Tilfældet ville, at samtidig
med at vi prøvekørte den seneste udgave af Volvo
XC40 Recharge, som for nylig skiftede navn til EX40,
kom meddelelsen om, at Volvo i lighed med en række
bilproducenter rullede deres elbils strategi
tilbage. Volvo vil i stedet fortsætte med at
producere hybridbiler parallelt med elbiler, hvilket
er i god overensstemmelse med vores forudsigelser
ifm. testen af XC60 Recharge tidligere på året. Men
gør det så elbiler til no-go?.
På ingen måde, og da for
øjeblikket især ikke i Danmark. For så længe den
danske stat undlader, at opkræve registreringsafgift
på de billigere elbiler, uanset deres herkomst, er
de i købsøjeblikket ofte ret attraktive. Men man
skal vide, hvad man gør, og elbilers rækkevidde –
eller rettere mulighederne for hurtigt at få ladet
batteriet op – har fortsat en stor betydning for
købet.
Overraskende energiforbrug
Derfor satte vi ekstra stor
fokus på, hvordan det under optimale omstændigheder
ser ud for den kompakt til mellemstore SUV, hvis
primære egenskab i vores optik er, at den er en god
og funktionel cruiser. Vi havde nemlig via andres
prøvekørsler erfaret, at det officielle WLTP
forbrugstal på 16,7-17,2 kWh/100 km (og en
WLTP-rækkevidde på 572 km, leveret af et batteri på
netto 79 kWh), ikke var realistisk. Men hvis man nu
cruiser med bilen, hvordan går det så?
Vi delte testen op i et par
dele. De første 100 kilometer var blandet kørsel,
med en overvægt på landevej og danske småbyer. Og
tallet var overbevisende: 14,9 kWh/100 km. Derpå
kørte vi 100 km ved motorvejsfart omkring de 110
km/t. Resultat: 16,5 kWh/100 km. Men vejrforholdene
var perfekte, temperaturer mellem 20 og 25 grader,
beskeden vind og beskedne trafikale udfordringer.
Andre har fastslået, at koldt vejr gør et stort
indgreb på rækkevidden (ca. 340 km fra sædvanligvis
pålidelig kilde), men det må blive en anden gang vi
ser på det.
Motoren flytter plads
For EX40 testen var også
interessant ud fra et teknisk perspektiv. XC40 med
én motor som den prøvekørte, blev søsat med
forhjulstræk. Nu er motoren i EX40 flyttet om på
baghjulene. Der er tale om en præcist virkende
252-hestes permanent magnet synkron elmotor, der
også leverer 420 Nm. Det gør Volvo’en rimelig hurtig
(0-100 km/t på 7,3 sekunder), og den må også trække
en anhænger på 1500 kg. Men da er vi ret sikre på,
at energiforbruget stiger voldsomt.
Så: Kør den som en cruiser,
så får man en god oplevelse ud af bilen. Det får
man, selvom den prøvekørte topudgave er iklædt Black
Edition udstyret. ”Selvom”, fordi det udstyrsniveau
inkluderer 20” letmetalfælge og ultra-lavprofil dæk.
Sjovt nok med forskellig dimension for og bag (for:
235/45-20 og bag: 255/40-20) – hvilket dog ikke
kunne mærkes på køreegenskaberne. Sådanne hjul ville
normalt gøre affjedringen spændstig. Nu begrænsede
de sig til at give en noget direkte berøring med
underlaget, mens den mekaniske affjedring sikrede at
EX40 faktisk er overraskende komfortabel.
Mere komfortabel end agil
Men netop det er med til at
understrege dens fine cruiser-egenskaber, og det er
formentlig opnået ved, at man har benyttet den
lettere forøgede ”SUV-frihøjde” (17,1 cm) til at
harmonisere affjedringen. Bilen er så ikke særlig
agil og sportslig i sin vejbeliggenhed – så det
sportslige Black Edition udstyr synes mest af være
for et syns skyld.
Udfordringen ved
lavprofildækkene er en vedvirkende faktor, når det
gælder sportslig kørsel. Bilen har nemlig kræfter
nok til at kunne slå lidt med halen i snævre kurver,
men udskridningen kommer pludselig på tør vej, og vi
tør ikke forestille os, hvordan det så vil være på
våd vej. Så kør den som en cruiser, den er ingen
racer, selvom den kan være hurtig.
Fornuftigt prissat
Den afgiftsreducerede
listepris er 420.000 kroner (den billigste såkaldte
”Core” udgave koster 372.000 kroner). Black Edition
udstyret er en overbygning på ”Ultra” niveauet, som
bl.a. omfatter et luftrensningssystem, elektrisk
panorama soltag (et ægte soltag, som rent faktisk
kan åbnes) med et gardin indvendigt (tak for det),
360 grader kamera, p-sensorer for og bag og begge
sider samt et fremragende Harmon Kardon lydanlæg.
Standardudstyret på alle EX40
inkluderer bl.a. Google Maps og Assistent, 2-zone
klimaanlæg med varmepumpe, forlygte-spulere (trods
det kinesiske ejerskab har den vel svenske rødder…),
adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, integrerede
tagbøjler og el-førersæde. Og a-pro-pos: Volvo er
altid blevet rost for gode sæder, og de er heller
ikke dårlige i EX40. Men når undertegnede sidder
rigtigt bag rattet, ben-afstand, skulderafstand og
højde, presser nakkestøtten hovedet fremad, og det
er jo ikke præcis meningen. Forslag: Prøvesid bilen
og vær kritisk. I en kortere testperiode kan man
leve med det, men det er svært at gøre i
dagligdagen.
Strøm til og fra
Det er positivt, at man kan
AC-lade med 11 kW respektive DC lade med op til 205
kW. Og dejligt, at det er muligt at hente 12 Volt ud
af midterkonsollen. Omvendt mangler man muligheden
for at kunne føre strøm i større mængder ud af
højspændingsbatteriet på 400V. Altså ingen V2L eller
V2G. Det må komme næste gang bilen skifter navn…
Sidst, men ikke mindst, yder
Volvo 3 års garanti (maks. 100.000 km) på bilen som
helhed og 8 års garanti på batteriet (maks. 160.000
km), som betyder, at batteriet i garantiperioden vil
have en kapacitet på mindst 70 procent, svarende til
55 kW. Det må i princippet svare til en kalkuleret
WLTP rækkevidde på 400 km (eller 224 km i koldt vejr
iflg. uofficielle målinger foretaget af andre). Det
er værd at have i erindring, hvis man planlægger
længere cruises, og med stadig stigende priser på fx
at parkere i danske storbyer, mister elbilerne deres
appel som urban-cruisere, så de skal retfærdiggøres
andre steder.
Det forreste bagagerum, den såkaldte frunk, rummer
op til 31 liter.
|