…men fy, fy, den har også en
stor, grim dieselmotor, siger nogle. Havde det ikke
været for den offentlige mening, ville alle
formentlig ellers kunne enes om at skamrose den
velvoksne GLE fra Mercedes-Benz. Men et lille pip
fra undertegnede inden de næste skamrosende linjer:
Diesel er ikke grimt, ikke i de moderne biler, i
hvert fald, og med syntetisk CO2 neutral
”diesel”olie i sigtekornet, vil den kunne blive helt
grøn.
Nu skal dette ikke være en
debat om, hvilke mobilitetsgenstande, der er mest
skånsomme i forhold til miljø og natur. Det er
komplicerede regnestykker, der ligger til grund for
at fastsætte det samlede klimaaftryk, og ingen har
vel endnu for alvor fundet de vises sten. Herhjemme
har man satset meget på udbredelsen af elbiler, og
det passer vel langt hen af vejen også til vores
miniatureland. Men dels er der, trods vedvarende
støtte fra statskassen, fortsat en majoritet af
ikke-elbiler på vej ud af bilforhandlernes
udstillingsvinduer, dels er der god grund til at
skue ud over landets grænser, for dér er tingene
godt i gang med at tage en drejning.
Rentabel bilproduktion
uden el
Syd for den dansk/tyske
grænse har man i hvert fald åndet lettet op, da EU’s
2035-målsætning blev justeret ind i tråd med den
manglende vished om fremtiden. Det giver plads for
en fortsat rentabel produktion af også prisbillige
køretøjer, der primært betjener sig af energi i
flydende form, og selvom Mercedes-Benz har bygget
udmærkede elektriske biler, er der ingen af dem, der
matcher en bil som den prøvekørte GLE med den
”grimme” dieselmotor.
Sidstnævnte, altså
dieselmotoren, er årsagen til en brandbeskatning,
som gør det umuligt for særlig mange danskere at
anskaffe en GLE 450d. Især ikke med firehjulstræk,
luftaffjedringen og hele pakken af ekstra
luksusudstyr, som flytter den op i en prisklasse,
hvor 1,9 millioner kroner kun lige akkurat slår til.
Det er mange penge, og da kan diesel-modstanderne
glæde sig over at klimaaftrykket bliver minimalt,
for der er ikke gigantisk efterspørgsel efter biler
i den prisklasse.
Diesel udleder mindre CO2
Så er der dem, der udmærket
ved, at dieselolie ikke er slet så skadeligt og
belastende som benzin. Der bruges ganske enkelt
mindre brændstof til at køre en given afstand, hvis
man kører på diesel, frem for på benzin. Og derved
udledes tilsvarende mindre CO2, som jo er udnævnt
til en af de store klimasyndere. Fylder man så oven
i købet bilen op med mennesker, og i den rummelige
GLE er der plads til i alt 7, bliver udslippet pr.
person endnu lavere end i en 5-personers benzinbil.
Forudsat motorerne i det store hele er
sammenlignelige. Og det er da også en svær øvelse at
drage den sammenligning.
I en Mercedes-Benz GLE 450d
betjenes man af en 3-liters 6-cylindret turbodiesel,
en rækkemotor, der yder op til 367 hestekræfter og
750 Nm. Desuden kan man få et lille boost på 20
ekstra hk og 200 ekstra Nm, fordi maskineriet
inkluderer en 48 Volt elmotor, der samarbejder med
et lille bitte 0,9 kWh batteri, som, når elmotoren
ikke skal bidrage til topeffekten, hjælper til at
reducere brændstofforbruget. Den store bil kører 13
km/l, hvilket er et pænt tal.
Underspillet potentiale
Inden vi liner det
funktionelle op, så kast lige et blik på billederne
af bilen. I undertegnedes optik ligner den på ingen
måde en stor SUV. Tommestokken og badevægten
afslører dimensionerne, 4,92 meter i længden, 2,01
meter i bredden og 1,80 meter i højden, og vægten er
2330 kg. Men ser den sådan ud? Faktisk underspiller
designet bilens potentiale og virker mindre
provokerende. Det har vel også sine fordele i en
moderne verden.
Og så er der praktikken. 7
sæder, let adgang, fordi elektriciteten benyttes til
også at servicere dem, der rent faktisk benytter
bilen. Designet indvendigt er ikke bare smukt, men
byder også på mange gode løsninger, og det er
fortsat ingen dårlig idé at kunne betjene menuerne
på den store skærm via en touch-pad imellem sæderne,
fremfor at skulle sidde og fægte med fingrene på en
berøringsskærm på instrumentbordet.
Testbilen var udrustet med
smalle forhjul end baghjul.
Herlig drivline
3-liters dieselmotoren er en
drøm, hvor elmotoren udligner de uregelmæssigheder,
der er uundgåelige, når automatgearet skifter mellem
de 9 trin, eller kraftværket skal startes op.
Kræfterne overføres til underlaget via 315/40-21
hjul bagtil og 275/45-21 hjul fortil (i hvert fald
på den prøvekørte udstyrsversion). Det er med til at
sikre en god køredynamik, som ellers let ville kunne
forsvinde ned i den trods alt store vægt, der på det
nærmeste bringer GLE’en på niveau med mellemstore
elbiler.
Prikken over i’et sætter
luftaffjedringen, som også er tilkøbt, for den
sikrer en affjedring, der er helt i overensstemmelse
med de aktuelle kørselsforhold og køremåder. Det
fungerer bare så godt og det er ikke uvigtigt i en
bil, der trods alt kan nå 100 km/t på 5,6 sekunder
og siden køre 250 km/t, hvad vi ikke har prøvet. Og
som må trække op til 2,7 tons.
Forventninger og luksus
En bil som GLE 450d,
udrustet med premium-pakken, har 4 zone klimaanlæg,
adaptiv regulering af undervognen og ventilation i
sæderne. Resten af udstyret er trivialiteter i en
bil i denne prisklasse, hvor selv Head-up Display
ikke er ualmindeligt i biler, der koster en
sjettedel af prisen på den prøvekørte GLE.
Når det så er sagt, kan en
GLE også anskaffes for under 1,2 millioner kroner,
men da skal man ikke forvente at få al den luksus
med, som man ellers naturligt forestiller sig, når
der investeres så mange penge i en bil.
|