- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid Ultimate 1,6 T-GDi 4WD


Familie-bus med muligheder og lang garanti


Af Søren Clauding – januar 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Danmark dømmes plug-in hybrider ofte ude. Indrømmet, med massiv politisk opbakning til elbiler, er plug-in hybrider ikke udpræget privilegerede. Men for mennesker, der har brug for 7 sæder, og et behov for, ikke at skulle tilbringe en stor del af de længere ture ved en ladestander, kan den semielektriske løsning give god mening. Især hvis hverdagskørslen er beskeden.

 

Kan man klare sig i hverdagen med 50-60 kilometers kørsel, og hænger der en ladestander på væggen derhjemme, er en bil som Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid en billig transportmulighed, når den altså er anskaffet. For når man har spenderet de 655.000 kroner, den koster (man kan dog slippe med 590.000 kroner, hvis man vil give afkald på lidt udstyr), udløser den kun en årsafgift til staten på 840 kroner. Og med mulighed for at tanke elektricitet, når den er billigst, er driftsudgifterne beskedne, også fordi benzinforbruget er moderat, bilens størrelse taget i betragtning, og fordi Hyundai giver 5 års garanti ved ubegrænset kilometertal.

 

Muligheder er værdifulde

Netop det kan være værdifuldt, hvis man anskaffer en Hyundai Santa Fe. For udover de klare transportfordele i hverdagen, hvor man måske ofte får fyldt bagperronen ud med mennesker eller bagage, er den også en oplagt rejsebil. Ikke med anhænger, for den tilladte anhængervægt er begrænset til lige godt 1 ton, men fordi dens pladsforhold er så gode, at man kan føle sig godt tilpas i bilen, selvom den er fyldt til bristepunktet.

 

Og bristepunktet ligger langt ude. Billederne af den temmelig store ”familie-bus” taler deres eget sprog. Egentlig er det lidt unfair at kalde den en familiebus, for mon ikke gode venner og forretningsforbindelser også vil have det godt i bilen? Godt nok er bagagepladsen beskeden som i de fleste 7-sædede biler (som der i øvrigt ikke findes mange af på markedet), men er man seks, er pladsforholdene brugbare også til mindre bagage.

 

Fleksibel indretning

Dertil kommer, at fleksibiliteten i indretningen er stor, godt hjulpet af det kantede, boks-formede design. Midterste sæderække kan skydes frem og tilbage og ryglænene på de to symmetrisk delte sæder lægges helt plant. Ved tredje sæderække er der rimelig plads til benene og god plads over skuldrene, især fordi man kun er to. Ryglænene kan også lægges helt vandret ned, og på alle bilens sæder kan deres hældning justeres, for de bagerstes vedkommende endda, så de står lodret. Det er måske ikke bekvemt at sidde op ad, men giver en praktisk udnyttelse af bagagepladsen. Med fem siddepladser i brug disponerer man over 621 liter bagageplads og den kan øges til næsten 2 kubikmeter, hvis man kun er to i bilen.

 

Der ligger en pudsig tanke bag udviklingen af den nye Santa Fe, som vi i øvrigt så første gang på Hyundais fabrik i Nocovice i det østlige Tjekkiet i efteråret 2023: Den udsprang i forbindelse med Covid19 pandemien, hvor man ville skabe en bil, hvor mennesker kunne transporteres sikkert og godt, med minimal smitterisiko og hvor man oven i købet kunne sove i bilen. Måske deraf de bekvemme sæder, og er man blot 2-3 personer, kan man ligge udstrakt bag forsæderne hvor bagagerummet er op over 2 meter langt.


 


Syner større end den er

Den nye Hyunda Santa Fe er en stor bil. Men den syner større end den er, og den er noget kortere end fx den i øvrigt lavere prissatte Mazda CX8-80. Længden er 4,83 meter, bredden uden sidespejl 1,90 meter og højden 1,77 meter. Det er nok det kantede boks-design, som snyder, får så stor er den altså heller ikke. Rummeligheden opnås trods plads også til bilens højvoltsbatteri, men det er kun på 13,8 kWh og optager derfor ikke så meget plads.

 

Den vejer dog godt til med sine 2165 kg – inden man begynder at indtage den. Det skyldes direkte størrelsen og den nødvendige hybrid-teknologi, inklusive en 97-hestes elmotor, men også den store mængde af udstyr og gennemførte tekniske konstruktion.

 

Parallelhybrid

Benzinmotoren er en forholdsvis kompakt 4-cylindret 1,6-litres turbomaskine, der præsterer op til 160 hestekræfter og har et maksimalt drejningsmoment på 265 Nm. Til trods for, at Santa Fe Plug-in Hybrid er firehjulstrukken, er der tale om en parallelhybrid, hvor elmotoren er placeret i forlængelse af benzinmotoren. Tilsammen præsterer de 253 hestekræfter og med elmotorens 304 Nm når man et moment-maksimum på 367 Nm.



Kræfterne ledes gennem en 6-trins automatgearkasse, og elmotoren er stærk nok til, at man med moderat speederfod kan køre fuldt elektrisk. Den elektriske rækkevidde er da officielt 54 kilometer, men man skal virkelig ikke gå alt for hårdt til speederen, for da starter benzinmotoren, og det er jo ikke præcis meningen. Når man er løbet tør for strøm, kan man forvente et benzinforbrug på godt 13 km/l.

 

Automatisk kraftfordeling

Kræfterne leveres som udgangspunkt til forhjulene, men efter behov, og især ved kraftig acceleration føres en del kræfter ud til baghjulene. Det gode ved parallelhybriden er, at kræfterne føres den samme vej ud til hjulene, uanset trækket er på den ene eller den anden aksel eller dem begge samtidig. Og det foregår ret umærkeligt, hvad enten det er benzinmotoren, elmotoren eller de to i forening, der står derfor.


255/45-20 hjul er standard.


Man kan så undre sig lidt over, at den maksimale anhængervægt kun er 1010 kg. Det kan skyldes, at Santa Fe næppe fuldt elektrisk ville kunne trække sig selv og en større anhænger, eller i det hel taget, at bilens egen vægt vil fordre for meget af kraften.

 

Affjedringen er udmærket, multi-link bag og så er den selv nivellerende. Det blæste kraftigt i testperioden og det påvirkede ikke stabiliteten nævneværdigt. Kommer man ud i lettere terræn, kan man aktivere en terrænindstilling, som fordeler kræfterne til hjulene anderledes. Affjedringen er ikke udpræget fast og derfor gør bilen sig også godt på fugtig vej såvel som i lettere terræn.

 

Hyundai Santa Fe udmærker sig visuelt bl.a. gennem de karakteristiske forlygter. De giver et klart og skarpt lys, men afgrænsningen i yderpartierne mod venstre og højre er på det nærmeste knivskarpe. Det indebærer, at skal man i mørke svinge til højre ud på en ubelyst vej, får man intet lys på vejen i den retning, man skal køre, før man er halvvejs gennem højresvinget.


Kørelys.

 

Nærlys.


Udstyr og prissætning

Udstyret er i det store hele i overensstemmelse med listeprisen, sådan at forstå, at bilen er udstyret, som man forventer til den pris. Basis-udstyret, Advance, omfatter 10 airbags, 12V udtag både for og bag, en 12,3” touch skærm i det elegante instrumentpanel, der udfordrer den kantede formgivning, der er to handskerum, en god fralægningsplads forrest under midterkonsollen og et stort rum mellem sæderne. Desuden kan man oplade en mobiltelefon trådløst, og 3-zone klimaanlæg er også standard.

 

I den prøvekørte Ultimate version får man to opladningssteder til mobiltelefoner, der er varme også i bagsæderne – samt ventilation i forsæderne. Desuden findes der rullegardiner for sideruderne ved 2. sæderække, ligesom forruden er varmedæmpende. Der er også tænkt på storfamilien gennem ikke færre end 4 Isofix beslag til barnestole.

 

Praktisk og funktionel

Man stiger op i en Santa Fe og sidder behageligt, især fortil hvor sæderne er elektrisk justerbare, inklusive en ordentlig lændestøtte. Og man kan underholdes på turen via et Bose lydanlæg med 10 højtalere, der også kommer til deres ret, fordi forruden er akustisk og dæmper vindstøjen markant. Endvidere er nøglefri betjening standard, og bilen kan parkeres fjernbetjent via en app. En 360 grader visning fra bilens kameraer gør det muligt, at parkere den med stor nøjagtighed – hvilket ikke er uvæsentligt i Danmark, hvor der vanker p-bøde, hvis man overskrider parkeringslinjerne.

 

Bagtil er læssemulighederne fremragende gennem i gigantisk bagklap, der med rette kan kaldes bilens 5. dør. Den åbnes og lukkes elektrisk, men vi savnede en mulighed for at åbne bagklappen med fx et spark under kofangeren, som mange kolleger efterhånden tilbyder. Lige indenfor bagklappen finder man bl.a. 220 V vekselstrøms udtag, dog kun på 200 W.

 

Sidst, men ikke mindst, fungerer bilens kørehjælpemidler rigtig godt. Vi konstaterede ingen fejlvisning af hastighedsgrænserne undervejs, hvilket eller ofte er et svagt punkt ved selv de dyreste og mest luksuriøse biler på markedet, og styrehjælpesystemerne var gode til at spotte kantsten og afvigelser i rabat-angivelsen langs vejen, uanset der var tale om brud på vejlinjerne eller de vanskeligt kunne ses på grund af regn.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>



Model: Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid Ultimate 1,6 T-GDi 4WD 6-A/T

Listepris:

Kr. 654.995

Motor og transmission:

4 cyl. turbo-benzin 1,6 l. 160 hk. 265 Nm/1500-3500 omdr./min. Permanent magnet synkron elmotor, 97 hk, 304 Nm. System: 253 hk, 367 Nm/1000-5100 omdr./min. 6-trins automatgear. 4WD. 360 V 13,8 kWh litium-ion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning/ Elektrisk rækkevidde (WLTP):

9,3 sek./ 180 km/t/ 58,8 km/l /38 g/km. 54 km.

Længde:

4,83 m

Frihøjde:

176 mm

Bagagerum:

621-11942 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. 20” alufælge. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 3 zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme for og bag. Ventilerede el-forsæder. Vognbane assistent. 12,3” touchscreen. Bakkamera. 360 grader kamera. P-sensorer for og bag. Navigation. 220 V 200 W AC-udtag i bagagerum. 5 års garanti, ubegrænset km.




















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt