- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Citroën ë-C3 Aircross Plus

Det er pladsen - og kørslen der gør det


Af Søren Clauding - december 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

200.000 kroner for en mellemstor SUV-agtig elbil, eller 215.000 kroner for den prøvekørte “Plus” version af Citroën ë-C3 Aircross lyder som fundet for de penge. Europæisk oprindelse, en moderat vægt og udmærkede køreegenskaber trækker bestemt i den rigtige retning. En frihøjde på 20 cm er heller ikke dumt, hvis man bevæger sig væk fra alfarvej. Men hjemmeopladning kommer man ikke uden om – forklaring følger.

 

Det sidste vender vi nemlig tilbage til. For set i bakspejlet kan det godt være, at det elektriske system iblandt var en lille udfordring, men det var funktionaliteten, der dominerede indtrykket. Især de gode pladsforhold, med glimrende bagsædeplads og et bagagerum, der kan øges fra 460 til 1600 liter. Men det skal man så også kunne klare sig med, for en anhængervægt på max 350 kg rækker ikke langt.

 

Typisk Citroën design

Designet er typisk Citroën. Aircross-versionen af ë-C3 er klart mere harmonisk og dansker-rigtigt sammenlignet med den almindelige ë-C3, og indvendigt har bilen også haft glæde af, at man har tilført den en instrumentering, der er inspireret af i-cockpittet i en Peugeot, Især det kraftige rat med den flade underkant, som gør det muligt at se basis-instrumenteringen henover ratkransen, fordi den, som i søsterbilerne fra Peugeot er anbragt lige under forruden.

 

Generelt er instrumentdesignet tilstrækkelig vellykket og med til at give bilen den karakter, som lægger afstand til især fjernøstlige konkurrenter. Centerskærmen er på 10”, men det er meget beskedent, hvad man overhovedet skal bruge den til, for de fleste vitale funktioner betjenes via eksterne knapper. Og tak for det. Især i koldt vejr er det en stor fordel.

 

Plus er godt

Udstyret er OK til prisen, og det lægger i den grad afstand til den lavt udstyrede indstigningsversion. De ekstra 15.000 kroner er godt givet ud og omfatter bl.a. p-sensorer og bakkamera. Ë-C3 Aircross Plus har både rat- og sædevarme, hvilket er et “must” i de fleste elbiler, fordi opvarmningen især i koldt vejr er lettere langsommelig og ikke særlig effektiv, for nu at sige det mildt.

 

Det kan for Citroën’en skyldes, at ë-C3 Aircross ikke er udrustet med varmepumpe, og traditionel “brødrister” opvarmning er forholdsvis ineffektiv og el-forbrugene. Derfor er betegnelsen “klimaanlæg” lidt ved siden af. Men glem ikke prisen, selvom den ikke inkluderer et økonomisk tilskud til fællesskabet udover moms.

 

Kræfterne rækker

I teknisk forstand er ë-C3 Aircross udrustet med en 113 hestes 125 Nm PMS-motor. Så man kan ikke sige, at Citroën rutter med kræfterne. For selvom vægten er moderat, er 1600 kg dog energikrævende. Det genspejles i fartpræstationerne: 0-100 km/t på 12,9 sekunder (ikke de 9,7 sekunder, som er et accelerationstal, der svirre i danske medier) og især i topfarten på 145 km/t. Den har fartpilot, men den er ikke adaptiv.



Bilen er ingen racer, det er den næppe heller tænkt som, for i kraft af de progressive hydrauliske fjedre, som den har arvet fra bl.a. den tidligere Cactus serie, har man kunnet gøre affjedringen komfortabel og tilstrækkelig stram i yderpunkterne til, at den både er underholdende og sikker at køre.

 

Hvad der ikke er sikkert er, hvor langt man kommer inden der skal genoplades. Batteriet på 44 kW er ikke så tungt, hvilket bidrager til de gode kørefærdigheder. Det driver heller ikke i samme omfang rovdrift på jordklodens sjældne jordarter som gigantbatterier, der er dobbelt så store. Og 17,6 kWh pr. 100 kilometer lyder acceptabelt for en 4,4 meter lang halvhøj bil, som qua den store frihøjde næppe har en optimal aerodynamik.

 

Vinterrækkevidde

MEN: Om de 306 kilometer, man iht. WLTP kan køre på en fuld opladning, holder om sommeren, ved vi ikke. Men ved vinter temperaturer lige over nul grader kom vi ikke længere end godt 200 kilometer. Det ved man jo sker for elbiler, og det gør så heller ikke noget, når man bare ved det, for så kan man planlægge ud fra det.

 

Endnu et MEN: Med et godt og vel halvfyldt batteri kom vi ikke over en opladningseffekt på 25 kW på en Clever lynladestander med 300 kW kapacitet. Bilens officielle DC ladeeffekt er 100 kW, men den holder øjensynlig ikke i kulden. Det skal dog tilføjes, at der ikke var problemer med at lade ved 11 kW vekselstrøm. Men hjemmeopladning er klart at anbefale, for da kan man overnight, oven i købet til afgiftsfri elektricitet efter 1. januar, køre både stabilt og billigt.

Frostvejr og elbiler er ofte en dårlig coctail.


Ladepistolen sad fast

Desuden slipper man formentlig fra det pus, som bilen spillede os. For efter nu at have ventet uforudsigeligt længe på at få tilstrækkelig strøm på til resten af turen, ville bilen først løsne DC-ladestikket, da vi efter ladestoppet lod som om, at vi ville lade den i stikken og forlod den i et kvarters tid. Så kom den tilsyneladende på bedre tanker, vi kunne frakoble lade-pistolen og køre videre i en dog efterhånden ret gennemkold bil.

 

I teknisk forstand var der formentlig tale om, at systemet skulle lukke helt ned og genstarte, inden ladepistolen kunne løsnes, og det sker først nogen tid efter at bilen har sluppet forbindelsen til tændingsnøglen - som i øvrigt, ret pudsigt, ser ud som en velkendt “gammeldags” tændingsnøgle.


 

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.

Andre Citroën prøvekørsler – find dem hér >>>





Model:

Citroën ë-C3 Aircross Plus

Listepris:

Kr. 214.990

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor. 113 hk, 125 Nm. FWD. 44 kWh LFP-batteri, AC: 11 kW. DC: 100 kW. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ rækkevidde (WLTP):

12,9 sek./ 145 km/t/ 17,6 kWh/100 km/ 306 km.

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

460-1600 liter

Anhængervægt: 350 kg

Værd at bemærke:

Progressiv hydraulisk affjedring. Fartpilot. 10" touch skærm med trådløs Android Auto og Apple Carplay. Klimaanlæg uden varmepumpe. Sædevarme for. Ratvarme. Bakkamera. P-sensorer bag. El-sideruder. Ladekabel.









Ladekabel følger med.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt