I disse tider skal man være varsom med, at hænge for
meget op på bilers priser, for det synes som om, at
de ændrer sig som vinden blæser, selvom de, der
prissætter, nok mener, at det er andre forhold, der
gør sig gældende. Alligevel er det vigtigt, at kaste
et blik på prisen for den prøvekørte Renault Clio
E-Tech Hybrid. For det synes som om, at der skal
meget til at ændre påstanden om, at prisen er god.
Det skyldes ikke mindst, at mængden af kompakte til små
biler er for drastisk nedadgående, især på det
europæiske markeder. Det skyldes bl.a., at kravene
til udstyr på alle biler er forøget og ikke synes at
være standset endnu - om nogensinde. Derved bliver
småbilerne dyrere, mange producenter vælger enten at
stoppe produktionen, eller i hvert fald at sælge
bilerne på markeder, der er mindre restriktive.
Den tid er forbi
Set i de lys, skal vi som danskere nok være ekstra
tilfredse med, at der trods alt er billige
kompaktbiler tilbage hos bilforhandlerne. Men den
tid er forbi, hvor man kunne købe en ny lille bil
til 100.000 kroner.
Den prøvekørte Renault Clio er en af de kompakte biler,
der dog ikke er så lille, at der kun er plads til
fire personer og minimal bagage i den. Den billigste
Clio er prissat til 170.000 kroner, den prøvekørte
Techno version koster 180.000 kroner. Og så er der
hængt udstyr oveni, så prisen havner på 213.000
kroner. Men så er man også godt kørende.
Bidrager til statskassen
Den er oven i købet belagt med afgift, så den ikke får
nummerplader på uden at betale afgift, som de
elektriske alternativer i samme prisklasse –
formentlig til vedvarende stor glæde for
fjernøstlige batteriproducenter. Og det til trods
for, at den byder på nogenlunde tilsvarende
pladsforhold. Den er oven i købet helt moderne i
snart sagt enhver henseende.
Det hænger sammen med, at Renault har indbygget deres
seneste designlinje i den kompakte, blot 4,05 meter
lange Clio. Den har fået en ny, dynamisk
front, og er på ingen måde en undskyldning for sig
selv, som den da heller ikke, med alt det, som
designet skjuler, har grund til at være.
Over 19 km/l
I maskinrummet ligger en 3-cylindret turbobenzinmotor,
en selvopladende hybrid, der leverer op til 90
hestekræfter og et drejningsmoment på 160 Nm over et
ganske bredt omdrejningsområde. Den bruger 12,2
sekunder på at nå de 100 km/t, hvis man er
tilstrækkelig hurtig på det udmærkede manuelle
gearskifte, men nok så vigtigt: Den kører 19,2
kilometer på en liter benzin.
Og så er den en herlig bil at køre. Med en vægt på blot
1082 kg køreklar, er den væver gennem kurverne,
Testbilen var desuden udrustet med 17” fælge med
205/45-17 dæk i stedet for de 16” alufælge, der er
standard (merpris: 4500 kroner), og den er ingen
sinke på en tysk Autobahn, hvor den må skyde afsted
med de op til 180 km/t, den kan.
Manuelt gear er OK
Dens affjedring er tilstrækkelig spændstig til at kunne
håndtere tempoet, og ret beset er det også ganske
underholdende at køre med manuelt gear, hvis man
altså tilhører den generation, der har lært det.
I kabinen er der plads som i den hidtidige. Det samme
gælder de 301-979 liter bagageplads. Men vi kan ikke
sige os fri for, at glædes over mængden af udstyr,
som er med til at diktere farten.
Udstyret
Clioen har i den prøvekørte udgave en 9,3” skærm med
navigation, 360 grader kamera og bakkamera samt
p-sensorer både for og bag. Og adgang til bilen får
man, hvis man altså har det medfølgende nøglekort på
sig. Siden modtages man af en bil med varme i rat og
sæder, el-opvarmet forrude og et infotainment
system, der kan benyttes af såvel Android Auto som
Apple Carplay.
I kabinen finder man mulighed for trådløs opladning af mobiltelefonen og
tonede bageste sideruder. Fartpilot (samt
fartbegrænser) er også standard, men skal
fartpiloten være adaptiv, skal man lige slippe
ekstra 10.000 kroner.
|