet, man
har elektrisk differentialespær bag, som kan være
godt på en isglat vintervej, LED-Matrix forlygter,
integreret navigation og meget andet.

Fokus på landevejen
T4 betyder bl.a. 14
højtalere, førnævnte 20” alufælge, varme og
ventilation også i bagsæderne, head-up display og
den førnævnte deaktiverbare krængningsstabilisator.
Og dermed også sagt, at vi ikke har afprøvet den nye
Land Cruiser i terræn uden denne finesse, så dér må
man blot gå ud fra at den i terrænet kører som den
prøvekørte version, uden at man har deaktiveret
krængningsstabilisatoren. Men det havde som nævnt
ikke vores helt store fokus.
Sidst men ikke mindst sælges Toyota Land Cruiser i
Danmark med 3 års garanti plus den såkaldte
serviceaktiverede Relax garanti, som forlænger
fabriksgarantien op til 10 år eller 185.000
kilometer.
 |