- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Renault Clio E-Tech Hybrid Techno

Moderne kompaktbil til god pris


af Søren Clauding - maj 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I disse tider skal man være varsom med, at hænge for meget op på bilers priser, for det synes som om, at de ændrer sig som vinden blæser, selvom de, der prissætter, nok mener, at det er andre forhold, der gør sig gældende. Alligevel er det vigtigt, at kaste et blik på prisen for den prøvekørte Renault Clio E-Tech Hybrid. For det synes som om, at der skal meget til at ændre påstanden om, at prisen er god.

 

Det skyldes ikke mindst, at mængden af kompakte til små biler er for drastisk nedadgående, især på det europæiske markeder. Det skyldes bl.a., at kravene til udstyr på alle biler er forøget og ikke synes at være standset endnu - om nogensinde. Derved bliver småbilerne dyrere, mange producenter vælger enten at stoppe produktionen, eller i hvert fald at sælge bilerne på markeder, der er mindre restriktive.

 

Den tid er forbi

Set i de lys, skal vi som danskere nok være ekstra tilfredse med, at der trods alt er billige kompaktbiler tilbage hos bilforhandlerne. Men den tid er forbi, hvor man kunne købe en ny lille bil til 100.000 kroner.

 

Den prøvekørte Renault Clio er en af de kompakte biler, der dog ikke er så lille, at der kun er plads til fire personer og minimal bagage i den. Den billigste Clio er prissat til 170.000 kroner, den prøvekørte Techno version koster 180.000 kroner. Og så er der hængt udstyr oveni, så prisen havner på 213.000 kroner. Men så er man også godt kørende.

 

Bidrager til statskassen

Den er oven i købet belagt med afgift, så den ikke får nummerplader på uden at betale afgift, som de elektriske alternativer i samme prisklasse – formentlig til vedvarende stor glæde for fjernøstlige batteriproducenter. Og det til trods for, at den byder på nogenlunde tilsvarende pladsforhold. Den er oven i købet helt moderne i snart sagt enhver henseende.

 

Det hænger sammen med, at Renault har indbygget deres seneste designlinje i den kompakte, blot 4,05 meter lange Clio.  Den har fået en ny, dynamisk front, og er på ingen måde en undskyldning for sig selv, som den da heller ikke, med alt det, som designet skjuler, har grund til at være.



Over 19 km/l

I maskinrummet ligger en 3-cylindret turbobenzinmotor, en selvopladende hybrid, der leverer op til 90 hestekræfter og et drejningsmoment på 160 Nm over et ganske bredt omdrejningsområde. Den bruger 12,2 sekunder på at nå de 100 km/t, hvis man er tilstrækkelig hurtig på det udmærkede manuelle gearskifte, men nok så vigtigt: Den kører 19,2 kilometer på en liter benzin.

 

Og så er den en herlig bil at køre. Med en vægt på blot 1082 kg køreklar, er den væver gennem kurverne, Testbilen var desuden udrustet med 17” fælge med 205/45-17 dæk i stedet for de 16” alufælge, der er standard (merpris: 4500 kroner), og den er ingen sinke på en tysk Autobahn, hvor den må skyde afsted med de op til 180 km/t, den kan.


 


Manuelt gear er OK

Dens affjedring er tilstrækkelig spændstig til at kunne håndtere tempoet, og ret beset er det også ganske underholdende at køre med manuelt gear, hvis man altså tilhører den generation, der har lært det.

 

I kabinen er der plads som i den hidtidige. Det samme gælder de 301-979 liter bagageplads. Men vi kan ikke sige os fri for, at glædes over mængden af udstyr, som er med til at diktere farten.

 

Udstyret

Clioen har i den prøvekørte udgave en 9,3” skærm med navigation, 360 grader kamera og bakkamera samt p-sensorer både for og bag. Og adgang til bilen får man, hvis man altså har det medfølgende nøglekort på sig. Siden modtages man af en bil med varme i rat og sæder, el-opvarmet forrude og et infotainment system, der kan benyttes af såvel Android Auto som Apple Carplay.

 

I kabinen finder man mulighed for trådløs opladning af mobiltelefonen og tonede bageste sideruder. Fartpilot (samt fartbegrænser) er også standard, men skal fartpiloten være adaptiv, skal man lige slippe ekstra 10.000 kroner.

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

Renault Clio E-TECH TCe 90 Hybrid Techno M/T

Listepris:

Kr. 189.990

Motor og transmission:

3 cyl 1,0 l. benzinmotor 90 hk/160 Nm/2000-3750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning

12,2 sek./ 180 km/t/ 19,2 km/l/ 118 g/km.

Længde:

4,05 m.

Bagagerum:

243-921 liter

Værd at bemærke:

16” letmetal fælge (testbilen: 205/45-17 hjul). LED forlygter. Nøglefri betjening. Fartpilot. Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for. P-sensorer bag. Bakkamera. Regnsensor. Trådløs opladning af smarttelefon, der kan.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt