Volkswagen ID.3 er en vigtig
bil på det danske elbils-marked. Tilbage i 2021
kårede Danske Motorjournalister bilen til “Årets Bil
i Danmark” og siden har den så fået en
ansigtsløftning. Spørgsmålet er, om den fortsat er
den samme? Og svaret er, at det er den. Faktisk i en
sådan grad, at man skal være lidt af en kender for
at opleve forbedringerne.
Det betyder ikke, at
forbedringerne ikke er væsentlige, men måske mest,
at de falder så naturligt ind. Altså… det er ikke
banebrydende, ikke at have et sort designfelt under
frontruden. Det har man så fjernet, og det er der
næppe mange, der bemærker. Det samme gælder en ny
frontkofanger og vertikale luftindtag såvel som nye
baglygter. Men forbedringerne klæder bilen bedre på,
præcis som man som person visuelt kan fremtræde
anderledes, hvis man får ændret frisure.
Usynlighed
Ligeledes: Hvad der gemmer
sig bag den nye frisure, kan ikke ses, og det samme
kan siges om den nye software i den nye ID.3, hvor
en 12” skærm definerer brugergrænsefladen. Den er
opdateret, hurtigere og byder eksempelvis på ny
ruteplanlægning. Det ses ikke, men opleves, når man
betjener sig af bilen. Interiøret er også rettet til
med brug af kunstlæder og nye dørpaneler.
Desuden har ID.3 nu et
batteri på 77 kWh versus det tidligere 58 kWh. Det
giver i sagens natur en længere rækkevidde, som nu
er på 557 kilometer - dvs. 121 kilometer bedre end
hidtil. Men påvirker det så ikke også
køreegenskaberne? Jo, det gør det, for nu vejer
bilen lige under 2 tons og det genspejles direkte i
accelerationen til de magiske 100 km/t: 7,9 sekunder
i stedet for 7,3. Men mon ikke det er til at leve
med.
Lettere end Enyaq
Topfarten er 160 km/t, men
hvis man afholder sig fra at bruge den, begunstiges
man af et energiforbrug på 15,4 kWh/100 km (WLTP).
Det er forbavsende godt, men fordrer da også milde
temperaturer, ellers forkortes rækkevidden præcis
som i andre elbiler. Men den tungere bil ligger mere
roligt på vejen, og det vil mange nok opleve som
bedre kørsel. Og hel så tung som søstermodellen
Skoda Enyaq er den da heller ikke.
Desuden er ID.3 Pro S
udrustet med en 204 hestes elmotor, som også leverer
et drejningsmoment på 310 Nm. Det er ret mange
kræfter. Men heldigvis har man udstyret den med et
elektronisk differentialespær, så man sikrer, at
kræfterne ikke forsvinder ud i det blå.
Kontant vejføling
Den prøvekørte bil var
påmonteret 20” fælge med 215 mm brede 45 procent
lavprofildæk. Det giver en ret kontant berøring med
vejen og betyder direkte, at man skal være ekstra
hurtig til at fange bagenden, hvis den ved frisk
kurvekørsel slår et lille slag, hvad den ind imellem
har en tendens til. Her ville lidt mindre
fælgdiameter måske være at foretrække. Det er mest
udtalt på fugtig vej og løsningen er enkel: Sæt
farten ned, hvis man ikke vil have det sker…
ID.3 er med sine blot 4,26
meter ret kompakt og faktisk mere kompakt end Cupra
Born, der er bygget på samme platform. Højden på
1,56 meter kompenserer lidt herfor, selvom batteriet
jo optager lidt af pladsen under bunden. Ikke desto
mindre har den en frihøjde på 15 cm, som giver lidt
bedre fremkommelighed på fx grusveje. Det virker som
om, at en del af frihøjden er blevet benyttet til at
give større hjulvandring og dermed også en smule
mere komfortabel affjedring, så den er knap så
spids, hvad der klæder tunge biler og også VW ID.3
Den billigste ID.3 er prissat til 320.000 kroner, men
priser på elbiler er jo lidt et relativt begreb for
tiden. Den prøvekørte Pro S version kostede 360.000
kroner, da vi testede den - men tjek selv den
aktuelle prisliste og klar resten med forhandleren.
Blandt det udstyr, der følger med i Pro S versionen,
er el-sæder med massage, 2-delt bagsæde og
varmepumpe.
|