Det er i blandt lidt pudsigt
med navngivning af biler. Når det kommer til den nye
Ford Explorer, er den en radikalt anderledes bil end
den Explorer, vi prøvekørte for godt 4 år siden.
Dengang var den stor, den havde firehjulstræk, stor
frihøjde og var som sådan en bil, der kunne bruges
til at udforske verden, som navnet indikerer. Den
nye Explorer er en fuldstændig omvæltning.
Eller er den? For Ford
Explorer er fortsat en stor bil, i hvert fald hvor
den slags sælges. I Danmark er der også en Explorer,
men den burde rettelig have tilnavnet ”EV”, for den
er fuldt elektrisk og som sådan på linje med den
strategi, som Ford søsatte for få år siden: Fra 2030
skulle alle personbiler, solgt i Europa, være
elektriske.
Stagnerende marked
Den beslutning rullede man
tilbage i august sidste år. Formentlig i erkendelse
af, at elbils-markedet på ingen måde ville udvikle
sig så stærkt, som elektrificeringsstrategien var
baseret på. Men også i erkendelse af, at man for
hver solgte elbil havde et tab, der efter sigende er
dobbelt så stort som prisen på bilen. Det kan ingen
virksomhed holde til i længden.
I Danmark er det anderledes.
Fritagelse for afgift for de billigere elbiler og
voldsom priskonkurrence betyder, at mindre
fabriksnye elbiler i øjeblikket prismæssigt står
stærkere i konkurrencen med biler, der benytter
konventionel teknik (som den STORE Ford Explorer).
Ligeledes i Norge, hvor man som i Danmark, men dér i
endnu større grad udvinder endnu større mængder
olie, som ved salg på verdensmarkedet giver staterne
en solid indtægt, så man kan tillade sig
afgiftsfritagelse af elbiler.
Udforskningens muligheder
I det univers er det eneste,
som den nye fuldt elektriske Ford Explorer på vore
breddegrader ikke passer ind i, de forventninger,
man kan have, baseret på navnets betydning.
Det kan vi så glæde os over
herhjemme, for det betyder vel ret beset ikke så
meget, hvis vi ikke vil benytte vores nyerhvervede
elbil til at udforske fjerntliggende lande, langt
fra den danske grænse. For ude i Europa er
elbils-infrastrukturen ikke i nærheden af, at være
udviklet som i Danmark. Det bliver den måske hen ad
vejen,
men hvor lang tid, der går, skal være usagt.
Passer som fod i hose
Ikke desto mindre betyder
det, at den nye mellemstørrelse Ford Explorer passer
som fod i hose til det danske bilmarked lige nu. Men
taber Ford så penge på den, hver gang de sælger én?
Det vil næppe nogen give et klart svar på lige nu.
Det synes dog på ingen måde, at være en dum
beslutning at downsize Explorer EV i forhold til den
konventionelle Explorer, og så at gøre det i
samarbejde med kollegerne i Wolfburg, som bygger
Volkswagen.
Ford Explorer er nemlig
bygget på den samme teknik som VW ID.4, indkøbt hos
kollegerne (i gamle dage ville man måske kalde dem
konkurrenterne…). Og det er en god idé. Rigtig god,
faktisk.
God mening
VW ID.3 og de første elbiler
fra Volkswagen kom lidt haltende i gang på
elbils-markedet, stærkt animeret af de nye EU
strafafgifter på CO2. Det ønsker Ford heller ikke at
være underlagt, og selvom der generelt i Europæisk
bilindustri foregår et livligt indkøb af CO2 kvoter
fra ærkerivalen Tesla, har man antagelig reduceret
udviklingsomkostninger markant ved at købe teknikken
hos VW. Det virker til at give rigtig god mening.
For efter den haltende start
er de seneste ID.-biler fra VW ret vellykkede. Deres
teknik fungerer, der er i det store hele også kommet
styr på IT-samspillet mellem bilernes forskellige
komponenter og det genspejles i en ganske positiv
oplevelse i både Volkswagens og Fords elektriske
biler.
Det er egentlig grunden til
denne lange indledning, som sætter udviklingen lidt
i perspektiv og forhåbentlig bidrager til at træffe
det rette valg, når man skal have ny bil.
De er meget forskellige
Ét er den delte teknik, et
andet er den oplevelse, man har bag rattet. På det
punkt er der ikke mange ligheder mellem fx ID.4 og
Explorer (EV). Den visuelle fremtoning adskiller
bilerne i en sådan grad, at det er svært at
forestille sig samhørigheden imellem dem. Men når
man kører i dem, er der betjeningsmæssigt visse
ligheder, og køreoplevelsen er ikke meget
forskellig.
Forklaringen skal findes i,
at Ford er gået all-in på at skabe en spændende
elbil i Explorer. De behøvede ikke bekymre sig om
teknikken, men skulle blot gøre op med sig selv,
hvor store udforskningsmuligheder, man skal have i
en Explorer.
Ingen terræn-tæmmer
SUV-konceptet er ikke helt
forladt, og Explorer EV findes også med
firehjulstræk. Frihøjden på 19,3 cm gør den ikke
direkte til en terræn-tæmmer, men den sikrer, og
det er vigtigt i dagligdagen, at fordelen ved det
lave tyngdepunkt på grund af batteriet ikke
bortraderes. Ved almindelig kørsel på plan vej
ligger den godt og stabilt.
Ford Explorer har som alle
elbiler udfordringen, når den skal styre ind i
kurverne, fordi den store vægt på 2100 kg
(sammenlignet med konventionelt motoriserede og
meget lettere biler) i højere grad skal tvinges til
at dreje, når man drejer på rattet. Men det går nu
meget godt. Affjedringen er for en halvhøj elbil også
forbavsende tilgivende, hvilket er med til at sikre
kørekomforten.
Rækkevidde som VW
Den billigste Ford Explorer
EV er prissat til 300.000 kroner og har en
rækkevidde på 378 kilometer. Den prøvekørte version
har som udgangspunkt en rækkevidde på 602 kilometer,
men pas på: Med Premium udstyret, som den var
iklædt, falder den officielle rækkevidde til 572 km,
og i praksis ved 4-5 graders varme nåede vi 422 km.
Det er ikke meget forskelligt fra kollegernes biler.
I teknisk forstand har den
prøvekørte RWD UR Select, prissat til 345.000 kroner
(plus Premium-pakken, som koster 15.000 kroner), en
motor, der med træk på baghjulene leverer 286
hestekræfter, og muliggør, at 100 km/t kan nås på
6,4 sekunder. Batteriet er på 77 kWh (netto) og kan
oplades med 11 kW (AC) og 135 kW (DC).


Udstyret
Premium udstyret inkluderer
bl.a. 20” alufælge, Matrix LED forlygter, B&O lyd
med 10 højtalere og soundbar over instrumentbordet,
og den har håndfri betjening af bagklappen. Uden
”Premium” er man dog godt udrustet med bl.a. 19”
alufælge (det kan forklare det lavere
energiforbrug), fuld LED-lys, foldbar sidespejle,
el-førersæde med massage, varme i forsæder og rat,
14,6” justerbar berøringsskærm. Skærmen kan vinkles
i to positioner og tildækker i den fladeste
indstilling (se billederne) et lille rum.
Dertil kommer bakkamera og 2-zone klimaanlæg. MEN:
Varmepumpe er ikke standard, og den kan på det
bestemteste anbefales. Den koster godt 8000 kroner
oven i bilens købspris. Sidst med ikke mindst i en
tid, hvor bilernes garanti er blevet bragt på bane
af især kollegerne hos Volkswagen: Ford Explorer
sælges med 2 års fabriksgaranti.
 |