I mange årtier har Danmark
været et stationcar-land. Så meldte Tesla sig på
banen, og så gik vi helt elektrisk. Nogle gjorde i
hvert fald. Tesla overbeviste mange af bilkøberne,
og det amerikanske brand stjal i vidt omfang
billedet. Pludselig var det for mange bilkøbere
mindre vigtigt, om bilen havde plads til fritid og
ferie med hele familien. Men verden er i forandring.
Og hvis man igen føler sig draget af stationcars,
behøver man ikke fortvivle. Der er stadig nogle
tilbage på markedet. Skoda Octavia Combi er en af
dem.
Skoda Octavia Combi er en
ægte stationcar, som man kender dem. Masser af
plads. Overalt. 640 liter bagagekapacitet i
bagagerummet, når alle fem sæder bruges til at sidde
på. Og lægges bagsæderyglænene ned, disponerer man
over hele 1700 liter. Bilen er ikke engang en SUV,
og længden svarer til en af de lidt større
mellemklassebiler: 4,70 meter
God køredynamik
Derved er den heller ikke så
høj, blot 1,47 meter. Octavia Combi har nemlig ikke
nødvendigvis et gigantisk batteri, som fylder
vognbunden ud og i øvrigt skal lades i tide og
utide. Det betyder lav vægt – imponerende lav,
faktisk – på kun 1285 kg. Dermed følger også fine
vejegenskaber, glimrende køredynamik og
motorkræfterne i den prøvekørte eTSI er fuldt
tilstrækkelige, også til at sætte en anhænger, fx en
campingvogn, på op til 1500 kg bagpå.
Det er lige før, at man har
glemt den slags helt fundamentale egenskaber, som
var vigtige og over årtier tilpasset menneskers
levevis, inden al fokus på bilers egenskaber skulle
kanaliseres gennem en elektrisk ledning.
Mild Hybrid sænker CO2
Men verden er i forandring.
Uden at skulle politisere, for politisering finder
sjældent plads i Motorsidens spalter, er det
interessant, at den prøvekørte Skoda Octavia Combi
faktisk har et batteri. Det er blot af beskeden i
størrelse – 48 Volt – så det udfordrer ikke i
nævneværdig grad verdens beholdning af sjældne
jordarter, som der iblandt kriges om at komme i
besiddelse af. Alligevel yder det et klækkeligt
bidrag til at reducere CO2 belastningen af klimaet:
Den forholdsvis store bil kører 20 km/l og udleder
116 g CO2 pr. kilometer. Oven i købet i praksis med
moderat speederfod.
Det gør den året rundt, for
hybridbatteriet ligger lunt og godt under forreste
passagersæde, og dets kapacitet reduceres kun i
startsituationen, når det er koldt udenfor. Men da
der hurtigt ledes termisk varme fra benzinmotoren
ind i kabinen, begynder hybridbatteriet også hurtigt
at kunne levere den maksimale energi til kørslen, så
benzinøkonomien holdes i ave.
Velkendt motor
Benzinmotoren er en velkendt
4-cylindret 1,5 liters TSI-motor fra VAG (VW), der
på grund af elmotorens assistance har fået et lille
”e” som forbogstav. Den præsterer op til 150
hestekræfter, som den opretholder over et stort
omdrejningsområde fra 5000 til 6000 omdr./min. Plus
et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm i intervallet
fra 1500 til 3500 omdr./min.

Og rækkevidde: Nå, ja, det
skal jo også med i moderne tid: 937 kilometer, men
så er benzintanken på 45 liter også knastør.
Heldigvis kan den hurtigt få tilført ny energi, og
så er man parat til de næste 900 kilometer.
Opladningen af batteriet står bilen selv for
undervejs. Den er som sådan selvopladende, og
regenerer tilstrækkelig energi ved deceleration.
En håndsrækning
Tonen i denne artikel er
ikke en stillingtagen til hvilken drivline, der er
den rette. Men ment som en håndsrækning til den
halvdel af befolkningen i Danmark, der fortsat mener
at ville have størst glæde af en moderne,
miljøoptimeret ”ICE” bil. Vil man køre fuldt
elektrisk, og det skal være en Skoda, er fabrikken
jo også leveringsdygtig med fx den nye Enyaq – den
må vi vende tilbage til en anden gang.
Prismæssigt er ICE-bilerne
fortsat belastet af det danske afgiftssystem, modsat
elbilerne, der i denne prisklasse er
afgiftsfritaget, fordi prisen på batterierne, uanset
hvorfra i verden de kommer, er så høj. Alligevel har
Skoda i Danmark været i stand til at holde prisen på
Octavia nede på 300.000 kroner for den billigste
version og 400.000 kroner for den prøvekørte eTSI
med Selection udstyr.
Familie-udstyr
Sidstnævnte inkluderer den
større motor, 7-trins DSG-automatgearet samt
familie-fordele som 3-zone klimaanlæg og sædevarme
både for og bag. Den lille divider-boks, der er en
forlængelse af midterkonsollen mellem forsæderne, er
også smart (men vist ikke inkluderet). Selection
omfatter desuden 17” alufælge, bagrudevisker/vasker
(som ofte savnes i elbiler), LED forlygter, 3 gange
Isofix beslag plus hele viften af sikkerhedsudstyr
og kørehjælpemidler, som kendetegner moderne biler.

Bilens centerskærm er som
standard på 10”, bakkamera er standard, el-ruder for
og bag samt el-bagklap med den såkaldte ”virtuelle
pedal” (håndfri betjening) og nøglefri betjening
generelt. Man må dog selv parkere bilen uden
parkeringsassistent, om end man får hjælp dertil af
p-sensorer både for og bag, og den velkendte paraply
i førerdøren er ikke standard.


 |