- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Ford Capri Premium RWD UR

Ford Capri anno 2025 er ingen retrobil


Af Søren Clauding – februar 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Capri er genopstået. Ukorrekt. Ford Capri navnet er genopstået, eller ret beset blot taget i brug igen. Heldigvis er de færreste af nutidens bilkøbere i stand til, at huske den oprindelige Ford, som bar Capri-navnet, så de er ikke belastet af fortiden. For den moderne Capri har stort set intet har tilfælles med Capri anno 1986, hvor den sidste af den oprindelige model blev fremstillet.

 

Og undertegnede taler af egen erfaring, for jeg har ejet to af de oprindelige Capri’er. En Mk II og en Mk III. De var en stor fornøjelse at køre og at eje. Der blev kørt flere hundrede tusinde kilometer op og ned igennem Europa, for det var dengang, det var for dyrt at flyve. Men det var hurtigt, Capri’erne var hurtige og trafikken tillod, at man benyttede fartpotentialet.

 

Anderledes sikkerhed

Om de var sikre. Nej, ikke efter nutidens normer, men de kørte godt – til trods for, at deres undervogne var primitive og bl.a. havde bladfjedre på baghjulene. Det er heldigvis i 2025 erstattet af avancerede multilink ophæng. Nok om det, uheldene blev undgået og siden rustede Capri nr. 2 op inden den blev skudt af.

 

En køretur gennem Europa i Ford Capri anno 2025 vil have væsentlig større problemer med trafikken. Topfarten er ikke væsentlig forskellig, men når der skal ny energi på køretøjet, så tager det tid. Den nye Capri er nemlig fuldt elektrisk, og selvom man lader op ved en lynlader, tager det en halv time (iht fabriksangivelserne) at lade fra 10 til 80 procent af batterikapaciteten, dvs. 70 procent af WLTP rækkevidden på 598 km, altså cirka 420 kilometer.

 

MEN: Mens datidens Capri let kørte 180 km/t med et energiforbrug på 9-10 km/l, hvorpå det blot tog 5 minutter at ”lade op” til de næste 500 kilometer, så skal man næppe regne med, at kunne køre mere end det halve med den fart. Eller måske endda endnu kortere.

 

Kort i koldt vejr

Vi ved det ikke, for vi har ikke prøvet det. Til gengæld rakte en fuld opladning i den prøvekørt EV-version kun til 380 kilometer ved 1,5 grader Celsius og moderat kørsel på de danske motorveje, lande- og byveje. Og 70 procent deraf er 266 kilometer. Og med 180 km/t – vi tør ikke tænke tanken. Så vi vil blot nøjes med at fastslå, at en Capri er ikke hvad den har været. På godt og ondt.

 

For naturligvis har en moderne elbil som Ford Capri mange kvaliteter. Læs også vores nylige prøvekørsel af søstermodellen, Ford Explorer. De to har meget til fælles, om end Capri er 16 cm længere end Explorer (og i øvrigt 25 hhv. 33 cm længere end bilerne fra dengang i 70’erne og 80’erne). Den nye Capri er langt mere rummelig, og også mere rummelig end Explorer – selvom den har en coupéagtig bagende, hvis profil er den eneste der i min optik minder om den oprindelige model.


Der er god plads på bagsædet og i bagagerummet.


Sportsligt snit

Den nye Capris design… Nej, glem bilen fra dengang. Den nye Capri ER ikke en retrobil. Den har et sportsligt snit og herfra får billederne lov til at sige mere end mange ord. Den er mere sportslig end Explorer, fartpræstationerne er identiske, men Capri bruger en smule mere energi, formentlig pga. en lidt anderledes aerodynamik og en mervægt på 24 kg.

 

Gennem kurverne ligger den 2,1 tons tunge sports-coupé bedre på vejen end den halvhøje Explorer, for frihøjden er kun 13,5 cm versus 19,3 cm. Og man har da også en mere sportslig fornemmelse i kabinen med et anderledes design, men hov, det er heller ikke rigtigt. Faktisk ligner de to biler indvendigt temmelig meget hinanden.



20" hjul klæder den.


Der er en forskel

Hvorfor så en Capri i stedet for en Explorer? Selvfølgelig på grund af størrelsen og karrosseridesignet, for de ligner ikke hinanden så meget udvendigt. Det retfærdiggør måske, at de hedder noget forskelligt, men navnet Capri? Hvorfor? Tja, en Explorer ligner heller ikke en Explorer, og så behøver en Capri vel egentlig heller ikke at gøre det.

 

Så synes man, at en Capri anno 2025 er en fed bil, så er det helt OK, men glem navnets oprindelse. Måske kendte man det heller ikke i forvejen, måske har man heller ingen belastende forhistorie med Capri. Uanset, så er den moderne Ford Capri en god bil, på samme niveau som Explorer. Den kører lidt bedre, den er lidt mere rummelig og koster også 27.000 kroner mere.

 

Godt udstyr

Udstyret er ligeså godt på Capri’en, og man skal tilkøbe de samme elementer, som gør en Explorer rigtig god. Varmepumpe, for eksempel, head-up display og de andre dele i Førerassistent-pakken. Den prøvekørte bil havde også panorama glastag, men af den slags, som ikke kan mørkelægges fx med et panel. Det er synd, for det er godt nok irriterende at cruise gennem bytrafikken ved nattetide, hvor gadelygternes ustandseligt ”blinkende” lysformationer omdannes til et indendørs fyrværkeri i kabinen. Heldigvis er det ekstraudstyr.

 

Sidst men ikke mindst: Testbilen havde svingbart anhængertræk (som ekstraudstyr) og dermed må den trække 1000 kg. Præcis det samme som en Mk III anno 1986 med op til 114 hestekræfter, men kun cirka den halve vægt. Min havde også anhængertræk – men fastsiddende.




Matrix LED forlygter giver et godt lys.


Panoramaglastaget kan ikke afdækkes.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>



Model: Ford Capri Premium RWD UR.

Listepris:

Kr. 371.990.

Motor og transmission, batterikapacitet:

1 Permanent magnet synkron elmotor, 286 hk. 545 Nm. RWD. 77 kWh.

Præstationer acceleration/ topfart/ energiforbrug/ rækkevidde (WLTP)/ AC-opladning/ DC-opladning:

6,4 sek./ 180 km/t/ 14,6 kWh/100 km/ 598 km/ 11 kW/ 135 kW

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

572-1510 liter

Værd at bemærke:

Matrix LED. 20” alufælge. Nøglefri betjening. 2 zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Ratvarme. 12-vejs el-førersæde. Sædevarme. Sæder i kunstlæder. 14,6” justerbar touchscreen. Bakkamera. P-sensorer for og bag. Håndfri el-bagklap. B&O lydanlæg med 10 højtalere og soundbar. Mærkttonede sideruder. 2 års garanti.
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt