Hvis man kender lidt til
Subaru XV er man langt i forståelsen af, hvad den
nye Subaru Crosstrek er for en størrelse. For
grundliggende er Crosstrek en kraftigt faceliftet
XV. Men netop på grund af de mange ændringer, er det
passende også at forny navnet – som dog ikke er mere
nyt end at man har benyttet det i en årrække på det
amerikanske marked.
Helt overordnet er en Subaru
Crosstrek en kompakt til mellemstor SUV. Og den er
en ægte SUV. Den kan ikke alene fås med
firehjulstræk, den HAR firehjulstræk, uanset
version. Den har ikke blot en lettere forøget
frihøjde, den er ikke mindre end 22 cm og dermed på
niveau med mange regulære offroadere. Og oven i det
har den alle de Subaru kvaliteter, som har været med
til, at den japanske fabrik gennem årtier har haft
succes med at fastholde sin begrænsede produktion på
1,1 million biler om året, og har kunnet gøre det
til en rentabel forretning.
Selvtillid der vil noget
Som sådan er man heller ikke
parat til, at gå ind i en regulær priskonkurrence.
Subaru sætter prisen, og dem der så vil købe til den
pris, de kan gøre det. Det er selvtillid, der vil
noget, men Subaru har også noget at have
selvtilliden i. Bilerne er nemlig gennemarbejdet
gode, og det dér med image og hvad naboen mener… Det
er egentlig ret enkelt: Hvis naboen ved noget om
Subaru, så tæller det på imagekontoen. Hvis ikke, så
er det egentlig også ret lige meget.
Subaru bygger meget fine
biler. Bortset fra elbilen Solterra, der er udviklet
i samarbejde med Toyota, har alle Subaru’er
permanent symmetrisk firehjulstræk. Allerede ved den
sidste generation af XV-modellen, som vi prøvekørte
for godt fire år siden, var man dog begyndt at
elektrificere drivlinen. Det er man så fortsat med i
den nye Crosstrek, men elektrificeringen er ikke
meget iøjefaldende. Den kan imidlertid måles, for
uden elektrificering havde det været svært at
forbedre computerstyringen af drivlinen. Og den er
virkelig haft effekt.
Funktionsduelig og
gennemarbejdet
Hjertet i drivlinen er en
2-liters boksermotor, hvor de fire cylindre er
placeret overfor hinanden, to og to. Derved er
motoren blevet meget flad, den lægges siden i bunden
af motorrummet med medvirker til et lavt
tyngdepunkt, som er godt for vejbeliggenheden. Man
har også kunne spare vibrations dæmpende mekanik,
for cylindrenes modsat rettede bevægelser modvirker
hinandens vibrationer. Sidst men ikke mindst er en
sådan motorkonstruktion i meget fin balance, så der
i princippet er lige meget vægt i hver side af
motorrummet. Også det er godt for køreegenskaberne.
Boxermotoren, som også er
uden turbo, yder op til 136 hestekræfter. Og den har
man så bygget sammen med en 16,7 hestes elmotor, så
man ender op med en maksimaleffekt på 153
hestekræfter. Men elmotorens drejningsmoment booster
den samlede værdi til 248 Nm, hvilket er noget mere
end. Så dér kommer computerstyringen ind i billedet.
Det er heller ikke uden betydning, at
batteristørrelsen fortsat er begrænset til blot 0,6
kWh.
Hurtigere og mere
økonomisk
Med nogenlunde samme
styrkeforhold er man ved hjælp af Lineatronic
CVT-gearkassen, der også kan skifte i trin, nu i
stand til at nå 100 km/t på 10,8 sekunder (1 sekund
hurtigere end tidligere) og topfarten er forøget fra
193 til 198 km/t. Samtidig med at benzinøkonomien er
forbedret fra 12,7 til 13 km/l iht. WLTP. Men
overraskende nok er WLTP tallet lavere end
virkeligheden. Vi opnåede over flere hundrede
kilometer et forbrug på 16-17 km/l. Dermed også
indikeret, at WLTP målemetoderne ikke tilgodeser
alle tekniske løsninger lige godt.
Det symmetriske
firehjulstræk, hvor afstanden fra motoren til de to
hjulpar foran er identisk, og hvor det samme også
gælder baghjulene, er med til at sikre en
ualmindelig stabil kørsel. Og som kronen på værket
har Subaru benyttet dobbelt wishbone hjulophæng
bagtil, som i den grad hjælper til regelret kørsel,
især når det går hurtigt. Oven i det kommer, at
Subaru har tilrettet affjedringen, så den er
ualmindelig komfortabel på landevej – uden at det er
gået ud over stabiliteten og køredynamikken – og
dermed gjort den ideel også i ujævnt terræn.
Den avancerede undervogn og
drivline har dog haft lidt indflydelse på
bagagepladsen. Bagagerummet indeholder fra 385 til
1314 liter (sidstnævnte tal er 4 liter større end i
2020, og det kan vi ikke lige se, hvad skyldes, men
måske skyldes det at Crosstrek er 3 cm længere end
XV…). Højden er imidlertid også begrænset til 1,60
meter, hvilket frihøjden taget i betragtning helt
automatisk giver mindre kabineplads. Så det er lidt
en noget for noget situation.
Nyt Crosstrek udseende
Visuelt er både front og
bagparti helt nyt og de giver begge bilen langt mere
pondus. Og skærmkasserne samt skærmkanterne har også
fået lov til at præge synsoplevelsen af Crosstrek.
Dertil kommer en kraftig opjustering af udstyret,
som omfatter den seneste udgave af EyeSight
sikkerhedssystemet, Bi-LED forlygter med automatisk
nedblædning og bilens kurvelys. X-Mode med bl.a.
nedkørselsassistent er fortsat en option, og i den
prøvekørte Limited udgave til 470.000 kroner (den
billigste Crosstrek er er prissat til 430.000
kroner) får man 18” hjul i stedet for 17”,
el-førersæde, ratvarme, 2-zone klimaanlæg med
anti-støvfilter og en ny 11,6” touch-skærm med
navigation.
Det er rart at kunne se, hvor stor en strømstyrke,
der kan hentes ud af bilens USB-stik.
|