- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Volkswagen ID.3 Pro S RWD

Meningsfuldt facelift


Af Søren Clauding - januar 2024 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen ID.3 er en vigtig bil på det danske elbils-marked. Tilbage i 2021 kårede Danske Motorjournalister bilen til “Årets Bil i Danmark” og siden har den så fået en ansigtsløftning. Spørgsmålet er, om den fortsat er den samme? Og svaret er, at det er den. Faktisk i en sådan grad, at man skal være lidt af en kender for at opleve forbedringerne.

 

Det betyder ikke, at forbedringerne ikke er væsentlige, men måske mest, at de falder så naturligt ind. Altså… det er ikke banebrydende, ikke at have et sort designfelt under frontruden. Det har man så fjernet, og det er der næppe mange, der bemærker. Det samme gælder en ny frontkofanger og vertikale luftindtag såvel som nye baglygter. Men forbedringerne klæder bilen bedre på, præcis som man som person visuelt kan fremtræde anderledes, hvis man får ændret frisure.

 

Usynlighed

Ligeledes: Hvad der gemmer sig bag den nye frisure, kan ikke ses, og det samme kan siges om den nye software i den nye ID.3, hvor en 12” skærm definerer brugergrænsefladen. Den er opdateret, hurtigere og byder eksempelvis på ny ruteplanlægning. Det ses ikke, men opleves, når man betjener sig af bilen. Interiøret er også rettet til med brug af kunstlæder og nye dørpaneler.

 

Desuden har ID.3 nu et batteri på 77 kWh versus det tidligere 58 kWh. Det giver i sagens natur en længere rækkevidde, som nu er på 557 kilometer - dvs. 121 kilometer bedre end hidtil. Men påvirker det så ikke også køreegenskaberne? Jo, det gør det, for nu vejer bilen lige under 2 tons og det genspejles direkte i accelerationen til de magiske 100 km/t: 7,9 sekunder i stedet for 7,3. Men mon ikke det er til at leve med.



Lettere end Enyaq

Topfarten er 160 km/t, men hvis man afholder sig fra at bruge den, begunstiges man af et energiforbrug på 15,4 kWh/100 km (WLTP). Det er forbavsende godt, men fordrer da også milde temperaturer, ellers forkortes rækkevidden præcis som i andre elbiler. Men den tungere bil ligger mere roligt på vejen, og det vil mange nok opleve som bedre kørsel. Og hel så tung som søstermodellen Skoda Enyaq er den da heller ikke.



Desuden er ID.3 Pro S udrustet med en 204 hestes elmotor, som også leverer et drejningsmoment på 310 Nm. Det er ret mange kræfter. Men heldigvis har man udstyret den med et elektronisk differentialespær, så man sikrer, at kræfterne ikke forsvinder ud i det blå.

 

Kontant vejføling

Den prøvekørte bil var påmonteret 20” fælge med 215 mm brede 45 procent lavprofildæk. Det giver en ret kontant berøring med vejen og betyder direkte, at man skal være ekstra hurtig til at fange bagenden, hvis den ved frisk kurvekørsel slår et lille slag, hvad den ind imellem har en tendens til. Her ville lidt mindre fælgdiameter måske være at foretrække. Det er mest udtalt på fugtig vej og løsningen er enkel: Sæt farten ned, hvis man ikke vil have det sker…



ID.3 er med sine blot 4,26 meter ret kompakt og faktisk mere kompakt end Cupra Born, der er bygget på samme platform. Højden på 1,56 meter kompenserer lidt herfor, selvom batteriet jo optager lidt af pladsen under bunden. Ikke desto mindre har den en frihøjde på 15 cm, som giver lidt bedre fremkommelighed på fx grusveje. Det virker som om, at en del af frihøjden er blevet benyttet til at give større hjulvandring og dermed også en smule mere komfortabel affjedring, så den er knap så spids, hvad der klæder tunge biler og også VW ID.3

 

Den billigste ID.3 er prissat til 320.000 kroner, men priser på elbiler er jo lidt et relativt begreb for tiden. Den prøvekørte Pro S version kostede 360.000 kroner, da vi testede den - men tjek selv den aktuelle prisliste og klar resten med forhandleren. Blandt det udstyr, der følger med i Pro S versionen, er el-sæder med massage, 2-delt bagsæde og varmepumpe.


Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

VW ID.3 Pro S

Listepris:

Kr. 359.995

Motor, transmission og opladning:

El-motor: 204 hk, 310 Nm. Baghjulstræk. 77 kWh li-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,9 sek./ 160 km/t. 15,4 Wh/km. 426 km. AC: 11 kW. DC: 170 kW.

Længde:

4,26 meter

Højde:

1,57 meter

Frihøjde: 15 cm

Bagagerum:

385-1267 liter

Værd at bemærke:

 19" alufælge (testbil: 215/45-20 aluhjul). LED forlygter. Nøglefri betjening. Ratvarme. Klimaanlæg. Varmepumpe. Sædevarme. Ell-forsæder med massage Adaptiv fartpilot. 12" touch-skærm med navigation. Panorama glastag. Split-bagsæde med to siddepladser.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt