Ude omkring i Europa daler
køber-interessen for elbiler. Ikke, at man har
nulstillet forståelsen for de fordele, der er
forbundet med at køre elektrisk, men udfordringerne
er formentlig blevet mere åbenlyse for mange kunder,
som endnu ikke har anskaffet en elbil. Præcis derfor
kan en bil som Volvo XC60 Recharge (=plug-in hybrid)
nemt få glæde af en plug-in renæssance, som på det
grundlag højst sandsynlig vil finde sted. Oven i det
har den prøvekørte Black Edition sin helt egen
pondus, men det er en anden historie.
Volvo har, hvad plug-in
delen angår, stille og roligt fine-tunet den
semielektriske løsning. XC60 Recharge er udrustet
med et litium-ion batteri på brutto 18,8 kWh, hvoraf
de 14,7 kWh kan benyttes til at trække (eller i
praksis skubbe) bilen. Det kan oplades med 6,4 kW –
hvilket er cirka dobbelt så hurtigt som typiske
plug-in hybridbiler – og siden kan man iht. WLTP
disponere over en elektrisk rækkevidde på 75
kilometer, som ikke er helt ved siden af i
virkelighedens verden.
Miljø-optimal
Derved kan man køre ret
meget elektrisk, og når politikerne hen ad vejen får
finjusteret reglerne for kørsel i de såkaldte
miljø-zoner, så de virkelig tilgodeser miljøet, vil
man med god samvittighed kunne køre rundt i
bycentre. Også vel vidende, at en hurtig opladning
gør det muligt at fortsætte nul udstødningskørslen,
når man senere på ny måtte få behov for det.
Volvo XC60 er en stor bil,
4,71 meter lang og 1,65 meter høj, som vi tidligere
har prøvekørt i andre udgaver, hvor
brugs-egenskaberne er ikke så forskellige fra
plug-in’en (læs
fx vores test af dieseludgaven hér >>>. Black
Edition udstyret har en vis wauw-effekt, og det har
udseendet også. Men foruden plug-in teknikken har
man 2-zone klimaanlæg med el-opvarmning – og køl,
fugtighedssensor, el-justerbare forsæder, panorama
soltag og meget andet.
Velafbalanceret løsning
Drivlinen er der grund til,
at have særlig fokus på, for den er slet ikke dum.
Der er som udgangspunkt tale om det, Volvo kalder en
T8 motor, som mest har med motorkræfterne at gøre.
Den består af en 2-liters benzinmotor med såvel
kompressor som turbolader. Den yder op til 310
hestekræfter og suppleres af en elmotor på 145
hestekræfter. De to tal kan direkte adderes, og
derved opnår man en totaleffekt på op 455
hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på ikke
mindre end 709 Nm.
Det er lidt af en kunst, at
få en kompressor motor til at spille godt sammen med
en turbomotor, men det har Volvo stor erfaring i, og
det fungerer også godt. Benzinmotoren leverer
kræfterne til forhjulene gennem en 8 trins
”Geartronic” automatgearkasse.
For- og baghjulstræk og
midt imellem
Elmotoren er en permanent
magnet synkron motor, og den er placeret på
bagakslen. Det betyder, at bilen er baghjulstrukken,
når den kører på elektricitet alene, og fortrinsvis
forhjulstrukken, når benzinmotoren medvirker eller
selv alene står for kørslen. Skiftet mellem
trækforholdene kan mærkes, men det er ikke udpræget
og forstyrrer ikke den normale kørsel nævneværdigt.
Udfordringen ved ikke, som
visse af kollegerne har gjort, mekanisk at koble
benzinmotoren og elmotoren sammen i én enhed fx
inden gearkassen, er at skulle samstemme den
elektrisk styrede rotation med forbrændingsmotorens.
Det er lykkedes bemærkelsesværdigt godt, og skyldes
formentlig dels, at man har fået computeren til at
styre samarbejdet perfekt, men også, at
benzinmotoren, netop ved hjælp af kompressoren og
turboladeren, der har deres styrke ved lave
henholdsvis høje motoromdrejninger, ved enhver
hastighed er elmotoren overlegen.
Benzinmotoren har forhånd
Der opstår med andre ord
ikke en ”kamp”, så at sige, mellem de to motortyper
om at drive bilen. Elmotorens power er da også
tilstrækkelig beskeden til, at den ikke forårsager
uhensigtsmæssige reaktioner på grund af
baghjulstrækket, og derved kører XC60’eren også
godt, når den kører elektrisk.
Drivlinen fungerer med andre
ord ret godt i de fleste sammenhænge, og hvad mere
kan man ønske sig. Det skal dog tilføjes, at ved
kørsel på meget ujævn vej med konstant skiftende
vejgreb, kan der opstå en smule uoverensstemmelse
mellem for- og baghjulenes vejgreb, hvilket kan
mærkes gennem nogle små ryk. Men det er
småtingsafdelingen.
Pænt energiforbrug
Energiforbruget er i
gennemsnit 18,9 kWh/100 km. Det tal er langt mere
interessant end det officielle WLTP tal på 100-90,9
km/literen, som jo helt er afhængigt af
kombinationen af el-kørsel, benzin-kørsel og
samspillet, når elmotoren supplerer benzinmotoren i
hybridindstillingen.
Men selvom XC60 Recharge
ikke er en fuldt elektrisk bil, er den forholdsvis
tung. Den vejer 2150 kg uden læs, hvilket
naturligvis kan tilskrives den elektriske drivline.
Den har også en frihøjde på over 21 cm og må oven i
købet trække en anhænger på 2250 kg.
255/40-21 hjul ser godt ud,
men medvirker også til at udfordre det adaptive
hjulophæng, når det gælder affjedrings komforten.
Adaptiv affjedring
Det stiller krav til
affjedringen, og den prøvekørte bil var da også
udstyret med en adaptive hjulophæng, der overordnet
set klarer opgaven udmærket. Iblandt kan den dog
synes, at være endog meget spændstig, og dermed også
sagt, at man skal være indstillet på lidt
variationer affjedringskomforten. Men det er ikke
værre (tværtimod) end de stadig skift i ujævnheder
på mange danske landeveje…
Listeprisen på den prøvekørte bil, som i Danmark
fortsat har lidt gavn af reduceret afgift, er
733.000 kroner. Den pris er helt i overensstemmelse
med niveauet på markedet. Garantien er 2 år, og
fastholdes også af mange af kollegerne, men man kan
tilkøbe en forlængelse af fabriksgarantien.
Specifikt for en plug-in hybrid (og en Volvo elbil)
gives der garanti på batteriet på 8 år/160.000
kilometer. Batterikapaciteten vil de være mindst 70
procent indenfor de 8 år, men man skal dog være
indstillet på, at efterhånden som batteriet bliver
slidt, reduceres den elektriske rækkevidde, på
præcis samme måde som tilfældet er for fuldt
elektriske biler.
|