“Kan I ikke
lige vente til den næste opdatering er installeret,”
lød meldingen fra den danske importorganisation bag
det kinesiske bilmærke, XPeng, Vores svar: “Helst
ikke, for så er der vel en ny opdatering i
pipelinen, og så bliver testen udsat igen.” Løsning:
Vi gik under huden på XPeng G9 og lovede, at se bort
fra de områder, der især er fokus på ved den
kommende opdatering.
Det var nu
ikke så vanskeligt, for opdateringer på moderne
biler finder populært sagt sted i tide og i utide.
Det er ligesom med alle andre computere og
smarttelefoner - efter nogen tid er de ikke til at
kende igen, fordi de opdateres ligeså hurtigt, som
producenterne synes, at det er passende. Men det
basale ændres der nok ikke så meget på, deriblandt
hvordan en bil basalt set opfører sig på landevejen,
og så hvordan den er indrettet og ser ud.
Årets Bil i
Danmark: Nomineret
Det sidste er
en god indgangsvinkel og bjergtog givet vis mange af
jurymedlemmerne, da XPeng G9 opnåede at blive blandt
de nominerede til hæderstitlen Årets Bil i Danmark
2024, Den fik ikke titlen, men alene det, at blive
nomineret, er udtryk for, at en bil er skabt
rigtigt. Og den ser da også godt ud.
Den prøvekørte
G9 er en temmelig stor SUV-agtig fuldt elektrisk
bil. Den byder på god plads i kabinen og så er
bagagepladsen prioriteret, hvilket ikke gælder alle
biler, der stammer fra Kina. 660 liter basis plads
er meget. At det så kun bliver til 1576 liter, når
bagsæderyglænene lægges ned, kan nok mest tilskrives
en suveræn polstring, der tager sin del af
kabinepladsen. I øvrigt har G9 en Frunk på 71 liter.
Den kan dog sandt at sige ikke bruges til meget
andet end bilens ladekabler - men så slipper man for
at have dem liggende i bagagerummet. Ladekabler har
det med meget hurtigt at blive meget snavsede.
Frunk'en øger bidrager med 71 liter til
bagagekapaciteten.
Menuerne i
on-board computeren springer vi let henover jf det
indledende løfte, men de virker dog rimelig logiske
og dual infoskærmen bliver der næppe rørt ved. Den
højre halvdel af skærmen gør det muligt for
passageren på forsædet at betjene en række
funktioner og kan bl.a. benyttes til, at se video
på, Af samme årsag er den digitalt afblændet, så man
ikke kan se skærmen fra førerpladsen. Det ser vi som
et alternativ til at se på det, man kører forbi,
eller endda til at snakke sammen. Det vil nok kunne
tiltale nogle…
God undervogn
Grundliggende
er G9 bygget rigtigt. Der er benyttet plads til et
dobbelt wishbone forhjulsophæng og en multilink
baghjulsophængning, og i den prøvekørte Performance
udgave også luftaffjedring. Det muliggør, at den
ikke særlig SUV-agtige frihøjde på 14,5 cm kan
justeres 5 cm og så begynder det at ligne noget.
255/45-21 hjul giver godt
greb i underlaget.
Undervognen er
adaptiv, hvilket har en vis betydning for
affjedringen, men især har indvirkning på
stabiliteten, hvis man vover sig ud i at benytte de
op til 551 hestekræfter, som de to motorer
sammenlagt kan levere. Man har ligesom Tesla valgt
at kombinere en lettere og en smule mere upræcis
induktionsmotor på forhjulene - den står for 238
hestekræfter og 287 Nm. Og på bagakslen har man så
anbragt en permanent magnet synkron motor, der
bidrager med op til 313 hestekræfter og 430 Nm.
Firehjulstræk
– en gang imellem
Det er lidt af
en kunst, at få de to til at spille sammen, men
XPeng er nu lykkedes meget godt, var det vores
indtryk, omend vi ikke havde mulighed for at presse
systemet helt til grænsen. Desuden er det kun i
Sports-indstillingen, det for alvor har betydning,
for først da trækker bilen også på forhjulene. Som
sådan bliver induktionsmotoren nærmest en slags
hjælpemotor, når man skal virkelig hurtigt op i
fart. Da kan de 100 km/t nås på blot 3,9 sekunder.
I testperioden
var vejret meget omskifteligt og vi havde mulighed
for også at afprøve hvordan kræfterne blev fordelt
på et underlag med temmelig stor uforudsigelighed
indbygget. Det fungerede forbavsende godt også dér.
Bilen var
udrustet med et 98 kWh batteri (93,1 kWh netto) og
energiforbruget iht WLTP er 21,3 kWh/100 km, hvilket
er standarden for den størrelse biler. A-pro-pos
vejer XPeng G9 AWD Performance 2340 kg.
Opladningsværdierne er 11 kW (AC) hhv 300 kW (DC).
Sidstnævnte gør, at man på en god dag det rette sted
kan oplade fra 10 til 80 procent af
batterikapaciteten på bare 20 minutter.
Luksus udstyr
for mange penge
Prisen er
600.000 kroner og den opnås naturligvis pga de
favorable danske afgiftsregler for elbiler. Det har
producent såvel som kunder gavn af, især hvis det,
man som kunde lægger vægt på, er masser af det, man
normalt omtaler som luksus udstyr.
I det konkrete tilfælde inkluderer udstyret bl.a.
massage i fire af bilens fem sæder, sæder med lår-
og lægstøtte, softclose døre, varmepumpe, panorama
glastag, ratvarme, udvendige højtalere til
strandfesten, leveret fra et dansk DYNAUDIO anlæg,
USB-A og C opladning, 4 zone talestyring,
fjernbetjening via app, fuld LED og varme i
forrudens nederste del. Desuden giver man 7 års
garanti / 160.000 km.
|