- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Subaru Crosstrek Limited

Nyt navn, nyt udstyr, bedre motor


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man kender lidt til Subaru XV er man langt i forståelsen af, hvad den nye Subaru Crosstrek er for en størrelse. For grundliggende er Crosstrek en kraftigt faceliftet XV. Men netop på grund af de mange ændringer, er det passende også at forny navnet – som dog ikke er mere nyt end at man har benyttet det i en årrække på det amerikanske marked.

 

Helt overordnet er en Subaru Crosstrek en kompakt til mellemstor SUV. Og den er en ægte SUV. Den kan ikke alene fås med firehjulstræk, den HAR firehjulstræk, uanset version. Den har ikke blot en lettere forøget frihøjde, den er ikke mindre end 22 cm og dermed på niveau med mange regulære offroadere. Og oven i det har den alle de Subaru kvaliteter, som har været med til, at den japanske fabrik gennem årtier har haft succes med at fastholde sin begrænsede produktion på 1,1 million biler om året, og har kunnet gøre det til en rentabel forretning.

 

Selvtillid der vil noget

Som sådan er man heller ikke parat til, at gå ind i en regulær priskonkurrence. Subaru sætter prisen, og dem der så vil købe til den pris, de kan gøre det. Det er selvtillid, der vil noget, men Subaru har også noget at have selvtilliden i. Bilerne er nemlig gennemarbejdet gode, og det dér med image og hvad naboen mener… Det er egentlig ret enkelt: Hvis naboen ved noget om Subaru, så tæller det på imagekontoen. Hvis ikke, så er det egentlig også ret lige meget.



Subaru bygger meget fine biler. Bortset fra elbilen Solterra, der er udviklet i samarbejde med Toyota, har alle Subaru’er permanent symmetrisk firehjulstræk. Allerede ved den sidste generation af XV-modellen, som vi prøvekørte for godt fire år siden, var man dog begyndt at elektrificere drivlinen. Det er man så fortsat med i den nye Crosstrek, men elektrificeringen er ikke meget iøjefaldende. Den kan imidlertid måles, for uden elektrificering havde det været svært at forbedre computerstyringen af drivlinen. Og den er virkelig haft effekt.

 

Funktionsduelig og gennemarbejdet

Hjertet i drivlinen er en 2-liters boksermotor, hvor de fire cylindre er placeret overfor hinanden, to og to. Derved er motoren blevet meget flad, den lægges siden i bunden af motorrummet med medvirker til et lavt tyngdepunkt, som er godt for vejbeliggenheden. Man har også kunne spare vibrations dæmpende mekanik, for cylindrenes modsat rettede bevægelser modvirker hinandens vibrationer. Sidst men ikke mindst er en sådan motorkonstruktion i meget fin balance, så der i princippet er lige meget vægt i hver side af motorrummet. Også det er godt for køreegenskaberne.

 

Boxermotoren, som også er uden turbo, yder op til 136 hestekræfter. Og den har man så bygget sammen med en 16,7 hestes elmotor, så man ender op med en maksimaleffekt på 153 hestekræfter. Men elmotorens drejningsmoment booster den samlede værdi til 248 Nm, hvilket er noget mere end. Så dér kommer computerstyringen ind i billedet. Det er heller ikke uden betydning, at batteristørrelsen fortsat er begrænset til blot 0,6 kWh.



Hurtigere og mere økonomisk

Med nogenlunde samme styrkeforhold er man ved hjælp af Lineatronic CVT-gearkassen, der også kan skifte i trin, nu i stand til at nå 100 km/t på 10,8 sekunder (1 sekund hurtigere end tidligere) og topfarten er forøget fra 193 til 198 km/t. Samtidig med at benzinøkonomien er forbedret fra 12,7 til 13 km/l iht. WLTP. Men overraskende nok er WLTP tallet lavere end virkeligheden. Vi opnåede over flere hundrede kilometer et forbrug på 16-17 km/l. Dermed også indikeret, at WLTP målemetoderne ikke tilgodeser alle tekniske løsninger lige godt.

 

Det symmetriske firehjulstræk, hvor afstanden fra motoren til de to hjulpar foran er identisk, og hvor det samme også gælder baghjulene, er med til at sikre en ualmindelig stabil kørsel. Og som kronen på værket har Subaru benyttet dobbelt wishbone hjulophæng bagtil, som i den grad hjælper til regelret kørsel, især når det går hurtigt. Oven i det kommer, at Subaru har tilrettet affjedringen, så den er ualmindelig komfortabel på landevej – uden at det er gået ud over stabiliteten og køredynamikken – og dermed gjort den ideel også i ujævnt terræn.

 

Den avancerede undervogn og drivline har dog haft lidt indflydelse på bagagepladsen. Bagagerummet indeholder fra 385 til 1314 liter (sidstnævnte tal er 4 liter større end i 2020, og det kan vi ikke lige se, hvad skyldes, men måske skyldes det at Crosstrek er 3 cm længere end XV…). Højden er imidlertid også begrænset til 1,60 meter, hvilket frihøjden taget i betragtning helt automatisk giver mindre kabineplads. Så det er lidt en noget for noget situation.



Nyt Crosstrek udseende

Visuelt er både front og bagparti helt nyt og de giver begge bilen langt mere pondus. Og skærmkasserne samt skærmkanterne har også fået lov til at præge synsoplevelsen af Crosstrek.

 

Dertil kommer en kraftig opjustering af udstyret, som omfatter den seneste udgave af EyeSight sikkerhedssystemet, Bi-LED forlygter med automatisk nedblædning og bilens kurvelys. X-Mode med bl.a. nedkørselsassistent er fortsat en option, og i den prøvekørte Limited udgave til 470.000 kroner (den billigste Crosstrek er er prissat til 430.000 kroner) får man 18” hjul i stedet for 17”, el-førersæde, ratvarme, 2-zone klimaanlæg med anti-støvfilter og en ny 11,6” touch-skærm med navigation.

Det er rart at kunne se, hvor stor en strømstyrke, der kan hentes ud af bilens USB-stik.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Subaru prøvekørsler - find dem hér >>>



Model: Subaru Crosstrek Limited AWD

Listepris:

Kr. 469.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. benzinmotor, 136 hk. 182 Nm. El-motor, 16,7 hk, 66 Nm. System: 153 hk/5600 omdr./min. 248 Nm/4000 omdr./min. Lineartronic automatgear. Permanent symmetrisk AWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,8 sek./ 198 km/t/ 13,0 km/l / 174 g/km

Længde:

4,50 m

Bagagerum (7 sæder):

385-1270 Liter

Værd at bemærke: 225/55-18 letmetalhjul. Fuld LED. Nøglefri betjening. 2-zone klimaanlæg.  Multijusterbart læderrat med varme. El-førersæde med lændestøtte. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. Bakkamera. EyeSight sikkerhedssystem. X-Mode inklusiv nedkørselsassistent. P-sensorer for og bag.  11,6" touch skærm med navigation.

Link til importøren












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt