I Danmark dømmes plug-in
hybrider ofte ude. Indrømmet, med massiv politisk
opbakning til elbiler, er plug-in hybrider ikke
udpræget privilegerede. Men for mennesker, der har
brug for 7 sæder, og et behov for, ikke at skulle
tilbringe en stor del af de længere ture ved en
ladestander, kan den semielektriske løsning give god
mening. Især hvis hverdagskørslen er beskeden.
Kan man klare sig i hverdagen
med 50-60 kilometers kørsel, og hænger der en
ladestander på væggen derhjemme, er en bil som
Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid en billig
transportmulighed, når den altså er anskaffet. For
når man har spenderet de 655.000 kroner, den koster
(man kan dog slippe med 590.000 kroner, hvis man vil
give afkald på lidt udstyr), udløser den kun en
årsafgift til staten på 840 kroner. Og med mulighed
for at tanke elektricitet, når den er billigst, er
driftsudgifterne beskedne, også fordi
benzinforbruget er moderat, bilens størrelse taget i
betragtning, og fordi Hyundai giver 5 års garanti
ved ubegrænset kilometertal.
Muligheder er værdifulde
Netop det kan være
værdifuldt, hvis man anskaffer en Hyundai Santa Fe.
For udover de klare transportfordele i hverdagen,
hvor man måske ofte får fyldt bagperronen ud med
mennesker eller bagage, er den også en oplagt
rejsebil. Ikke med anhænger, for den tilladte
anhængervægt er begrænset til lige godt 1 ton, men
fordi dens pladsforhold er så gode, at man kan føle
sig godt tilpas i bilen, selvom den er fyldt til
bristepunktet.
Og bristepunktet ligger langt
ude. Billederne af den temmelig store ”familie-bus”
taler deres eget sprog. Egentlig er det lidt unfair
at kalde den en familiebus, for mon ikke gode venner
og forretningsforbindelser også vil have det godt i
bilen? Godt nok er bagagepladsen beskeden som i de
fleste 7-sædede biler (som der i øvrigt ikke findes
mange af på markedet), men er man seks, er
pladsforholdene brugbare også til mindre bagage.
Fleksibel indretning
Dertil kommer, at
fleksibiliteten i indretningen er stor, godt hjulpet
af det kantede, boks-formede design. Midterste
sæderække kan skydes frem og tilbage og ryglænene på
de to symmetrisk delte sæder lægges helt plant. Ved
tredje sæderække er der rimelig plads til benene og
god plads over skuldrene, især fordi man kun er to.
Ryglænene kan også lægges helt vandret ned, og på
alle bilens sæder kan deres hældning justeres, for
de bagerstes vedkommende endda, så de står lodret.
Det er måske ikke bekvemt at sidde op ad, men giver
en praktisk udnyttelse af bagagepladsen. Med fem
siddepladser i brug disponerer man over 621 liter
bagageplads og den kan øges til næsten 2 kubikmeter,
hvis man kun er to i bilen.
Der ligger en pudsig tanke
bag udviklingen af den nye Santa Fe, som vi i øvrigt
så første gang på Hyundais fabrik i Nocovice i det
østlige Tjekkiet i efteråret 2023: Den udsprang i
forbindelse med Covid19 pandemien, hvor man ville
skabe en bil, hvor mennesker kunne transporteres
sikkert og godt, med minimal smitterisiko og hvor
man oven i købet kunne sove i bilen. Måske deraf de
bekvemme sæder, og er man blot 2-3 personer, kan man
ligge udstrakt bag forsæderne hvor bagagerummet er
op over 2 meter langt.
Syner større end den er
Den nye Hyunda Santa Fe er en
stor bil. Men den syner større end den er, og den er
noget kortere end fx den i øvrigt lavere prissatte
Mazda CX8-80. Længden er 4,83 meter, bredden uden
sidespejl 1,90 meter og højden 1,77 meter. Det er
nok det kantede boks-design, som snyder, får så stor
er den altså heller ikke. Rummeligheden opnås trods
plads også til bilens højvoltsbatteri, men det er
kun på 13,8 kWh og optager derfor ikke så meget
plads.
Den vejer dog godt til med
sine 2165 kg – inden man begynder at indtage den.
Det skyldes direkte størrelsen og den nødvendige
hybrid-teknologi, inklusive en 97-hestes elmotor,
men også den store mængde af udstyr og gennemførte
tekniske konstruktion.
Parallelhybrid
Benzinmotoren er en
forholdsvis kompakt 4-cylindret 1,6-litres
turbomaskine, der præsterer op til 160 hestekræfter
og har et maksimalt drejningsmoment på 265 Nm. Til
trods for, at Santa Fe Plug-in Hybrid er
firehjulstrukken, er der tale om en parallelhybrid,
hvor elmotoren er placeret i forlængelse af
benzinmotoren. Tilsammen præsterer de 253
hestekræfter og med elmotorens 304 Nm når man et
moment-maksimum på 367 Nm.
Kræfterne ledes gennem en
6-trins automatgearkasse, og elmotoren er stærk nok
til, at man med moderat speederfod kan køre fuldt
elektrisk. Den elektriske rækkevidde er da officielt
54 kilometer, men man skal virkelig ikke gå alt for
hårdt til speederen, for da starter benzinmotoren,
og det er jo ikke præcis meningen. Når man er løbet
tør for strøm, kan man forvente et benzinforbrug på
godt 13 km/l.
Automatisk kraftfordeling
Kræfterne leveres som
udgangspunkt til forhjulene, men efter behov, og
især ved kraftig acceleration føres en del kræfter
ud til baghjulene. Det gode ved parallelhybriden er,
at kræfterne føres den samme vej ud til hjulene,
uanset trækket er på den ene eller den anden aksel
eller dem begge samtidig. Og det foregår ret
umærkeligt, hvad enten det er benzinmotoren,
elmotoren eller de to i forening, der står derfor.
255/45-20 hjul er standard.
Man kan så undre sig lidt
over, at den maksimale anhængervægt kun er 1010 kg.
Det kan skyldes, at Santa Fe næppe fuldt elektrisk
ville kunne trække sig selv og en større anhænger,
eller i det hel taget, at bilens egen vægt vil
fordre for meget af kraften.
Affjedringen er udmærket,
multi-link bag og så er den selv nivellerende. Det
blæste kraftigt i testperioden og det påvirkede ikke
stabiliteten nævneværdigt. Kommer man ud i lettere
terræn, kan man aktivere en terrænindstilling, som
fordeler kræfterne til hjulene anderledes.
Affjedringen er ikke udpræget fast og derfor gør
bilen sig også godt på fugtig vej såvel som i
lettere terræn.
Hyundai Santa Fe udmærker sig
visuelt bl.a. gennem de karakteristiske forlygter.
De giver et klart og skarpt lys, men afgrænsningen i
yderpartierne mod venstre og højre er på det
nærmeste knivskarpe. Det indebærer, at skal man i
mørke svinge til højre ud på en ubelyst vej, får man
intet lys på vejen i den retning, man skal køre, før
man er halvvejs gennem højresvinget.
Kørelys.
Nærlys.
Udstyr og prissætning
Udstyret er i det store hele
i overensstemmelse med listeprisen, sådan at forstå,
at bilen er udstyret, som man forventer til den
pris. Basis-udstyret, Advance, omfatter 10 airbags,
12V udtag både for og bag, en 12,3” touch skærm i
det elegante instrumentpanel, der udfordrer den
kantede formgivning, der er to handskerum, en god
fralægningsplads forrest under midterkonsollen og et
stort rum mellem sæderne. Desuden kan man oplade en
mobiltelefon trådløst, og 3-zone klimaanlæg er også
standard.
I den prøvekørte Ultimate
version får man to opladningssteder til
mobiltelefoner, der er varme også i bagsæderne –
samt ventilation i forsæderne. Desuden findes der
rullegardiner for sideruderne ved 2. sæderække,
ligesom forruden er varmedæmpende. Der er også tænkt
på storfamilien gennem ikke færre end 4 Isofix
beslag til barnestole.
Praktisk og funktionel
Man stiger op i en Santa Fe
og sidder behageligt, især fortil hvor sæderne er
elektrisk justerbare, inklusive en ordentlig
lændestøtte. Og man kan underholdes på turen via et
Bose lydanlæg med 10 højtalere, der også kommer til
deres ret, fordi forruden er akustisk og dæmper
vindstøjen markant. Endvidere er nøglefri betjening
standard, og bilen kan parkeres fjernbetjent via en
app. En 360 grader visning fra bilens kameraer gør
det muligt, at parkere den med stor nøjagtighed –
hvilket ikke er uvæsentligt i Danmark, hvor der
vanker p-bøde, hvis man overskrider
parkeringslinjerne.
Bagtil er læssemulighederne
fremragende gennem i gigantisk bagklap, der med
rette kan kaldes bilens 5. dør. Den åbnes og lukkes
elektrisk, men vi savnede en mulighed for at åbne
bagklappen med fx et spark under kofangeren, som
mange kolleger efterhånden tilbyder. Lige indenfor
bagklappen finder man bl.a. 220 V vekselstrøms
udtag, dog kun på 200 W.
Sidst, men ikke mindst, fungerer bilens
kørehjælpemidler rigtig godt. Vi konstaterede ingen
fejlvisning af hastighedsgrænserne undervejs,
hvilket eller ofte er et svagt punkt ved selv de
dyreste og mest luksuriøse biler på markedet, og
styrehjælpesystemerne var gode til at spotte
kantsten og afvigelser i rabat-angivelsen langs
vejen, uanset der var tale om brud på vejlinjerne
eller de vanskeligt kunne ses på grund af regn. |