- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Skoda Octavia Combi Selection Mild Hybrid


Ægte stationcarplads i rå mængder


Af Søren Clauding – marts 2025


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I mange årtier har Danmark været et stationcar-land. Så meldte Tesla sig på banen, og så gik vi helt elektrisk. Nogle gjorde i hvert fald. Tesla overbeviste mange af bilkøberne, og det amerikanske brand stjal i vidt omfang billedet. Pludselig var det for mange bilkøbere mindre vigtigt, om bilen havde plads til fritid og ferie med hele familien. Men verden er i forandring. Og hvis man igen føler sig draget af stationcars, behøver man ikke fortvivle. Der er stadig nogle tilbage på markedet. Skoda Octavia Combi er en af dem.

 

Skoda Octavia Combi er en ægte stationcar, som man kender dem. Masser af plads. Overalt. 640 liter bagagekapacitet i bagagerummet, når alle fem sæder bruges til at sidde på. Og lægges bagsæderyglænene ned, disponerer man over hele 1700 liter. Bilen er ikke engang en SUV, og længden svarer til en af de lidt større mellemklassebiler: 4,70 meter

 

God køredynamik

Derved er den heller ikke så høj, blot 1,47 meter. Octavia Combi har nemlig ikke nødvendigvis et gigantisk batteri, som fylder vognbunden ud og i øvrigt skal lades i tide og utide. Det betyder lav vægt – imponerende lav, faktisk – på kun 1285 kg. Dermed følger også fine vejegenskaber, glimrende køredynamik og motorkræfterne i den prøvekørte eTSI er fuldt tilstrækkelige, også til at sætte en anhænger, fx en campingvogn, på op til 1500 kg bagpå.

 

Det er lige før, at man har glemt den slags helt fundamentale egenskaber, som var vigtige og over årtier tilpasset menneskers levevis, inden al fokus på bilers egenskaber skulle kanaliseres gennem en elektrisk ledning.

 

Mild Hybrid sænker CO2

Men verden er i forandring. Uden at skulle politisere, for politisering finder sjældent plads i Motorsidens spalter, er det interessant, at den prøvekørte Skoda Octavia Combi faktisk har et batteri. Det er blot af beskeden i størrelse – 48 Volt – så det udfordrer ikke i nævneværdig grad verdens beholdning af sjældne jordarter, som der iblandt kriges om at komme i besiddelse af. Alligevel yder det et klækkeligt bidrag til at reducere CO2 belastningen af klimaet: Den forholdsvis store bil kører 20 km/l og udleder 116 g CO2 pr. kilometer. Oven i købet i praksis med moderat speederfod.

 

Det gør den året rundt, for hybridbatteriet ligger lunt og godt under forreste passagersæde, og dets kapacitet reduceres kun i startsituationen, når det er koldt udenfor. Men da der hurtigt ledes termisk varme fra benzinmotoren ind i kabinen, begynder hybridbatteriet også hurtigt at kunne levere den maksimale energi til kørslen, så benzinøkonomien holdes i ave.

 

Velkendt motor

Benzinmotoren er en velkendt 4-cylindret 1,5 liters TSI-motor fra VAG (VW), der på grund af elmotorens assistance har fået et lille ”e” som forbogstav. Den præsterer op til 150 hestekræfter, som den opretholder over et stort omdrejningsområde fra 5000 til 6000 omdr./min. Plus et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm i intervallet fra 1500 til 3500 omdr./min.



Og rækkevidde: Nå, ja, det skal jo også med i moderne tid: 937 kilometer, men så er benzintanken på 45 liter også knastør. Heldigvis kan den hurtigt få tilført ny energi, og så er man parat til de næste 900 kilometer. Opladningen af batteriet står bilen selv for undervejs. Den er som sådan selvopladende, og regenerer tilstrækkelig energi ved deceleration.

 

En håndsrækning

Tonen i denne artikel er ikke en stillingtagen til hvilken drivline, der er den rette. Men ment som en håndsrækning til den halvdel af befolkningen i Danmark, der fortsat mener at ville have størst glæde af en moderne, miljøoptimeret ”ICE” bil. Vil man køre fuldt elektrisk, og det skal være en Skoda, er fabrikken jo også leveringsdygtig med fx den nye Enyaq – den må vi vende tilbage til en anden gang.

 

Prismæssigt er ICE-bilerne fortsat belastet af det danske afgiftssystem, modsat elbilerne, der i denne prisklasse er afgiftsfritaget, fordi prisen på batterierne, uanset hvorfra i verden de kommer, er så høj. Alligevel har Skoda i Danmark været i stand til at holde prisen på Octavia nede på 300.000 kroner for den billigste version og 400.000 kroner for den prøvekørte eTSI med Selection udstyr.

 

Familie-udstyr

Sidstnævnte inkluderer den større motor, 7-trins DSG-automatgearet samt familie-fordele som 3-zone klimaanlæg og sædevarme både for og bag. Den lille divider-boks, der er en forlængelse af midterkonsollen mellem forsæderne, er også smart (men vist ikke inkluderet). Selection omfatter desuden 17” alufælge, bagrudevisker/vasker (som ofte savnes i elbiler), LED forlygter, 3 gange Isofix beslag plus hele viften af sikkerhedsudstyr og kørehjælpemidler, som kendetegner moderne biler.



Bilens centerskærm er som standard på 10”, bakkamera er standard, el-ruder for og bag samt el-bagklap med den såkaldte ”virtuelle pedal” (håndfri betjening) og nøglefri betjening generelt. Man må dog selv parkere bilen uden parkeringsassistent, om end man får hjælp dertil af p-sensorer både for og bag, og den velkendte paraply i førerdøren er ikke standard.






PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Skoda prøvekørsler - find dem hér >>>



Model: Skoda Octavia Combi Selection 1,5 eTSI Mild Hybrid
Listepris: Kr. 399.995
Motor og transmission: 4 cyl. 1,5 ltr. turbo benzinmotor: 150 hk/5000-6000 omdr./min. 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 7 DSG A/T. FWD.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 8,6 sek./ 226 km/t./ 20 km/l./ 115 g/km/.
Længde: 4,70 m
Bagagerum: 640-1700 liter
Værd at bemærke: 17" alufælge. LED forlys med fjernlys assistent. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 3-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme for og bag. El-sæder for i læder. Forrudevarme. 13” berøringsskærm (testbil - standard: 10"). 12V stik. Bakkamera. El-bagklap.















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt